Noile reguli de TVA pun cruce pieţei auto

Dealerii de maşini consideră că eliminarea posibilităţii de a deduce TVA-ul la autoturisme va accelera declinul industriei.

În contextul economic actual, eliminarea deductibilităţii TVA la achiziţiile de maşini va duce la un declin şi mai abrupt al pieţei auto locale, cred reprezentanţii companiilor din piaţă. „Coroborată cu prevederile legate de limitarea deductibilităţii costurilor de exploatare a acestor ve hi cule (carburanţi şi întreţinere), măsura privind eliminarea deductibilităţii TVA-ului la achiziţiile de vehicule va conduce la o accelerare a evoluţiei abrupt descendente înregistrată de vânzările de vehicule începând cu ianuarie 2009, prin compa raţie cu perioada similară a anului trecut”, ne-a declarat Radu Cristian, director general MyCAR Trading, divizia de închirieri auto pe termen lung şi distribuţie vehicule rulate a importatorului Peugeot pentru România, Trust Motors. „Guvernul propune un blocaj al vânzărilor auto”

Nimeni nu ştie însă cât de adânc va săpa măsura guvernului Boc într-o piaţă auto şi aşa afectată grav de criză. Potrivit lui Radu Cristian, „nivelul cu care vor scădea vânzările din cauza acestor noi măsuri fiscale rămâne încă de stabilit în lunile următoare”. Managerul crede că, în cazul accelerării scăderii vânzărilor, există riscul producerii unor consecinţe în lanţ - închideri de concesiuni şi, implicit, reducerea bazei de aplicare a TVA-ului, care, în final, să conducă la o scădere a aportului bugetar aşteptat de la aceste măsuri. Reprezentanţii Mercedes- Benz România ne-au transmis că măsurile adoptate de guvern „vor conduce la creşterea pieţei negre de service auto şi vor avea un impact social negativ”. Compania importă pe piaţa autohtonă mărcile Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Jeep şi Dodge. „Măsurile propuse de executiv au un grad ridicat de risc, în condiţiile în care mediul economic este deja supus unor presiuni foarte mari şi solicită un demers coerent de sprijinire a industriei auto din România, bazat pe măsuri legislative capabile să ofere un cadru potrivit dezvoltării sectorului auto”, se mai arată în comunicatul Mercedes- Benz România.

Şi Asociatia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România a comunicat, ieri, că, prin acest proiect, Ministerul Finantelor Publice propune de fapt un blocaj pe piaţa auto şi în sectoarele care depind în mare măsură de aceasta: mentenanţă şi service.   Ordonanţa de urgenţă adoptată sâmbătă de guvern stipulează că firmele vor putea deduce TVA, până la 31 decembrie 2010, doar pentru maşinile folosite la anumite activităţi, precum taximetria, şcolile de şoferi sau pentru automobilele utilizate în scop comercial în vederea revânzării.

MOMENT INOPORTUN

Vânzările de automobile noi, în declin

Măsura luată de guvernul Boc, pentru a strânge cât mai mulţi bani la buget, vine într-un moment cum nu se poate mai prost pentru industria auto locală. Criza a săpat adânc în vânzările de maşini noi, iar declinul abrupt al pieţei periclitează sute de mii de locuri de muncă din domeniu. Contextul este unul extrem de delicat. Înmatriculările de automobile noi au scăzut cu 60% în primul trimestru al anului, până la puţin peste 21.100 de unităţi, faţă de 74.000 înscrise în circulaţie în aceeaşi perioadă a anului trecut, arată datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În acelaşi timp, numărul de autoturisme second-hand înscrise în circulaţie în perioada ianuarie- martie 2009 a crescut cu 80%, până la circa 76.800 de unităţi, de la aproximativ 42.700 maşini înmatriculate în primul trimestru din 2008. Principala cauză a acestei situaţii este văzută de companiile auto în reducerea cu o treime a taxei auto, măsură ce se aplică de la mijlocul lunii februarie.