Este o poveste de succes, care ar trebui să inspire generațiile tinere.
O femeie din România ajunge în vârful piramidei de conducere în cadrul unuia dintre cele mai mari și longevive branduri din lume.
Secretul: aproape 25 de ani de muncă, ambiție, perseverență, riscuri asumate și inovații reușite.
Bianca Bourbon s-a născut în 1974 în România. Angajatorul ei de astăzi nu era încă pe piața din România, fiind considerat “un simbol al dușmanului de clasă capitalist”.
A gustat pentru prima dată din produsul pe care îl comercializează astăzi abia la vârsta de 12 ani (1986).
La mijlocul anilor 90, ea a absolvit Facultatea de Economie și Marketing din cadrul Universității București. A avut rezultate bune la învățătură și asta i-a dat încredere.
A început de jos
A apărut prima posibilitate pentru o practică în cadrul unei companii străine care încerca să acapareze piața din Europa de Est: Coca Cola. “Compania era complet diferită de ce era pe piață atunci. Erau foarte deschiși și ne tutuiam”. Mulțumiți de ambiția arătată în timpul voluntariatului în cadrul firmei, șefii din România îi oferă un post în cadrul departamentului de marketing. Prima ei misiune: introducerea Cola Light pe piața din România.
Realizarea obiectivului este răsplătită cu funcții cu mai multă responsabilitate în Austria și Ungaria. “Am avut norocul să am în jurul meu bărbați care au avut încredere în mine”, spune Bourbon.
Compania a fost condusă de bărbați și foarte rar era aleasă o femeie. “În ultimii zece ani s-a schimbat drastic această politică. Acum, 40% dintre funcțiile de conducere trebuie să fie ocupate de femei”.
La finalul anilor 2000 a preluat conducerea departamentului de marketing al regiunii Alpine&Adriatic, fiind șefă pe Austria, Elveția, Ungaria și alte șase state din sud-estul Europei. Ulterior a fost numită director operativ pe Europa Centrală.
De aprope 5 ani în Germania
În ianuarie 2015 a fost numită director general pentru Germania, ulterior și pentru Danemarca și Finlanda. Noul ei rol era de a crea și plasa produse noi pe piață, în concordanță cu așteptările clienților. Conform Berliner Morgenpost , ea contribuit decisiv la succesul unor produse cu conținut redus de zahăr precum: Bio-Limonade, Bio-Tee, Fuze Tea sau noul Zero Sugar, pe o piață unde Cola exista de peste 90 de ani.
După aproape cinci ani la șefia filialei din Germania a firmei din Atlanta, SUA, Bianca Bourbon trage primele concluzii. ”Este în mare măsură jobul pe care l-am visat toată viața. Am vrut dintotdeauna să fiu șefă”. Modelul ei în viața nu este vreo figură cunoscută din managementul de vârf, ci chiar mama ei, care lucrează pentru elevi. “Oamenii sunau acasă la noi și întrebau de șefa, îmi doream ca într-o zi să fiu eu șefa”.
Când era mică visa să poată călători în străinătate. “Am copilărit în România comunistă. Era normal să îmi doresc să fiu însoțitoare de zbor sau diplomat, ca să pot ieși din țară. Astazi pot spune că mi s-au împlinit toate dorințele”.
În ultimii ani și-a dezvoltat propriul stil de conducere. ”Merg la masă mai mereu cu anagajații noștri. Le ascult doleanțele și nemulțumirile și sunt recunoscătoare pentru deschiderea lor. Rolul meu e de a crea o echipă între colaboratorii noștri cu CV-uri și perspective diferite, dar și o punte între ideile pe care le avansează. Noi nu vindem un produs, noi lansăm o cultură”, explică ea.
Din Berlin în Singapore
În martie 2019, ea anunța un nou obiectiv pentru compania pe care o conduce: reducerea cu 10% a conținutului de zahăr din toate produsele până în 2020, dar și lansarea unor produse și branduri integrate noi. “Cel mai important este să lansezi produsul potrivit la momentul potrivit”.
A fost tot timpul conștientă că în acest domeniu trebuie să fii mereu cu bagajul la ușă, fiindcă în top management rotirea cadrelor este o obișnuință. Așa că nu a fost luată complet prin surprindere, când la finalul lunii august a venit confirmarea oficială că Bianca Bourbon va deveni de la 1 octombrie 2019 vicepreședinte al Coca-Cola Asia Pacific Group, cu sediul în Singapore.
Ea are cuvinte clare și ferme pentru femeile tinere la început de carieră. “Când eram tânără, aveam și eu mereu dubii, dar am mers pe drumul meu. Femeile tinere de astăzi trebuie să încerce să își urmeze visele. Trebuie să înlăture orice fel de dubii și să fie pregătite să își asume riscuri. Diversitatea grupului este cheia succesului. Conduc o echipă cu oameni de 16 naționalități, unde femeile ocupă peste 50% din funcțiile de conducere”, a încheiat Bianca Bourbon.