Noi nu ne vindem Dragobetele!

Sarbatoarea occidentala de astazi, Valentine's Day, a sporit si numarul de adepti ai echivalentului sau romanesc, Dragobetele.

De ce sarbatorim Valentine’s Day cand avem si noi Dragobetele? Dar sarbatorea, oare, cineva Dragobetele inainte de aparitia lui Valentin in peisajul mioritic? Indignarea nationalistilor a aparut cam tot atunci cand ne-a cotropit si conceptul importat, de dragoste programata fix pe 14 februarie. Multi romani auzeau atunci, pentru prima data, ca Valentinii occidentali avusesera tot timpul echivalent autohton, in Dragobete, fiul Babei Dochia.

Adoptarea fara rezerve a sarbatorii occidentale nu s-a intamplat, insa, numai din cauza anonimatului lui Dragobete, inainte de ‘89, ci s-a inscris perfect in euforia acceptarii a tot ce venea din Vest, dupa atata claustrare.

De ce mancam hamburgheri si nu ne limitam la chiftelele noastre? De ce ne imbracam cu jeans si nu suntem fideli iilor, fotelor si itarilor? Cum sa spunem romaneste „imi esti drag”, cand suna mai sexy si hollywoodian „be my Valentine!”.

Asa-zisa rivalitate dintre Valentin si Dragobete pare doar un motiv pentru antiglobalisti sa infiereze beleaua abatuta asupra omenirii si sa-i indemne macar pe indragostiti sa dea dovada de mandrie nationala.

In realitate, Valentin e doar o poveste bine vanduta. In timp ce Dragobetele nostru, ei bine, are o poveste frumoasa, dar ramane in continuare nevanduta, poate pentru ca romanul verde stie sa iubeasca tot timpul anului, nu e nevoie sa faca mare caz de asta doar pe 14 sau 24 februarie...

Dochia, iubita lui Traian...

Povestea lui Dragobete si a mamei lui, Dochia, ar fi fost in zilele noastre, pe un platou de filmare, telenovela de succes. Dochia, femeie frumoasa in tinerete, despre care se spune ca ar fi fost fiica lui Decebal, fusese remarcata de Traian la un chef prin care romanii sarbatoreau cucerirea Daciei. Dochia s-a impotrivit avansurilor imparatului roman si s-a ascuns in Ceahlau, unde poate fi vazuta si azi, cu oile ei, transformata in stanci.

...si soacra de cosmar

Cealalta varianta spune ca Dochia a avut un fiu, pe Dragobete. Sa fi fost el primul roman nascut din dragostea lui Traian cu frumoasa fiica a lui Decebal? Lasata sa-si creasca singura copilul, Dochia si Dragobete au format ceea ce azi se cheama familie monoparentala, in care mama devine superprotectoare cu fiul. Dochia a fost, se pare, o soacra de cosmar pentru tanara nora care-i cazuse cu tronc lui Dragobete.

Intr-o zi rece de iarna, a trimis-o la rau cu un ghem de lana neagra pe care ar fi trebuit sa-l albeasca spalandu-l. Biata fata, lipsita de puterea magica a detergentilor universali din zilele noastre, a inceput sa-si verse lacrimile in apa raului, fiind convinsa ca n-o sa-si mai vada barbatul in veci, daca nu albea lana.

Se pare ca Iisus i-a aparut fetei si i-a oferit o floare rosie, pe care punand-o in apa a reusit sa albeasca lana. Crezand ca vine primavara, dupa floarea primita de nora in dar, Baba si-a lepadat cele 12 cojoace si a pornit in munti, unde si-a gasit si sfarsitul. Legenda nu spune daca Dragobete a trait fericit cu sotia pana la adanci batraneti.

Valentin, vandut bijutierilor

Dochia si fiul ei au ramas, din pacate, numai in constiinta colectiva rurala.  Mai norocos a fost Sf. Valentin, care a beneficiat de o campanie agresiva de PR din partea americanilor. Se pare ca primele povesti care s-au pastrat despre Sf. Valentin dateaza din 1415, cand Charles, duce de Orleans, i-a scris poeme sotiei lui, din Turnul Londrei, unde statea inchis, in urma infrangerii intr-o batalie.

Istoricii spun ca majoritatea legendelor despre Valentin s-au nascut din penita si imaginatia fecunda a detinutului duce Charles: ca inainte de a fi martirizat pentru crestinism, Valentin i-ar fi scris iubitei sale o „valentina”, din inchisoare; ca Sf. Valentin aranja casatoriile secrete in perioada in care imparatul Claudius al II-lea le interzisese la Roma etc.

Valentin a cunoscut consacrarea, insa abia dupa ce a trecut Oceanul, in secolul al XIX-lea. De atunci s-a pus in miscare masinaria de piata: industria felicitarilor, a producatorilor de ciocolata si de trandafiri, iar din secolul al XX-lea, mai precis anii ‘80, Valentin a incaput pe mainile agile ale bijutierilor. De aici, bugetele barbatilor au fost pierdute.

Diferiti, dar egali

Al nostru-i mai seducator si simbolic

Amandoi celebreaza venirea primaverii si renasterea naturii. Totusi, „valentinele” se trimit pe 14 februarie, in timp ce Dragobetele se sarbatoreste pe 24 februarie.

Valentin e asociat cu blajinitatea catolica, al nostru Dragobete e un flacau neastamparat, seducator. In satele romanesti se spune ca cine participa la Dragobete va fi sanatos tot anul si va avea un an imbelsugat. Fetele isi sarutau iubitii in vazul tuturor, iar asta semnifica logodna lor. Nu se faceau cadouri. De Sf. Valentin fata primeste o „valentina” cu mesaj de dragoste, dar vremurile au adaugat felicitarii si cateva cadouri, din ce in ce mai putin simbolice.