S-a aflat misterul succesului generat de ştirile false printre rândurile oamenilor, în special al internauţilor. Cercetători de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) au analizat problema acesta, iar concluzia este una extrem de simplă, oamenii sunt de vină pentru fake news deoarece sunt interesaţi să le citească şi să le distribuie.
Cercetătorii au încercat să înțeleagă de ce știrile false și dezinformarea se răspândesc atât de repede pe Twitter. Pentru studiul lor, echipa a analizat un eșantion de aproximativ 126.000 de biți de „știri”, trimise de trei milioane de persoane de mai mult de 4,5 milioane de ori între 2006 și 2017, informează playtech.ro
„Noi definim ca fiind știri orice poveste sau afirmație cu o informație, inclusiv zvonurile”, spun autorii studiului. „Zvonurile sunt în mod inerent sociale și implică împărtășirea cunoștințelor între oameni. Știrile, pe de altă parte, au o afirmație susținută, indiferent dacă este împărtășită sau nu.”
Cercetătorii au separat știrile în două categorii – false și adevărate. Pentru a face asta, au utilizat șase categorii de verificare a faptelor. Imediat după ce au stabili care sunt sunt fake news și care sunt adevărate, ei au analizat probabilitatea unei știri de a crea o „cascadă” de retweet pe platforma socială.
Surprinzător, știrile clasificate drept false au avut cu 70% mai multe șanse să primească retweet decât cele adevărate. Știrile false din „politică” s-au răspândit de trei ori mai rapid decât alte tipuri.
Şocant: Ştirile adevărate nu au ajuns niciodată la mai mult de 1.000 de oameni.
Într-un alt studiu, ei au analizat un eșantion aleatoriu de tweet-uri pe care fiecare utilizator le-ar fi putut vede cu 60 de zile înainte de reluarea unui zvon.
Ştirile false au fost „mai noi” decât știrile adevărate. Utilizatorii au distribuit din nou știrea falsă, în detrimentul celei noi, adevărate (...).