Rata anuală a inflaţiei, care măsoară evoluţia preţurilor de consum în ultimul an, a urcat în luna septembrie la 1,77%, cel mai înalt nivel din noiembrie 2013, când a fost 1,83%, în condiţiile în care carburanţii s-a scumpit cu 2,19%, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Datele INS arată că în septembrie, faţă de august, la rata inflației au contribuit combustibilii care s-au scumpit cu 2,19%, după ce în august faţă de iulie preţurile acestora crescuseră cu 0,65%.
În septembrie, rata inflaţiei a fost de 0,5% faţă de august şi de 1,02% faţă de decembrie 2016, pe fondul majorării preţurilor la alimente şi mărfuri nealimentare.
Combustibilii au o pondere de 8,2% în coşul de consum al populaţiei, pe baza căruia se calculează inflaţia, situându-se printre primele cinci poziţii din topul ponderilor.
Alte scumpiri semnificative în septembrie faţă de august au mai fost consemnate de INS la conservele de legume (5,1%), ouă (4,1%), unt (2,06%) şi fasole (1,1%).
În şedinţa din 30 august, Guvernul a aprobat Ordonanţa de modificare a Codului Fiscal şi majorarea accizelor pentru benzină şi motorină gradual, în două etape: cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, şi cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017.
Din momentul anunţării până în prezent, preţurile carburanţilor au crescut la pompă, în termeni nominali, cu până la un leu, depăşind pragul de 5 lei/litru, atât la motorină, cât şi în cazul benzinei.
Pentru benzina fără plumb, acciza a crescut, în total, în cele două etape (15 septembrie şi 1 octombrie), de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,4 lei/1000 litri. La motorină, acciza a crescut de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1000 litri.
Transportatorii profesionişti, care sunt şi cei mai mari consumatori de carburanţi, au ameninţat cu proteste, programate deja pentru data de 3 noiembrie, şi au avertizat că vor alimenta din afara ţării dacă nu li se va restitui o parte din acciză. „În lipsa dialogului constructiv şi la presiunea absolut firească a firmelor de transport, probabil doar prin ample manifestări publice se pot rezolva aceste situaţii, iar transportatorii sunt oricând gata să reînceapă acţiunile de protest în toată ţara, după modelul celor organizate în 2016 din cauza tarifelor RCA”, au avertizat patronatele de profil.
Chiar şi cu aceste avertismente, senatorii au respins, marţi, amendamentul Comisiei de buget-finanţe al OUG 25/2017 de eliminare a supraacizei la carburanţi, astfel că Legea de aprobare a trecut în forma propusă de Guvern. Proiectul pentru aprobarea ordonanţei de urgenţă, în forma iniţială, a fost admis cu 58 de voturi favorabile, şase abţineri şi 29 de voturi împotrivă.