Tara fiordurilor vrea sa devina primul stat cu zero emisii poluante.
Mai putini trandafiri de Sfantul Valentin, masini mai putin incapatoare, mai putine vacante la tropice. Cu alte cuvinte, o viata lipsita de farmec, dar mai corecta fata de mediu. Asa poate fi schitata societatea „zero emisii” pe care Norvegia si-o propune cu ambitie ca obiectiv pana in 2050, releva AFP.
Norvegia, prima tara care anunta un astfel de obiectiv, vrea ca pana la data impusa sa elimine emisiile de dioxid de carbon (CO2) gratie reducerii acestora in perimetrul frontierelor sale, dar si datorita masurilor compensatorii luate in strainatate.
Premierul norvegian, Jens Stoltenberg, care a facut acest anunt, nu a vrut sa dezvaluie insa detaliile pe care le implica solutia gasita. In aceste conditii, multi specialisti se gandesc ca angajamentul sau ar putea anunta schimbarea treptata, dar radicala a modului de viata al norvegienilor.
Adio produselor de peste mari si tari!
Cum in Norvegia necesarul de energie este asigurat in mare parte de centralele hidroelectrice proprii, „economia” de CO2 ar trebui facuta in alte sectoare, in special in cel al transporturilor.
Iar, in aceste conditii, produsele aduse pana acum de la mare distanta cu avionul, un mijloc de transport puternic poluant, risca sa nu mai ajunga pe rafturile magazinelor.
„Eticheta produselor ar trebui sa indice exact distanta pe care au parcurs-o”, a explicat Helge Drange, cercetator la centrul Nansen, axat pe studii de mediu. „Trandafirii care provin din Africa sau din Olanda vor fi mai greu de obtinut. Vom consuma din ce in ce mai multe produse locale”, a adaugat cercetatorul.
Din cauza transportului ieftin, mai mult de jumatate din pestii pescuiti din Marea Barents vanduti in Norvegia fac un ocol prin China, de unde se intorc sub forma fileurilor.
„Nici producatorul, nici consumatorul nu platesc in ziua de astazi pretul corect al energiei. Pretul este suportat de climat”, se plange Pierre Perbos, administrator al Retelei „Action Climat” din Franta.
Schimbarea modului de viata ar putea aduce cu sine si scumpirea considerabila a biletelor de avion, astfel ca zborurile operate de companiile aeriene low-cost ar putea deveni de domeniul trecutului.
Economie de energie
Locuinte „in grup”, motoare nepoluante Proprietarii masinilor 4x4 sau ai vanurilor „de familie” ar putea fi convinsi de masurile fiscale impuse sa opteze pentru masini mai mici, propulsate de motoare hibride. Asta, pana cand tehnologia va evolua suficient pentru a permite fabricarea motorului pe baza de hidrogen, combustibil considerat adecvat pentru mediu.
In ceea ce priveste planurile de urbanism, birourile si locuintele ar trebui regrupate pentru a economisi energie si pentru a optimiza transporturile. Implementarea unui astfel de program ramane insa o problema legata de costuri.
Reducerea emisiilor pe teritoriul tarii este mai scumpa decat finantarea reducerii emisiilor din strainatate, emisii care rezulta in urma proiectelor in care a investit Norvegia pentru a obtine energie. Ramane de vazut care vor fi procentele cu care Norvegia isi va reduce emisiile pe teritoriul sau si in afara lui.