Ca răspuns la ajutorul militar fără precedent acordat Kievului de SUA și NATO, Moscova face demersuri practice și militaro-diplomatice în ceea ce privește consolidarea securității sale, inclusiv pe seama perfecționării forțelor nucleare strategice.
Acest lucru îl demonstrează nu doar refuzul conducerii Federației Ruse de a permite accesul inspectorilor din Statele Unite la obiectivele sale tehnico-nucleare (această procedură de vizite este stipulată în Tratatul START-3), ci și manevrele care încep în ținutul Altai ale complexelor de rachetă mobile la sol "Yars", care fac parte din marea unitate a Trupelor de rachete cu destinație strategică.
Potrivit versiunii Ministerului Apărării al federației Ruse, aceste manevre sunt planificate. Ele "permit verificarea gradului de pregătire a efectivului, precum și a armamentului și a tehnicii de luptă pentru desfășurarea unui serviciu pe termen lung pe rutele de patrulare de luptă ale complexelor de rachetă mobile la sol", se arată în comunicatul Ministerului Apărării al Federației Ruse.
Potrivit datelor oficiale, complexelor de rachetă mobile "Jars" constituie baza grupării Trupelor de rachetă cu destinație strategică. Aceste complexe au capacitatea să lovească în mod garantat ținte la o distanță de până la 11 mii de kilometri. Datorită mobilității, complexele de rachetă mobile Jars devin neobservate pentru mijloacele de distrugere ale unui posibil inamic. Ele pot efectua în secret lansări de pe poziții de pe teritoriul Federației Ruse. Și, astfel, reprezintă o amenințare pentru țările care elaborează planuri agresive față de Federația Rusă.
Războiul din Ucraina
Printre aceste țări se numără nu numai țările membre NATO, ci și Ucraina, care a declarat zilele acestea, prin intermediul ambasadorului său în Germania, Aleksei Makeev, că Kievul ar trebui să-și recapete statutul de putere nucleară. Și Moscova pregătește cu siguranță acțiuni preventive.
După loviturile de rachete ale Forțelor Armate Ucrainene asupra aerodromurile strategice ale Federației Ruse de pe Volga și regiunea Reazan, forțele nucleare strategice au efectuat câteva manevre care vizează creșterea pregătirii de luptă a complexelor de rachetă mobile Jars și a altor armamente strategice, capabile să pună în siguranță Federația Rusă de posibile amenințări.
Pe 16 ianuarie, Ministerul Apărării al Federației Ruse comunica scoaterea complexelor Jars pe rute de patrulare de luptă în regiunea Tver. În decembrie 2022, comandantul Trupelor de rachetă cu destinație strategică, Serghei Karakaev, a comunicat că au fost efectuate manevre cu scoaterea pe rutele de patrulare de luptă a tuturor dispozitivelor de lansare mobile aflate în dotarea Trupelor de rachetă cu destinație strategică.
Când au avut loc aplicațiile
După cum a declarat Karakaev, fără să precizeze când au avut loc aplicațiile, "ca rezultat s-a remarcat înalta coerență a conducerii în gestionarea unei grupări mobile de proporții care are arme nucleare, a fost confirmat gradul ridicat de siguranță a tehnicii speciale și de rachetă, disponibilitatea personalului regimentelor de rachetă de a-și îndeplini eficient sarcinile trasate în condiții de teren".
Probabil că nu întâmplător în legătură cu acest lucru SUA vor să intensifice controlul asupra forțelor nucleare strategice rusești prevăzute în Tratatul privind reducerea armamentelor strategice ofensive (START-3). După cum se știe, inspecțiile reciproce ale specialiștilor americani și ruși la obiectivele nucleare din cele două țări sunt prevăzute încă în 2010, de Tratatul START-3.
Conform acestui document, prevăzut pentru zece ani și prelungit în 2021 pentru o perioadă de cinci ani, numărul focoaselor nucleare ale fiecăreia dintre părți nu trebuie să depășească 1.550. Este stabilită, de asemenea, o limită pentru mijloacelor de livrare – nu mai mult de 700 de rachete (cu bazare terestră și maritimă) și bombardiere strategice. Inspecțiile sunt necesare tocmai pentru a controla acești parametri.
Cu toate acestea, după escaladarea conflictului din Ucraina, determinată în mare măsură de ajutorul militar activ din partea SUA te și al altor țări, Moscova a impus în mod unilateral restricții privind controlul asupra forțelor sale nucleare strategice. Conform datelor oficiale, până în 2022 părțile au efectuat reciproc 328 de inspecții ale obiectivelor nucleare. Cu toate acestea, nu au mai fost efectuate astfel de inspecții. Deși, conform planului, trebuiau să aibă loc pe teritoriul Federației Ruse în august 2022 și în ianuarie–februarie 2023.
Ajutorul militar al SUA și escaladarea conflictului din Ucraina
Încă în august 2022 Rusia a explicat refuzul inspecțiilor prin aceea că "astfel de acțiuni sunt prevăzute în paragraful 5 al secțiunii 1 al capitolului 5 din Protocolul la Tratatul START-3". Ajutorul militar al SUA și escaladarea conflictului din Ucraina nu a fost specificate formal în documentul Ministerului rus de Externe. Dar Moscova a explicat anularea inspecțiilor prin aceea că "acestea pot fi întreprinse în cazuri excepționale și în scopuri care nu contravin tratatului."
"Federația Rusă este forțată să recurgă acum la această măsură din cauza dorinței insistente a Washingtonului de a impune sancțiuni împotriva Moscovei, care nu țin cont de realitățile existente, creează pentru SUA avantaje unilaterale și privează de faco Federația Rusă de dreptul de a efectua inspecții pe teritoriul american", se subliniază în declarația Ministerului rus de Externe.
În decembrie 2022, la Cairo trebuia să aibă loc o ședință a Comisiei consultative bilaterale pentru START-3. Dar Federația Rusă, de asemenea în mod unilateral, a anulat-o, promițând că va stabili o nouă dată mai târziu - și încă nu a făcut-o. Zilele acestea, ministrul adjunct de externe rus, Serghei Riabkov, a făcut aluzii că Rusia este gata să se retragă din Acordul START-3 în 2026.
Washingtonul nu este deschis soluționării diplomatice a conflictului din Ucraina
Riabkov consideră că situația nu este încă favorabilă organizării unei ședințe a Comisiei bilaterale comune ruso-americane privind Tratatul START-3. După cum a afirmat adjunctul de ministru, SUA "ne provoacă în permanență, așteaptă ca reacția noastră la un moment dat să ducă la un fel de breșă, ceea ce, desigur, nu se va întâmpla." Pentru reluarea negocierilor privind controlul armelor SUA trebuie să-și revizuiască politica față de Rusia, inclusiv în contextul conflictului din Ucraina. Deocamdată Washingtonul are o atitudine "excesiv de agresivă", este de părere Riabkov.
În același spirit s-a exprimat și ambasadorul rus în SUA, Anatoli Antonov, care a declarat că Washingtonul nu este deschis soluționării diplomatice a conflictului din Ucraina. Și că "pentru progrese în ceea ce privește Tratatul privind reducerea armamentelor strategice ofensive Washingtonul trebuie să renunțe la politica sa anti-rusească."
Multe mass-media l-au citat în acest sens pe fostul angajat al Casei Albe, Paul Craig Roberts, care consideră că de mai bine de 20 de ani tocmai Statele Unite sunt cele care cresc probabilitatea unui război nuclear cu Rusia. "Am ajuns la punctul în care pentru începerea unui război nuclear este suficient un singur semnal fals de alarmă că se apropie rachetele", a remarcat Roberts. În loc să fie fidel acordurilor de la Minsk, încheiate pentru menținerea păcii în Ucraina, Washingtonul le-a folosit pentru a minți Rusia și, prin urmare, "a provocat și a exagerat conflictul din Ucraina, pentru a extinde și mai mult NATO". Roberts a cerut să nu ne înșelăm că Statele Unite pot exercita hegemonie asupra Rusiei și Chinei. "Dacă vrem să supraviețuim, trebuie să încetăm imediat să fim nebuni", a subliniat Roberts.