Austriecii de la VoestAlpine vor să construiască un combinat de oţel în apropierea Portului Constanţa.
Conducerea Companiei Naţionale Administraţia Naţională a Porturilor Maritime Constanţa este optimistă cu privire la concretizarea planurilor referitoare la construcţia unui combinat siderurgic pe litoralul Mării Negre. „Proiectul combinatului de oţel începe să se contureze, şi din toamnă s-ar putea să devină realitate“, a declarat directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Naţională a Porturilor Maritime Constanţa, Constantin Matei, ieri, în prezenţa ministrului transporturilor Ludovic Orban.
Investitorul vehiculat, compania austriacă VoestAlpine, va decide în şedinţa consiliului de administraţie din luna iunie dacă va alege România pentru construirea combinatului siderurgic. Alte posibile locuri sunt în Bulgaria sau Ucraina. Investiţie de cinci miliarde de euro Discuţiile privind viitorul amplasament al combinatului de pe litoral sunt avansate. „S-a ajuns până acolo încât vor să-i instruiască pe viitorii angajaţi, au luat deja legătura cu două licee din Constanţa, vor construi chiar şi spital propriu. Este de departe cea mai mare investiţie din România“, spune Constantin Matei.
Investiţia, în valoare de 5 miliarde de euro, se va întinde pe o suprafaţă de 600 de hectare. „120 de hectare sunt în Portul Constanţa, în zona fluvio-maritimă, şi 480 de hectare în zona adiacentă portului, în dreptul localităţilor Agigea, Lazu, Cumpăna“, a precizat Constantin Matei. În acest combinat se estimează că vor lucra 12.000 de angajaţi.
Ministrul transporturilor a spus că guvernul român este deschis pentru concretizarea acestui proiect. „Noi am fi dispuşi să susţinem o investiţie de 5 miliarde de euro, este o mană cerească, mai ales pentru zona asta a Dobrogei. Noi susţinem proiectul ăsta şi vom încerca să tragem de investitor să construiască“, a subliniat Orban. Comitet pentru identificarea problemelor
Orban a anunţat că există deja un comitet interministerial pentru coordonarea tuturor activităţilor legate de proiectul combinatului siderurgic. Din acest comitet fac parte toate ministerele guvernului român la nivel de secretari de stat şi este condus de ministrul comerţului, Ovidiu Silaghi. Potrivit lui Silaghi, comitetul, funcţional din ianuarie, va identifica toate problemele care pot apărea în calea investiţiei.
„Este nevoie de orice aprobare, şi noi vom da viteză procedurilor, discuţiile sunt avansate şi cel mai probabil că Romania va fi viitoarul loc al combinatului, dar nu în proporţie de 100%“ , a declarat pentru „Evenimentul zilei“ ministrul Ovidiu Silaghi. „Trebuie respectate procedurile europene, dar mă îndoiesc că, dacă VoestAlpine se pregăteşte să investească în România, nu este pregătit, cu tehnologiile pe care le are, să facă faţă rigorilor necesare obţinerii acordului de mediu“, a adăugat acesta.
TERGIVERSĂRI
Referendum pentru testarea opiniei publice
Autorităţile pun în balanţă avantajele şi dezavantajele derulării acestei investiţii, pe care austriecii au adus-o în discuţie anul trecut. „Nu-i aşa de simplu, vom face un referendum pentru a-i întreba pe constănţeni dacă sunt de acord ca pe litoral să se construiască un asemenea combinat“, a fost răspunsul preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu. El crede că litoralul poate pierde un număr însemnat de turişti. „Şi aşa am moştenit în nord combinatul petrochimic Petromidia, nu vrem ca locuitorii să spună că am decis unilateral şi să întrebe ce se va întâmpla cu poluarea aerului şi cu cantităţile impresionante de deşeuri de zgură“, a avertizat Constantinescu. „Era mai bine ca această investiţie să fie ridicată pe malul Canalului Dunăre-Marea Neagră, între Murfatlar şi Medgidia. Minereul venea din Ucraina şi apoi pe Canal spre combinat, iar produsul finit ajungea la Linz, în Austria“, a propus el. CJ Constanţa se va ocupa de aprobarea documentelor de urbanism şi includerea investiţiei în masterplanul judeţului.