A doua generaţie a modelului compact japonez se remarcă printr-un design modern, o listă generoasă de dotări şi un preţ de intrare în gamă ridicat.
Mazda rămăsese constructorul japonez cu cel mai vechi model de clasă compactă prezent în România. Rând pe rând, Honda, Toyota, Mistubishi şi chiar Subaru şi-au primenit oferta din segmentul C, unul care, până la debutul actualei crize financiare, a fost un fel de vedetă a rapoartelor de vânzări. Debutul verii aduce un vânt al schimbării în showroomurile Mazda, odată cu lansarea noului 3.
A doua generaţie a celui mai de succes model la nivel global din portofoliul Mazda, dar care nu a făcut o carieră prea strălucită pe meleagurile mioritice păstrează dimensiunile şi profilul consacrate, pe care le altoieşte cu detalii proaspete de design, popularizate de Mazda6 şi Mazda2.
Există, în continuare, două versiuni de caroserie – sedan şi hatchback (cu cinci uşi), ultima alintată cu apelativul ”Sport”.
Dimensiunile exterioare - 4,48 metri (4,58 metri, în cazul sedanului) – lungime (, 1,75 metri – lăţime şi 1,47 metri – înălţime - plasează Mazda3 la limita superioară a segmentului. Portbagajul are 340 de litri, în cazul hatch-ului, şi 430 de litri, în varianta sedan.
Patru motoare, între 105 şi 185 de cai-putere
”Benzinarul” de 1.6 litri şi 105 cai-putere este cel mai firav motor din gamă, dar versiunile care îl vor avea sub capotă vor constitui, potrivit estimărilor Mazda, o majoritate consistentă din totalul vânzărlor. A doua unitate pe benzină are 2.0 litri şi dezvoltă 150 de cai-putere. Cel puţin în prima fază, acesta este singurul motor care poate fi comandat şi cu o cutie de viteze automată sau, mai important, cu sistemul ”start-stop” (botezat ”i-stop”), care veghează reducerea consumului de combustibil. Cele două dotări nu sunt compatibile.
”I-stop” întrerupe alimentarea, la semafor sau în coloană, atunci când maşina este scoasă din viteză. Motorul va reporni în clipa în care este călcată pedala de ambreiaj (în 0,35 secunde, mai precis).
Cel mai mic turbodiesel are 1.6 litri şi 109 CP. Celălalt motor alimentat cu motorină, de 2.2 litri, vine cu două niveluri de putere, cu 150 sau 185 CP, şi este disponibil doar pe versiunile superioare de echipare.
Program electronic de stabilitate, în standard
Versiunea de bază Mazda3 dispune de ABS şi DSC (echivalentul ESP-ul), şase airbaguri, aer condiţionat manual, radio-CD (MP3), geamuri faţă acţionate elctric, volan reglabil pe două direcţii, închidere centralizată, computer de bord şi cotieră faţă.
Mai sus, în gamă, apar şi dotările costisitoare fără de care se poate trăi, dar care asigură un confort ce nu poate fi contestat: climatizare automată, faruri cu tehnologie bi-xenon, instalaţie de sunet Bose (cu zece difuzoare), sistem de navigaţie cu ecran color, încălzire în scaune, cruise-control, sistem Smart-Card (acces şi pornire automobil fără cheie).
Cea mai accesibilă versiune, 1.6 CE, costă 15.690 de euro cu TVA inclusă. Preţul este substanţial mai mare decât al multor modele compacte, care oferă un motor pe benzină de 1.4 litri. Concurenţa de acasă
Sunt disponibile tot două versiuni de caroserie, hatchback şi sedan, prima foarte scumpă (18.897 de euro), a doua ceva mai ieftină (16.636), dar lipsită de control electronic al stabilităţii şi, paradoxal, cu un portbagaj mai puţin încăpător.
Surprinzător pentru un constructor japonez, nicio versiune Auris sau Corolla, cu excepţia celei de top, nu dispune de control electronic al stabilităţii. Auris pleacă de la 13.479 de euro, iar Corolla de la 15.215 euro.
Echiparea de bază este consistentă, oferind sistemul de control electronic al stabilităţii. Drept urmare, preţul de plecare se situează mai sus, la 19.000 de euro.