Noi date despre Dosarul „Autostrada Sibiu-Orăștie” de la DNA. Mărturii despre afacerile lui Eduard Kovesi
- Lauren țiu Ionescu
- 14 iulie 2017, 00:18
În urmă cu două zile am publicat un prim episod al anchetei jurnalistice cu privire la implicarea lui Eduard „Bebe” Kovesi în livrarea de materiale de construcții pentru autostrada Sibiu-Orăștie, pe tronsonul construit de compania italiană Impregilio și surpat după câteva luni de la inaugurare.
Spuneam în articol că fostul soț al Laurei Codruța Kovesi, a cărui firmă, Led Communications din Sibiu, se ocupă cu internet și televiziune prin cablu, a ajuns intermediarul principal în șantier pentru livrarea de pământ de umplutură, balastru și piatră spartă, cu toate că nu deținea în proprietate nici balastiere, nici terenuri pentru groapa de împrumut și nici utilaje. De asemenea, mai arătam că respectiva firmă a lui Bebe Kovesi era intermediar al intermediarului, cu alte cuvinte factura materiale de construcții unei alte firme care la rândul ei factura mai departe către compania constructoare.
Asemenea lui Kovesi, cealaltă firmă intermediară nu avea niciun utilaj și nici experiență în domeniu, fiind înființată rapid tocmai pentru a deveni tampon între italieni și cei care munceau efectiv cu utilajele lor în șantier. De cele mai multe ori, cei din urmă nu erau plătiți de către firma-tampon. În urma surpării respectivei porțiuni de autostradă, DNA a deschis un dosar de urmărire penală și a demarat o anchetă. Se întâmpla la sfârșitul anului 2015 și, așa cum arătam în articol, audierile și martorii nu mai conteneau să se prezinte la DNA, inclusiv sâmbăta, pentru a depune documente și mărturii cu privire la neregulile petrecute în șantierul de la Miercurea Sibiului.
Doar că, după ce în respectivele mărturii sau documente a apărut numele lui Bebe Kovesi, atât audierile cât și forfota din jurul subiectului au încetat la DNA. Poate că subiectul ar fi trecut neobservat dacă nu aș fi aflat de curând că Bebe Kovesi și firma sa Led Communications s-au extins în activitatea de interpus pentru șantierele de autostrăzi, în tandem cu cealaltă firmă tampon de la Sibiu și că, aplicând același modus operandi, au mai tras o rundă de țepe unor firme românești care au prestat efectiv munca în șantier. Mă refer aici la autostrada Lugoj-Deva pe tronsonul unde construiesc italienii de la Salini Impregilio, precum și pe autostrada Sebeș-Turda, în porțiunea pe care lucrează italienii de la Pizzrotti.
DNA nu spune nimic despre amestecul lui Bebe Kovesi în dosarul Autostrăzii
După publicarea articolului în urmă cu două zile s-a stârnit un mare freamăt atât în studiourile televiziunilor cât și în DNA. DNA a confirmat într-un comunicat că există un dosar penal instrumentat de procurorii anticorupție pe tema autostrăzii Sibiu-Orăștie și că Narcis Neaga, fostul șef al CNADNR este inculpat, sub control judiciar. Și atât! Nicio vorbă despre persoanele la care am făcut referire în articol și anume Eduard Kovesi și cei din jurul lui. Nici măcar o exprimare standard de genul „nici nu confirmăm, nici nu infirmăm”, așa cum a făcut fosta procuroare de caz Mihaela Moraru Iorga, cea care a instrumentat acest dosar început în urmă cu 2 ani și recent „decapată” din DNA de către Laura Codruța Kovesi.
Au fost jurnaliști care m-au acuzat de minciună în articolul publicat, în condițiile în care eu vorbeam despre o persoană, întâmplător sau nu fost soț al doamnei Kovesi, iar DNA răspunde total pe lângă subiect. E dreptul meu să nu cred în coincidențe, după ce dețin și un noian de informații. În numărul de azi publicăm doar două facsimile după contracte și facturi emise de Bebe Kovesi. Nu sunt facturi de internet sau cablu ci de balastru și consultanță în amenajare de pescării. Am preferat să apelez la câțiva dintre martorii din dosarul deschis la DNA. Acei martori care l-au nominalizat pe Bebe Kovesi și firma Led Communications precum și pe Borzea Ioan și Massimiliano Andrenacci, patronii firmei tampon folosită de Impregilio, în declarațiile date în fața procurorului. Poate în felul acesta vom obține o declarație mai la obiect din partea Laurei Codruța Kovesi și a instituției pe care o conduce, cu privire la implicarea cetățeanului Eduard Kovesi în afaceri ciudate, menite să ridice artificial prețul autostrăzilor din Romania.
Și un lucru important de reținut! Inculpatul Narcis Neaga, fostul șef de la CNADNR pus sub control judiciar pe o perioadă de 60 de zile, singurul de până acum acuzat de DNA în dosarul deschis în 2015, este acum consilier al ministrului transporturilor, Alexandru Cuc și își desfășoară activitatea în Ministerul Transporturilor.
Ce au declarat martorii despre Kovesi în fața procurorilor DNA
Pe unul dintre martori, prestator de servicii în șantier pentru Led Communications, Omaum Construct și implicit pentru Impregilio, o să-l numim doar V.A. din motive lesne de înțeles. Și iată ce ne povestește acesta, după ce în urmă cu aproape doi ani a povestit și în fața procurorilor: V.A.: „Cum să nu-l cunosc pe Bebe Kovesi?! Venea la Alba Iulia, la organizarea de șantier și îi făceam plinul la mașină din motorina șantierului. Pe motiv că avea o înțelegere cu Ioan Borzea și cu Massimiliano(…) Cu Led Communications se trata în șantier, pentru că ăsta e fostul soț al doamnei Kovesi. Era intermediar. Lua balastru de la NSA (o altă firmă din Sibiu) și îl factura lui Omaum Construct. Iar Omaum îl factura mai departe lui Impregilio. Spălau bani pentru că băgau la plată cantități mult mai mari. Eu am trimis la DNA un dosar plin cu foi de parcurs și ordine de deplasare. Cursele pe care le făceau ei prin Led Communications (…) Așa făceau unde s-a dărâmat autostrada. Ziceau că bagă balastru de 80, dar băgau de 40 după care se duceau și spuneau că au băgat balastru în terasament. Erau cu toți pe mână, cu Carlos (Carlos Scopel, director de șantier din partea lui Impregilio), cu John (Borzea). Am aflat că acum John cu Carlos s-au asociat și și-au făcut o balastieră împreună. (…) Led nu avea niciun utilaj, era ceva cu internet prin Sibiu. Noi aveam utilaje și căram pentru el.
Angajau, să zicem, 10 firme cu utilaje și două deale lor. Erau două firme din București, una organiza festivaluri de muzică și cealaltă avea restaurante și avea capital din insulele Seychelles. Ca să înțelegeți, când John (Borzea) primea de la Impregilio un miliard, jumătate le băga în firmele alea două. E normal că dacă a băgat jumătate din bani pe consultanță, a reieșit la insolvență (n.r. Omaum Construct a intrat în insolvență) că nu mai are bani. Aveau mai multă consultanță decât firme cu utilaje (…) Și la Alba s-a întâmplat la fel (pe Sebeș-Turda). S-a luat balastru din balastiera lui George, s-a trecut prin Led Communications, după care s-a trecut prin MJC (o firmă nouă a acelorași Borzea și Andrenacci) și apoi o dădeau la Pizzarotti. Puteau să facă contract direct cu George, dar nu au vrut. Ca să mărească cantitatea furnizată. Când a băgat și MJC în insolvență, Led îl facturase cu vreo 7 miliarde consultanță(…) Eu am făcut plângere la Alba Iulia, dar dacă nu ajungeam la DNA București eram mâncat! Am dat la DNA inclusiv documente despre terenul din care se scotea pâmânt pentru terasament (n.r. dealul lui Muc Pătru, prietenul lui Bebe Kovesi) că și acolo erau probleme (…) “ L-am întrebat pe V.A. dacă tot ce mi-a spus mie a povestit și în fața procurorilor. Mi-a răspuns sec că da. L-am mai întrebat cum a reacționat Mihaela Iorga, ce i-a spus? „Păi ce să zică, nu a zis nimic!!!” L-am mai întrebat dacă mai are vreo veste de la DNA, dacă a mai fost sunat, chemat pentru lămuriri. Mi-a răspuns că „de peste un an nu am mai primit vreo veste de la ei.” Și mi-a mai spus ceva. Că a doua zi după ce s-a dus de bună voie la DNA, John Borzea a știut și l-a sunat. Așa, de control, să-i spună că știe…
Discuția este mult mai lungă și face referire inclusiv la felul cum se foloseau firmele tampon, ca să intre la lucrări, de documentele celor care dețineau utilaje pe bune. Voi reveni în episoadele următoare asupra acestui aspect. Pe al doilea martor o să-l numesc Inginerul, pentru că este inginer și a lucrat de la început în șantier pentru unul dintre cei nominalizați în articol. Iată ce povestește Inginerul: „Pe dealul lui Muc, Led Communications era! Noi îl cumpăram de la Led și îl dădeam mai departe la Impregilio. Normal că-l cunosc pe Bebe Kovesi, de câte ori nu a venit în șantier (Miercurea Sibiului)! Aveau împreună cu John trei barăci închiriate. Cum naiba să nu știe lumea cine era Bebe Kovesi?! Venea în șantier, el cu un Jeep GC și prietenul lui Erik cu un Jeep W. Își făcea plinul mașinilor din motorina șantierului. Și eu i-am dat! Mă suna John Borzea și îmi spunea: Vezi că vine Bebe, să-i faci plinul! Și îi făceam plinul. Era înțelegerea lui cu John și Massimo (…) Când se factura veneau Led cu Stone (firma lui Erik Shell) și factura la Omaum Construct și Omaum mai departe la Impregilio. După care au mai înființat o firmă, Omaum Group și treceau și prin ea. După care au băgat-o în faliment. Și după, au făcut MJC… Când se încasau bani în Omaum, imediat plecau într-o firmă cu offshore. Nu știu ce treabă avea firma aia de restaurante cu buldozerele și excavatoarele. Și mai era o firmă care organizază spectacole. Și aia lua bani, nu știu de ce, dar lua! Am povestit tot la DNA. De peste un an nu m-au mai căutat.”
Sunt doar declarațiile a doi dintre martorii din dosarul constituit la DNA, denumit generic Dosarul Autostrada Sibiu-Orăștie. Nici ei, nici noi nu o acuzăm pe Laura Codruța Kovesi de vreo implicare direct în prăbușirea autostrăzii. Poate nu a știut despre aceste lucruri, poate i-au fost ascunse de subalterni și de fostul soț... Dar faptul că de aproape doi ani nu s-a mai făcut nimic în acest dosar extrem de important pentru România ridică mari semne de întrebare. Lipsa aceasta de celeritate naște suspiciuni rezonabile, precum și faptul că procurorul care a demarat ancheta a fost dat afară din DNA.