Deşi vinde în continuare cele mai multe telefoane mobile din lume, producătorul finlandez a pierdut, în ultimii ani, pe segmentul smartphone.
Acum nu mai mult de trei ani, în discuţiile informale, cunoscătorii împărţeau piaţa telefoanelor mobile în două categorii: Nokia şi alte telefoane. Era un semn al succesului companiei: între 1996 şi 2001, vânzările sale au crescut de aproape cinci ori, de la 6,5 miliarde de euro la 31 miliarde de euro. Însă, din 2008 încoace, afacerile au început să scadă. Perioada coincide cu lansarea iPhone de către concurenţii de la Apple.
Neadaptarea la schimbările care au apărut în comportamentul consumatorilor a fost unul dintre motivele pentru care Nokia a pierdut teren în faţa unor competitori inovativi pe plan mondial, deşi Nokia a fost pionierul smartphone-urilor, consideră Mihai Pătraşcu, directorul executiv al retailerului on-line din România Evomag.ro.
Cea mai grea perioadă din istorie
Telefoanele Nokia pierd teren în faţa terminalelor produse de Apple, HTC şi Samsung. Un alt punct slab care i-a îndepărtat pe consumatori este sistemul de operare folosit de finlandezi, Symbian, mai puţin apreciat de aceştia decât Android şi iOS. Acum, Nokia trece prin cea mai grea perioadă din istoria sa. Acum o lună, "Wall Street Journal" scria despre o posibilă intenţie a Samsung de a prelua compania, după ce şi Microsoft şi-ar fi manifestat o intenţie similară. Şi agenţia de rating Fitch le-a aplicat finlandezilor o lovitură, coborând ratingul companiei la "BBB-", asociat cu o perspectivă negativă, din cauza "îngrijorărilor serioase ale Fitch faţă de erodarea rapidă a cotei de piaţă a telefoanelor Nokia".
Finlandezii însă nu se dau bătuţi. Acum două zile, ei au anunţat o ieftinire cu 15% a telefoanelor inteligente. "Este o strategie prin care Nokia încearcă să-şi ţină clienţii aproape până la noile lansări", subliniază Pătraşcu. În opinia sa, acordul cu Microsoft, precum şi adoptarea sistemului de operare Windows Phone, mai eficient decât Symbian, vor ajuta compania să-şi recapete cota de piaţă pierdută. Legat de ieftinirea terminalelor, poziţia oficialilor Nokia este că "modificarea preţurilor este parte din business-ul nostru. Din când în când putem ajusta preţurile pentru anumite produse în anumite locaţii. Este o practică obişnuită în afaceri".
Povestea unui lider mondial
Evoluţia Nokia este spectaculoasă pentru o firmă care a început, în 1865, în Finlanda, ca producător de hârtie, apoi de cizme de cauciuc, cabluri şi aparate de transmisie, odată cu construcţia, în aceeaşi ţară, a unei fabrici de hârtie de către omul de afaceri Fredrik Idestam. Compania a a devenit lider mondial pe piaţa telefoanelor mobile în 1998, un rezultat al investiţiilor pe care le-a făcut în tehnologia GSM, revoluţionară în acea perioadă. În 1992, Nokia lansa pe piaţă primul său telefon GSM, Nokia 1011.
CONSECINŢĂ PENTRU ROMÂNIA
Centrul de la Cluj se închide. Ce urmează?
Decizia Fitch de a reduce ratingul Nokia afectează şi România, în condiţiile în care finlandezii deţin o fabrică şi un centru de dezvoltare la Cluj. Mai mult decât atât, Nokia este cel mai mare exportator al României. Efectele negative ale situaţiei delicate în care se află compania se văd deja: în aprilie, Nokia a anunţat că va închide divizia de cercetare şi dezvoltare de la Cluj, concediind astfel 120 de angajaţi. O parte dintre aceştia au acceptat deja oferte de slujbe în interiorul sau în afara companiei Nokia, potrivit unei declaraţii date de Anna Simai, senior communication manager la Nokia Central Europe, pentru "Capital". Fa brica de telefoane mobile Nokia de la Jucu, judeţul Cluj, a fost inaugurată în toamna anului 2008, în urma unei investiţii în valoare de 60 de milioane de euro. Anul trecut, fabrica avea 1.600 de angajaţi.
Finlandezii pleacă din Japonia
Analiştii se aşteaptă ca Nokia să raporteze pierderi în al doilea şi al treilea trimestru din acest an, după ce cota de piaţă pe segmentul smartphone-urilor a căzut de la 30.6%, în primul trimestru din 2010, până la 25,11% în primul trimestru din 2011, potrivit Gartner. În aceste condiţii, finlandezii au decis să renunţe total, până la sfârşitul acestei luni, la piaţa din Japonia, unde populaţia preferă terminalele de la Apple. Compania finlandeză derulează un program prin care îşi propune o reducere cu aproximativ 4.000 de persoane a forţei de muncă din întreaga lume, până la sfârşitul anului viitor. Majoritatea reducerilor de personal sunt planificate în Danemarca, Finlanda şi Marea Britanie. CITIŢI ŞI:
- Nokia reduce preţurile la cele mai populare smartphone-uri