Noi scumpiri la carburanți. Care este diferența între benzină și motorină

Sursa foto: Arhiva EVZ

Noi scumpiri la carburanți. Diferența dintre prețurile motorinei și ale benzinei se apropie de 25 de bani pe litru, ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimele șase luni, în urma deciziei OMV Petrom de a majora prețul benzinei cu 4 bani pe litru, în timp ce prețurile combustibilului diesel rămân neschimbate.

Care este diferența între benzină și motorină

Diferența dintre prețurile motorinei și ale benzinei a ajuns la cel mai mic nivel din ultimele șase luni, situându-se la 27 de bani pe litru, comparativ cu 75 de bani pe litru înregistrat în luna noiembrie a anului trecut. Prețul unui litru de motorină în stațiile Petrom din capitală variază între 7,40 și 7,43 lei, în timp ce prețul benzinei se situează între 7,08 și 7,15 lei pe litru. În stațiile OMV, motorina are un preț cuprins între 7,48 și 7,51 lei pe litru, iar benzina între 7,20 și 7,24 lei pe litru.

După cum au obișnuit, în orele următoare și companiile concurente, MOL, Rompetrol și Lukoil, vor efectua probabil o ajustare similară a prețurilor, scrie Profit.ro. Diferența dintre costurile celor două tipuri de carburanți a scăzut sub 30 de bani pe litru în stațiile Petrom și OMV, și la 31 de bani pe litru la cele MOL și Rompetrol.

OMV Petrom a scumpit carburanții la pompă. / Sursă foto: Arhiva EVZ

Noi scumpiri la carburanți. Cea mai mare discrepanță, în stațiile Lukoil

Cea mai mare discrepanță este observată în stațiile Lukoil, unde se ridică la peste 33 de bani pe litru. La începutul lunii august 2023, prețul benzinei era aproape egal cu cel al motorinei, dar în urma fluctuațiilor sezoniere ale cererii, atât la nivel local, cât și continental și regional, în luna noiembrie, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a atins un maxim de peste 75 de bani pe litru. Cu doi ani în urmă, în luna octombrie 2022, această discrepanță a fost chiar și de peste 1,5 lei pe litru.

Au fost o serie de ieftiniri la combustibil, după zece scumpiri consecutive

Ultima oară când diferența dintre prețurile celor două tipuri de carburanți a fost sub 30 de bani pe litru a fost la sfârșitul lunii august a anului trecut.

În ultimele două săptămâni, liderul pieței a efectuat 4 reduceri consecutive de preț, după o serie de peste 10 creșteri consecutive. În urma ajustărilor de marți, prețul motorinei a revenit la nivelul de pe 12 martie, în timp ce benzina este cu 6 bani pe litru mai scumpă. Cotațiile țițeiului Brent se află marți dimineața aproape de cel mai înalt nivel din ultimele 5 luni, la puțin peste 86,14 dolari pe baril.

Prețul petrolului a crescut la începutul acestei săptămâni

Noi scumpiri la carburanți. Prețurile petrolului au înregistrat o creștere luni, pe fondul ordinelor guvernului rus de reducere a producției conform angajamentelor asumate la OPEC+, iar tensiunile dintre Rusia și Ucraina au continuat să afecteze sectorul energetic. Contractele futures pentru țițeiul Brent au înregistrat un avans de 1,05 USD, sau 1,23%, ajungând la 86,48 USD pe baril. Contractele futures pentru țițeiul din SUA (WTI) au înregistrat o creștere de 1,10 USD, sau 1,36%, ajungând la 81,73 USD pe baril, conform News.ro.

Ambele benchmark-uri au înregistrat o creștere constantă în acest an, cu Brentul în urcare cu aproximativ 11% și WTI cu aproximativ 12,5%. Prețurile sunt susținute și de așteptările că ratele dobânzilor din marile economii vor scădea până în vară. În plus, România, ca și celelalte state europene, este importatoare netă de motorină, iar cererea sezonieră de motorină este mai ridicată iarna, când combustibilul diesel este utilizat și în alte scopuri, cum ar fi încălzirea și generatoarele, în special de către vecinii ucraineni, care importă motorină prin România.

Conform informațiilor prezentate de Profit.ro, volumele intrărilor de motorină în porturile României au înregistrat o scădere cu 14% în luna februarie, ajungând la 303 mii tone. Această reducere este rezultatul diminuării cererii sezoniere interne, dar și a celei din Ucraina. Grupul de consultanță ucrainean A-95 susține că scăderea volumelor este determinată atât de cererea mai redusă în perioada sezonieră din România, cât și de o diminuare a livrărilor de motorină către Ucraina. În luna februarie, companiile românești au furnizat 101 mii tone de motorină către Ucraina, înregistrând o scădere de 28 mii tone față de volumul din luna ianuarie.