O legendă la Bucureşti

Chitaristul John McLaughlin va cânta în această seară la Sala Palatului.

John McLaughlin, o legendă a jazzului mondial, se pregăteşte pentru cel de-al doilea concert în România, pe care îl va susţine în această seară, la Sala Palatului din Bucureşti. „Sunt bucuros să revin aici după atâta vreme. România înseamnă o muzică specială, care mă va atrage întotdeauna prin frumuseţea sa aparte“, a declarat McLaughlin pentru „Evenimentul zilei“.

Pentru concertul din această seară se mai găsesc doar bilete din categoria de 100 de lei care pot fi achiziţionate de la Sala Palatului şi de la magazinul Muzica. John McLaughlin şi trupa sa, The 4th Dimension, formată din Mark Mondesir, Gary Husband şi Dominique di Piazza, nu au avut pretenţii neobişnuite pentru şederea la Bucureşti, însă, pentru că „sunt yoghini şi adânc implicaţi în meditaţie“, după cum au precizat organizatorii, Media Services Events, au cerut şi o variantă de meniu lacto-vegetarian.

Astfel, meniul va consta în supă- cremă de sparanghel cu crutoane, file de miel în crustă de muştar cu garnitură de broccoli în sos de vin alb, pere fierte în vin, servite cu miere şi îngheţată de vanilie, iar în varianta lacto-vegetariană, felul principal va fi înlocuit cu tortellini cu trei feluri de brânză. Album cu influenţe indiene

Pentru mulţi specialişti, unul dintre cei mai buni chitarişti din lume, John McLaughlin, este personificarea noţiunii de „inovator“, „un jazz-rocker al primei ore“, care, începând cu anii ’70, marchează şi influenţează genul muzical jazz-fusion. Turneul actual, prilej cu care celebrul muzician va concerta din nou în Bucureşti, după 15 ani, promovează cel mai nou album al artistului englez, „Floating Point“, realizat la începutul anului, în India.

McLaughlin, care a intrat în contact cu muzica şi cultura Indiei la începutul anilor ’70, perioadă în care l-a întâlnit pe cel care urma să îi devină mentor, Shri Chinmoy, a preluat pe albumele sale influenţe indiene şi a lucrat mereu cu artişti din această ţară. Şi în cazul albumului „Floating Point“, cel de-al 40-lea din carieră, muzicianul în vârstă de 66 de ani a lucrat din nou cu o serie de artişti indieni, precum tânărul baterist Ranjit Barot, Niladri Kumar la sitar electric sau vocalistul Shankar Mahadevan. McLaughlin apreciază „Floating Point“ ca fiind „probabil cel mai bun album“ pe care l-a făcut vreodată.

Un maestru jazz-fusion John McLaughlin este nu numai un virtuoz al chitarei şi un maestru al jazz-fusionului, ci şi unul al „construcţiilor“ muzicale, având, de-a lungul timpului, colaborări cu artişti precum Miles Davis, Carlos Santana, Chick Corea, Al Di Meola sau Paco De Lucia. Născut în Yorkshire, Anglia, artistul s-a mutat la New York în 1969 şi a devenit membru al formaţiei Lifetime.

În aceeaşi perioadă, înregistrează, alături de Miles Davis, două piese devenite clasice: „In A Silent Way“ şi „Bitches Brew“. Doi ani mai târziu, McLaughlin a înfiinţat propria formaţie de jazz-rock, Mahavishnu Orchestra, cu care a înregistrat în următorii 4 ani şase albume de referinţă ale genului, printre care „The Inner Mounting Flame“, „Apocalypse“ şi „Inner Worlds“.

Chiar dacă la sfârşitul anilor ’70 era genului jazz-rockului apune, McLaughlin, deşi desfiinţează Mahavishnu Orchestra şi se dedică altor proiecte, nu îşi poate lua rămas-bun de la acest gen muzical, publicând, din zece în zece ani, câte un album cu muzica sa fusion.