O alegere dificilă

Edward Norton este sfâşiat între îndatoririle de familie şi spiritul justiţiar, în filmul "Mândrie şi glorie".

Odistribuţie notabilă cu Edward Norton, Colin Farrell şi John Voight în prim-planul acţiunii unui film considerat de criticii genului o nereuşită. Producţia nu a strâns mai mult de 2 stele şi jumă tate din 5 din partea acestora, deşi Edward Norton îşi face datoria cât poate de bine, în limitele impuse de scenariu. Copii de fost poliţist new-yorkez, regizorul şi scenaristul Gavin O’Connor împreună cu fratele său Gregory O’Conner au abordat acest capitol al relaţiilor din această categorie a oamenilor legii, mizând pe faptul că ştiu povestea din interior.

Frăţie la graniţa legii

Graniţa dintre lege şi fărădelege este extrem de fragilă tocmai acolo unde astfel de dubii nu ar trebui să încapă, într-un departament de poliţie. Poliţiştii se conduc în interiorul unei astfel de organizaţii printr-un cod al onoarei şi al loialităţii, care, culmea, îl transcende pe cel al legii, al dreptăţii. Dacă unul din grup calcă strâmb, ceilalţi închid ochii pentru a-l apăra, dar, de fapt, adevărul este mult mai grav. Dependenţi între ei printr-o sumă de ilegalităţi, mai mici sau mai mari, niciunul nu-şi permite să arunce cu piatra, dacă, prin absurd, se trezeşte în el bruma de conştiinţă. Se mai nimereşte câte un exemplar idealist, precum Ray (personajul interpretat de Edward Norton) care are nebunia şi tupeul să arate cu degetul înspre „ai lui“. „Ai lui“ desemnând ceva mult mai mult decât colegii poliţişti, şi anume propria familie.

Anchetă în familie

Ray anchetează uciderea a patru colegi poliţişti şi află că Jimmy (Colin Farrell), cumnatul lui, are de-a face cu incidentul. Faptele îl incriminează şi pe Francis (Noah Emmerich), fratele lui şi superiorul lui Jimmy, chiar dacă vinovăţia acestuia e mai diluată. Jimmy a trecut dincolo de graniţa legii, şi-a murdărit mâinile şi, teoretic, ar trebui demascat. Dar nu şi într-o „frăţie“ cum este cea din poliţia new-yorkeză.

Pe măsură ce căutările avansează, Ray are de făcut o alegere extrem de dificilă, între a apăra codul moral al profesiei sale de poliţist şi a-şi proteja familia.

„Dilema care îl macină pe Ray este extrem de gravă- pentru că el trebuie să aleagă între fidelitatea faţă de familie şi loialitatea faţă de instituţie, între lege şi ceea ce ce e mai presus de lege“, spune Edward Norton despre personajul său.

Familii cu probleme

Există în film momente trase de păr, precum cel al confesiunii unui poliţist către un jurnalist, mărturisire în urma căreia omul legii se sinucide. Monologul acestuia se transformă într-o „teză“ aproape didactică şi neverosimilă.

Toată nebunia cu poliţişti, traficanţ i de droguri, desanturi violente în casele acestora se împletesc, în zilele Crăciunului, cu situaţiile familiale ale celor implicaţi. Soţia lui Francis, Abby (Jennifer Ehle) e bolnavă de cancer, Tasha (Carmen Ejogo) s-a despărţit de Ray, subscriind revoltei comune a soţiilor de poliţişti prea des neglijate de bărbaţii lor în favoarea profesiei.