Nokia, la un pas de un miliard de clienti

Compania finlandeza este lider mondial in productia de telefoane mobile. Are insa vanzari slabe in SUA, din cauza promovarii insuficiente.

In fiecare zi, 900 de milioane de oameni negociaza, flirteaza, tipa, rad sau plang folosind un telefon Nokia. Peste numai cateva luni, Nokia va ajune la un miliard de clienti, potrivit site-ul Forbes.com.

Producatorul a atins in 2005 numarul de un miliard de telefoane vandute. Aparatul cu numarul un miliard a fost un Nokia 1100, cumparat de un nigerian. Numarul clientilor nu este egal cu cel al aparatelor vandute: un client actual se poate sa fi cumparat chiar si patru telefoane Nokia pana in prezent.

Numai McDonald’s si Coca-Cola se pot lauda cu mai multi clienti, insa experienta traita de acestia este oarecum trecatoare.

In ziua de azi, majoritatea oamenilor nu ies din casa fara telefonul mobil, despre care s-a spus ca a devenit un fel de prelungire artificiala a propriilor corpuri. Daca am judeca un brand dupa influenta, Nokia poate fi considerat cel mai de succes brand din istorie, conform Forbes.com.

Compania finlandeza a vandut 430 de milioane terminale numai anul acesta, un numar egal cu volumul cumulat de unitati vandute al Motorola, Samsung si Sony Ericsson. Se estimeaza ca veniturile companiei vor creste pe 2007 cu 30% la 76 de miliarde de dolari.

Mai mult, Nokia ocupa locul unu pe pietele cu cele mai rapide cresteri - China, Asia de Sud-Est si India - si are o cota de piata in lume de 39%. „Avem cel mai diversificat portofoliu de produse din industrie si cea mai profunda intelegere a acestora. In orice moment avem in piata unul sau doua produse de top”, a spus directorul general al Nokia, Olli-Pekka Kallasvuo.

America, un pariu pierdut?

America, considerata cea mai importanta piata de consum din lume, a reprezentat dintotdeauna testul suprem mai ales pentru produsele tehnologice de ultima generatie. Aici, compania finlandeza nu a reusit sa se impuna.

Daca pasesti intr-un magazin Verizon, spre exemplu, vei gasi unul sau doua modele de telefoane Nokia. Magazinele AT&T ofera cateva, insa acestea sunt puse in umbra de celebrul iPhone.

O alta companie care opereaza in SUA, T-Mobile, de sorginte europeana, are o oferta bogata de modele Nokia, insa compania este a patra ca marime pe aceasta piata. Este ciudat faptul ca Nokia nu a reusit sa se impuna pe aceasta piata esentiala, care absoarbe 160 de milioane de telefoane noi pe an.

In urma cu cativa ani situatia era promitatoare. Un telefoan din trei vandute in SUA era un Nokia. Azi vorbim doar de unul din zece. „Vom lua masurile necesare pentru ca, pe termen lung, sa ne impunem pe aceasta piata”, a dat insa asigurari Kallasvuo.

Internetul, marea provocare

In acest moment peste 1,2 miliarde de oameni au acces la internet. Se estimeaza ca al doilea miliard va fi atins in aproximativ sapte ani de acum incolo, odata cu cresterea utilizarii internetului in tarile aflate in curs de dezvoltare.

Multi dintre oamenii de pe aceste piete vor accesa pentru prima data internetul, cel mai probabil de pe telefonul mobil. Nokia si-a propus ca acest telefon sa fie unul dintre modelele sale. Pentru aceasta este insa nevoie de o schimbare.

In istoria sa de peste 142 de ani, Nokia a fabricat aproape orice, de la cizme de cauciuc si hartie igienica pana la cauciucuri si televizoare.

Telefonia mobila a fost un pariu riscant, insa compania l-a castigat pe deplin. Astfel Nokia are posibilitatea in viitor sa devina un brand legat de internet, asa cum sunt Google, Yahoo si chiar Microsoft. „Aproape ca avem obligatia sa ne impunem si pe aceasta piata”, a mai spus Kallasvuo. Este insa destul de dificil sa te extinzi de la productie si spre industria de servicii. Primele mutari au fost deja facute.

Compania a investit peste 9 miliarde de dolari in ultimii doi ani in consolidarea pozitiei sale pe internet. Nokia detine in acest moment Enpocket, cea mai mare companie de publicitate destinata telefoanelor mobile si se pregateste sa preia, pentru 8,1 miliarde de dolari, Navteq, cea mai mare baza de date de harti digitale.

In august anul acesta, Nokia a lansat brandul on-line „Ovi” (n.r. - „usa” in finlandeza), prin intermediul caruia va vinde melodii, harti sau jocuri utilizatorilor. In curand va fi lansat si portalul dedicat pasionatilor de jocuri pentru telefoane mobile, N-gage.

ROMANIA

Producatorul a intrat pe piata autohtona in urma cu opt ani

Compania Nokia este prezenta in Romania din 1999, atunci cand a fost deschis la Bucuresti un birou destinat coordonarii activitatilor de marketing si vanzari ale diviziei dedicate clientilor si operatiunilor de piata. Acum, compania si-a diversificat operatiunile in tara noastra.

In Cluj este sediul unitatii de cercetare si dezvoltare a diviziei Nokia Enterprise Solutions si fabrica de dispozitive mobile, care urmeaza sa devina operationala in prima jumatate a anului 2008.

Celelalte fabrici sunt localizate la Salo - Finlanda, Dongguan - China, Chennai - India, Kom‡rom - Ungaria si Ruhr - Germania.