Nereguli pe PIAȚA RCA. Transportatori: Despăgubirile oferite vor scădea cu 30% de la 1 ianuarie. Legislația favorizează firmele de asigurări

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) critică argumentele potrivit cărora este nevoie de creșterea tarifelor RCA. Potrivit COTAR, există nereguli în modul de funcționare a pieței de asigurări care se încearcă a fi acoperite prin creșterea tarifelor la polițe.

Referindu-se la normele RCA care intra în vigoare de la 1 ianuarie 2015, COTAR atrage atenția că „Asigurătorul poate uza de orice valoare identificată și poate deveni “judecător” al valorii de despăgubire ce va fi acordată păgubitului RCA. Aceste valori de despăgubire sunt mai mici cu 30% – 50% față de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficienților de uzură”. 

Prin prevederile sale, noua normă RCA oferă ca instrument de despăgubire indicatori  variabili și îndoielnici ai valorii de piață a autovehiculelor la mâna a doua din România, din următoarele motive: • Ofertele de vânzare între produse similare diferă cu peste 30%; • Peste 70% dintre autovehiculele tranzacționate din România au kilometrajul falsificat; • Nu există un istoric al daunelor (mașini care au fost avariate de mai multe ori grav sunt repuse în circulație fără o verificare tehnică riguroasă), iar prețul de revânzare poate fi semnificativ alterat; • Prețul diferă în funcție de puterea de cumpărare a zonei de raportare; • Prețul diferă în funcție de nevoia de bani a vânzătorului, se atrage atenția în comunicatul COTAR. 

De asemenea, în comunicat este criticat faptul că norma RCA plafonează costul reparațiilor pentru unitățile reparatoare, ceea ce încalcă prevederile Articolul 81, al.1 TCE care prevede a fi incompatibilă „fixarea directă sau indirectă a preţurilor de cumpărare sau de vânzare sau a altor condiţii ale tranzacţiilor comerciale”

Actuala legislație în domeniul asigurărilor favorizează exclusiv societățile de asigurări, susțien COTAR: polița RCA este emisă de asigurătorii RCA pentru o perioadă de minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de autovehicule.

COTAR remarcă și faptul că este necesară implementarea legii 400/2014 privind constituirea și funcționarea experților și evaluatorilor tehnici din România (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgentă în actualul context de plată a despăgubirilor de către societățile de asigurări. 

În prezent, majoritatea actualilor inspectori de daune: - nu au studiile tehnice în domeniul auto - nu au experiență tehnică în domeniul reparațiilor auto - nu urmează cursuri periodice de reîmprospătare a cunoștiințelor tehnice pentru a fi la  curent cu noile tehnologii apărute în domeniul auto - sunt bonusați la salariu proporțional cu sumele salvate la plată sau penalizați de către  angajatori, dacă depășesc o anumită valoare medie a daunei stabilită de conducerea  societății (vezi și document atașat - extras din fișa postului inspectorului de daune ), se remarcă în comunicatul COTAR.