Oamenii din spatele campaniei lui Oprescu

Campania de publicitate a lui Sorin Oprescu a fost derulată de o companie al cărei acţionar e Alex Zamfir, prieten din copilărie cu fiul actualului edil. La cursa electorală a lui Oprescu au contribuit şi Mile Cărpenişan, Nadina Nedelea şi Marie-Jeanne. Agenţia de publicitate care s-a ocupat de campanie îşi recunoaşte oficial, printr-un comunicat, implicarea în cursa electorală a actualului primar al Capitalei. Alex Zamfir, acţionar al agenţiei AdVenture, povesteşte cum a ajuns să lucreze pentru Sorin Oprescu, tatăl prietenului său din copilărie, Mircea.

Sloganuri ca „Independent politic, dependent de voi“, „Primul pentru Bucureşti“ şi „Duminică scriem istoria“ au ieşit din „laboratorul“ AdVenture. În afară de agenţie, la campanie au mai contribuit, printre alţii, Mile Cărpenişan, Nadina Nedelea şi Marie-Jeanne Ion. AdVenture a fost înfiinţată în 2002 şi a lucrat, printre alţii, pentru Interamerican, Motorola, Amigo şi MediPlus. EVZ: De ce iese la iveală acum agenţia care s-a ocupat de campanie? Alex Zamfir: Pentru că am aşteptat un moment prielnic pentru noi. A trebuit să aşteptăm până lucrurile s-au calmat din punct de vedere al primăriei şi al câştigă torului, astfel încât să nu mai fie toată ziua despre prima zi a lui Oprescu, a doua zi a lui Oprescu, s-au ales nişte primari sau nu s-au ales etc. şi lumea să fie atentă şi la astfel de ştiri, mai ales cei din industrie, care ne interesează pe noi. Am zis noi că acum ar fi un moment în care lucrurile s-au calmat, Oprescu şi-a intrat în rol ca primar, a intrat în cotidian chestia asta, şi e un moment prielnic pentru noi să spunem că ne-am ocupat de această campanie. Dar dacă pierdea Oprescu, la fel aţi fi spus, la fel de târziu? Îmi place să cred că da, nu aş putea să fiu foarte sigur. Probabil că era o decizie pe care ar fi trebuit să o luăm gândindu-ne puţin, dar noi suntem foarte mândri de campania noastră şi am fi fost, indiferent de rezultatul pe care l-ar fi avut Oprescu. Nu s-ar putea interpreta că după război mulţi viteji se arată? Pot să interpreteze cum vor ei, până una-alta este campania câştigătoare. Noi am făcut campania de la început, de când strângea semnături am început colaborarea cu el. Şi de ce nu aţi spus de atunci că voi colaboraţi cu el? Pentru că, din punctul nostru de vedere, nu acesta era un lucru important atunci. Oamenii care ne sunt nouă foarte apropiaţi, clienţi, parteneri, au ştiut că noi am făcut chestia asta, dar obiectivul nostru atunci a fost să-l scoatem pe Oprescu primar, deci a fost mult mai important decât orice altceva. Noi trebuia să ne concentrăm să-l promovăm pe el şi noi să stăm în spate, să-i fim alături, era prea puţin important să ne dăm noi mari că îl promovă m pe Oprescu. Cum a ajuns AdVenture să lucreze pentru Sorin Oprescu? Eu sunt prieten cu Mircea, băiatul lui, de foarte mult timp, de la 6 ani ne cunoaştem. M-a sunat Mircea într-o zi şi mi-a zis că trebuie să venim cu o campanie, că omul candidează. Aşa s-a întâmplat să apară campania, dintr-o relaţie de prietenie. Câţi ani aveai când l-ai cunoscut pe Sorin Oprescu? Aveam 6 ani. Tocmai se mutase în casa în care stăteam eu cu ai mei. Pentru că Mircea, băiatul lui, era de-o vârstă cu mine, l-am invitat la ziua mea şi mi-a adus cadou un biliard bulgăresc, cu ciupercă. Cum ţi-l aduci aminte? Foarte miştocar şi foarte băşcălios. Este neschimbat din acest punct de vedere. Doar că a mai îmbătrânit, dar ca spirit, e la fel ca atunci. Am stat în aceeaşi casă până în 1990. Ce a făcut, practic, AdVenture în campanie? Toate mesajele şi toată campania de advertising. Spotul cu buldogul a venit dinspre AdVenture? Da. Sorin Oprescu a spus la începutul campaniei că el nu are stăpân, singurii stăpâni sunt bucureştenii. Noi am venit cu ideea de a face un spot cu un buldog, în care Sorin să spună ceva şi să se plimbe un buldog pe lângă el şi să îl gonească la stăpân. Iar el a venit cu replica: „Du-te la stăpânul tău“. A fost un proiect care s-a desfăşurat destul de rapid, trei zile de la idee până la implementare. Dar cum s-a născut ideea efectiv? Ne-au ridicat-o la fileu cei de la GMP şi era păcat să nu o exploatăm. Mi s-a părut nu că am făcut noi ceva extraordinar, ci că ar fi fost păcat să nu profităm de ocazia asta. Trebuiau să se aştepte la o astfel de replică, deşi sunt convins că nu s-au aşteptat.

CE A CONTAT

„Meritul major este al candidatului“ Cât credeţi că e meritul vostru şi cât al candidatului? Meritul major este al candidatului. Dacă nu ar fi fost Sorin Oprescu, probabil că ne-ar fi fost mai greu, dacă nu chiar imposibil să-l scoatem primar. Meritul nostru cel mai mare cred că este că am reuşit să-l arătăm lumii aşa cum este el, nu a trebuit să născocim nimic. Dacă l-am compara cu un produs comercial, ce i s-ar potrivi cel mai bine? Trebuie să fie un produs care să fie foarte tenace, hai să spunem o maşină, una destul de puternică. Nu scumpă, puternică. Este o diferenţă foarte mare.

La spotul cu buldogul, a avut cineva vreo reţinere? Nu. Şi nu a ştiut multă lume despre el. Am ştiut noi, Mircea Oprescu şi candidatul. Restul l-au văzut când a apărut. Spotul a fost văzut de 25.000 de oameni, doar pe YouTube. Deci cu siguranţă l-a văzut multă lume. Pentru voi, ca agenţie, nu era frustrant să staţi în umbră şi să spuneţi „noi l-am făcut“? Probabil că a fost, dar nu se compară cu bucuria de a avea primarul câştigător. Asta a fost după... Dar aveam un obiectiv trasat de la început: „Asta vrem să facem“. Noi n-am vrut să deviem în niciun fel de la obiectiv, pentru că, dacă am fi început să spunem că noi am făcut campania, se uita despre Sorin Oprescu şi se vorbea de AdVenture şi de spot. Din punct de vedere al clientului Sorin Oprescu, nu ştiu dacă i-ar fi convenit. Câţi bani a luat AdVenture de la Oprescu? Aşa cum arată şi contractele semnate, 10.000 de euro. Vorbim de fee (partea agenţiei - n.r.) aici. Vă aşteptaţi la conturi care să vină din direcţia primăriei, ca o răsplată? Nu şi nici nu ne dorim. Pentru că am făcut campania deoarece am crezut în Sorin şi l-am tratat ca pe oricare alt client. Ne aşteptăm, în schimb, da, să fie clienţi cărora să le fi plăcut campania noastră, să fi descoperit acum că noi am făcut-o şi să-şi dorească să lucreze cu noi. Dar nu ne dorim în niciun fel să fim implicaţi în campanii cu primăria. Am avut tentative de a lucra cu statul, pe diferite proiecte, şi e o tevatură mult prea mare şi te legi la cap fără să te doară. Mai mult decât atât, dacă am lucra cu primăria, ar exista suspiciunea şi dacă am câştiga un proiect pe merit să se zică că l-am luat datorită lui Oprescu. După ce au câştigat alegerile, despre GMP se vorbea ca despre „agenţia lui Băsescu“. V-ar deranja ştampila „agenţia lui Oprescu“? Nu, dimpotrivă. Şi în cazul GMP, ştampila „agenţia lui Băsescu“ nu e negativă deloc, pentru că l-au scos preşedinte. La fel cum, pentru noi, faptul că am scos primul primar independent este o realizare. Dacă o să fim cunoscuţi în piaţă ca „agenţia lui Oprescu“, pentru mine, este o laudă extraordinară.

ECHIPA

Toţi oamenii primarului > Victor Dumitriu - şeful campaniei > Agenţia AdVenture - campania de publicitate > Mircea Oprescu - coordonarea campaniei > Adi Stănescu - consilier personal > Adrian Thiess - relaţia cu furnizorii, cumpărarea de spaţiu media > Cornel Comşa - consilier pe discurs politic > Aurel Vlaicu - implementare. S-a ocupat şi de corturile de campanie > Nadina Nedelea - PR > Marie-Jeanne Ion - PR > Mile Cărpenişan - spotul video difuzat pe TV > Laurenţiu Dumitrescu - site-ul sorinoprescu.ro

Alex Zamfir, director AdVenture: "M-a sunat Mircea (Oprescu - n.r.) într-o zi şi mi-a zis că trebuie să venim cu o campanie."

10.000 de euro a fost comisionul agenţiei de publicitate AdVenture pentru campania făcută lui Sorin Oprescu