O afacere nouă: plantezi brazi în loc de porumb sau castraveţi

Pentru rentabilitate, ai nevoie de minim un hectar, 20.000 de euro şi 5 angajaţi pentru întreţinere. Amortizarea începe din al cincilea an, când poţi vinde în jur de 6.000 de brazi.

Firmele care au pepiniere de plante decorative afirmă că vânzările de brazi sunt în creştere, iar în anii viitori se aşteaptă să fie acelaşi trend ascendent. Specialiştii spun că dacă vrei să investeşti într-o plantaţie de brazi trebuie să ai în jur de 20.000 de euro.

Suma este calculată pentru un hectar, suprafaţa minimă. Pe un hectar poţi să plantezi în jur de 7.000 de puieţi care ar urma să crească în următorii cinci ani, iar din acel moment începe amortizarea investiţiei. Plantaţiile nu sunt recomandate în zona de şes sau în regiunile secetoase.

Dintr-un hectar, ies 6.000 de brazi

Pentru întreţinere e nevoie de un tractor şi de aproximativ cinci lucrători. Avantajul este că, dintre aceştia, doar unul are nevoie de specializare silvicolă, ceilalţi pot fi necalificaţi.

"În funcţie de regimul climatic din anumiţi ani, de dăunători şi de alţi factori externi neprevăzuţi, poate apărea nevoia unor intervenţii de tratare, tundere rectificativă, fertilizare şi diverse alte lucrări de întreţinere. Dintr-un total de circa 7.000 de brazi pe hectar, în jur de 5.500-6.000 pot fi valorificaţi prin tăiere sau extragere cu rădăcină, iar restul - prin vânzarea cetinei", explică Ovidiu Neacşu, director comercial Silva Group, una dintre cele mai mari firme care are afaceri în acest domeniu.

Cadourile lângă ghiveci

În acest an, brazii tăiaţi pentru Crăciun au preţuri la magazin începând cu 70 de lei. În ceea ce priveşte calitatea, aceştia sunt împărţiţi în două grupe, în funcţie de simetrie, densitatea crengilor şi chiar de nuanţă.

Dacă nu vrei să vinzi pur şi simplu la piaţă, poţi beneficia de ajutorul unui brand. Poţi franciza un magazin dintr-o reţea naţională şi te-ar costa în jur de 5.000 de euro. "Francizorul primeşte o căsuţă de lemn, gard mobil, maşină de ambalat, plasă de ambalat, maşină electrică de aşchiere şi materiale promoţionale", explică directorul Neacşu. Însă noua modă e vânzarea bradului la ghiveci.

"Pentru un client, preţul unui brad cu rădăcină, de aproximativ 1,50 m, se va amortiza în următorii 3-4 ani, timp în care va putea sta fără probleme în ghiveci şi va putea aduce bucurie unei familii de sărbători. După aceea, el îşi poate continua tihnit existenţa în grădina din spatele casei sau în curtea de la ţară", a mai adău gat directorul comercial al Silva Group. Un brad de Crăciun cu înălţimea cuprinsă între 1-1,25 m are vârsta de 6-7 ani, în timp ce unul de 2 metri are nevoie de 11-12 ani pentru creşte atât de mare.

"Se cumpără şi brazi mici, dar mai ales cei de dimensiuni mari şi foarte mari, de peste 10 metri.", OVIDIU NEACŞU, director comercial Silva Group