Nebunie pe Otopeni

Nebunie pe Otopeni

Zborurile low cost de pe Aeroportul "Aurel Vlaicu" se mută de azi, pentru două săptămâni, pe "Henri Coandă", din cauza unor lucrări de modernizare. Motivul: de astăzi şi până pe 12 octombrie vor fi efectuate lucrări de întreţinere la una dintre pistele aeroportului bucureştean.

MyAir, una dintre companiile low cost care operează pe Băneasa, a decis să reducă, în această perioadă, numărul de curse la jumătate. Comasarea temporară a celor două aeroporturi ale Capitalei va produce aglomeraţie, călătorii putând aştepta chiar şi câte zece ore pentru a decola.

Cursele de pe Aeroportul Internaţional „Aurel Vlaicu“, din Băneasa, se mută pentru două săptămâni la câţiva kilometri mai încolo, pe Otopeni. Motivul: de astăzi şi până pe 12 octombrie vor fi efectuate lucrări de întreţinere la una dintre pistele aeroportului bucureştean. MyAir, una dintre companiile low cost care operează pe Băneasa, a decis să reducă, în această perioadă, numărul de curse la jumătate. Ceilalţi operatori au anunţat însă că nu vor interveni cu modificări în această privinţă, iar preţul biletelor va rămâne acelaşi, în condiţiile în care taxele sunt mult mai mari şi vor crea „găuri“ în buzunarele operatorilor.   Deşi sunt mulţumiţi că vor scăpa o vreme de condiţiile proaste de pe Băneasa, călătorii se aş-teaptă - pe bună dreptate - la aglomeraţie mare în sălile de aşteptare de pe Otopeni, precum şi la un trafic infernal pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti, până în respectivul punct. Nu trec cu vederea nici programul curselor, care cel mai probabil, va fi diferit faţă de cel de la „Aurel Vlaicu“, din cauza curselor obişnuite de pe Otopeni. Precedentul există: anul trecut, prima serie de lucrări pe Băneasa a adus întârzieri de ordinul zecilor de ore.   Cu toate acestea, mutarea ar putea deveni permanentă peste câţiva ani. Premierul Călin Popescu- Tăriceanu vorbea acum zece zile despre problemele puse de existenţa unui aeroport în interiorul oraşului: zgomot puternic şi locuinţe puse în pericol. Potrivit acestuia, pe Băneasa ar urma să ajungă în viitorul apropiat doar cursele business, însă nu este exclus ca aeroportul să fie desfiinţat complet. Asta în condiţiile în care o nouă aerogară, care ar fi plasată în sudul oraşului, nu se află în momentul de faţă nici măcar pe hârtie.   Declaraţia premierului a fost imediat pusă în legătură cu interesele imense existente în jurul uneia dintre cele mai scumpe zone ale Capitalei: Băneasa are, în total, 180 de hectare extrem de râvnite de dezvoltatorii imobiliari.

AGLOMERAŢIE Fluxul de pe Otopeni creşte cu 30%

Cu toate acestea, programul de modernizare al aeroportului merge mai departe. Reparaţiile la calea de rulare Delta vor costa circa 20 de milioane de euro. Deocamdată de trafic infernal, nervi întinşi la maximum şi curse întârziate se vor lovi pasagerii.

Anul trecut, lucrările de pe Băneasa - care au început la mijlocul lunii mai şi s-au terminat la sfârşitul lunii iulie - au dus la înghesuirea tuturor curselor, fie ele low cost, chartere sau normale, pe un singur aeroport. Comasarea temporară a celor două aeroporturi ale Capitalei i-a făcut pe oameni să aştepte şi câte zece ore pentru a decola.

Companiile aeriene se aşteaptă la aceeaşi nebunie şi de data aceasta. „Sperăm să fie ceva mai puţine întârzieri, însă la traficul care este pe Otopeni sigur vor apărea disfuncţionalităţi. Noi vom muta toate cele circa 180 de curse pe Otopeni“, a declarat directorul general al Blue Air, Gheorghe Răcaru. Şi ungurii de la Wizz Air au anunţat că îşi vor muta în întregime cursele pe „Henri Coandă“, în timp ce italienii de la MyAir au renunţat până pe 12 octombrie la jumătate din cursele operate.   Pe Otopeni se suplimentează personalul

Oficialii de pe „Henri Coandă“ au declarat că s-a încercat programarea curselor suplimentare de pe Băneasa în aşa fel încât să se evite orele de vârf. „În mare s-a păstrat programul de pe Băneasa. S-au făcut modificări doar acolo unde existau curse care se suprapuneau“, a declarat Mihaela Chiril, reprezentanta aeroportului.

Potrivit oficialilor de pe „Henri Coandă“, fluxul de pasageri va creşte până pe 12 octombrie cu 25%-30%, însă susţin că aeroportul poate face faţă afluxului de călători. Dacă este nevoie, se poate dubla numărul porţilor de îmbarcare sau pot fi folosite cele dedicate special VIP-urilor. De asemenea, conducerea aeroportului a decis suplimentarea personalului în timpul orelor de vârf şi reorganizarea ghişeelor de check-in.   Traficul de pe DN 1, primul obstacol

Pasagerii vor avea de suferit, căci vor trebui să facă faţă traficului infernal de pe DN 1, îngreunat şi de lucrările tărăgănate de la Pasajul Băneasa. La orele de vârf, între Piaţa Presei şi Băneasa se stă în trafic zeci de minute.

În plus, dacă optaţi pentru o călătorie cu taxiul, ar trebui să vă aşteptaţi să scoateţi din buzunar pentru o cursă Piaţa Unirii - Aeroport aproximativ 70 de lei. În timpul nopţii o astfel de cursă nu ar trebui să vă coste mai mult de 30 de lei. La aeroport se poate ajunge la fel de uşor şi cu linia specială de autobuz 783. Pentru o cartelă cu două călătorii pasagerii scot din buzunar circa 7 lei. Recomandat este ca, înainte de a ajunge în aeroport, să aveţi la dumneavostră şi ceva de mâncare şi de băut, deoarece preţurile la alimente sunt piperate în interiorul aeroportului.

Gheorghe Răcaru, director general Blue Air: "Sperăm să fie ceva mai puţine întârzieri, însă la traficul care este pe Otopeni sigur vor apărea disfuncţionalităţi."

DECIZIE PENTRU OTOPENI

Un nou terminal, cel mai devreme în 2019

„Henri Coandă“, spre deosebire de marile aeroporturi europene, nu are altă legătură cu centrul Capitalei decât linia expres de autobuz 783. Cu toate acestea, oficialii de la Transporturi vor să amâne construcţia infrastructurii de transport rutier, de cale ferată şi de metrou, care leagă partea de est a aeroportului de oraş, cu circa doi ani. Iniţial, legătura cu Bucureştiul ar fi trebuit să fie gata în 2011, însă lipsa fondurilor şi nefinalizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) au determinat extinderea termenului până în 2013. Cu doar două terminale, Otopeniul este mult în spate faţă de marile aeroporturi europene. Un nou terminal de pasageri nu va răsări pe „Henri Coandă“ mai devreme în 2019, cu patru ani mai târziu decât era iniţial planificat. Atunci însă, potrivit specialiştilor, numărul de pasageri va atinge 16 milioane, triplu faţă de situaţia actuală. (Cristina Sbîrn)

ÎN SALA DE AŞTEPTARE

Călătorii, despre Băneasa: O aerogară amărâtă, dar necesară Oamenii îşi iau rămas bun de la rude într-o zi de duminică, îşi iau bagajele şi se duc să-şi crească nepoţii, să muncească sau să se plimbe. Sunt lucruri banale, care nu se vor mai întâmpla vreo două săptămâni pe aeroportul Băneasa.   În ultima zi de funcţionare, e agitaţie ca mai tot timpul: în sala mare, lumea se împarte pe la cozi sau aşteaptă în mijloc. Nu e niciun scaun liber, dar nu stau nici oameni, pe ele se odihnesc sacoşe mari. Sunt avioane care întârzie, dar nici ăsta nu e un lucru neobişnuit.   Printre oameni „zboară“ totuşi un zvon, dezbătut zilele trecute la televizor: cică vor să închidă de tot aeroportul acesta amărât şi acum e doar repetiţie.

„Pentru locuitorii Bucureştiului ar fi o mare pierdere. Ştiu că se pune problema zgomotului. Dar trebuie bine cântărite toate când vine vorba de aşa ceva“, crede Vasile Voica, un pensionar cu bilet de Italia. Mai ales că, dacă e să compare ce e acum în sala asta cu ce a văzut el pe un aeroport din Paris acum vreo 30 de ani, poate spune că „nu suntem chiar aşa în urmă“.   Deocamdată, Vasile Voica merge să stea cu nepoţii născuţi în Italia, o să se întoarcă probabil la primăvară şi o să vadă ce-o să fie atunci.   „S-ar putea face şi aici ceva“ Pentru un tânăr ca Alexandru Simion, care a emigrat în urmă cu câţiva ani, locul acesta e unul dintre motivele care mai taie din dorul de casă. Poate să înşire problemele de aici pe puncte, într-o listă făcută la repezeală: „1. Toaletele. Sunt mizerabile, poate şi din vina călătorilor, dar şi a celor care ar trebui să se ocupe de asta. 2. Sala de aşteptare e infim de mică. În plus, aici mai e cum mai e, dar după ce treci de porţi sunt gândaci la greu. 3. Nu este posibil ca, odată ce ai trecut, să n-ai niciun magazin din care să-ţi cumperi câte ceva. Dacă întârzie avionul şapte ore, cum s-a mai întâmplat, n-ai ce să faci, să te întorci n-ai voie. Să mai vorbim şi despre personal?“, întreabă el, zâmbind.

Sunt lucruri care îl deranjează foarte tare, mai ales dacă avem în vedere faptul că ajunge aici cam o dată la două săptămâni. Dacă l-ar întreba însă cineva, ar fi de acord ca aeroportul să fie desfiinţat doar dacă s-ar construi un altul şi dacă pe locul eliberat n-ar răsări blocuri. Cu toate că, de câţiva ani, trece des pe aici, pe Florin îl interesează ceva mai puţin soarta aeroportului.   Asta pentru că ar vrea, după şase ani de construit prin Spania, să se întoarcă definitiv în România, mânat de criza din domeniu. Estimează că se va întâmpla peste vreo şase luni şi că o să se întoarcă atunci şi cu o maşină. Despre aeroport: „Nu prea corespunde condiţiilor de igienă. Lipsesc multe, acum îmi vine în minte numai faptul că nu sunt chioşcuri cu ziare, de exemplu. Cred totuşi că s-ar putea face totuşi ceva şi aici“.

El, unul, o să meargă mai rar, dar or să fie tot timpul români care vor să-şi ia lumea în cap şi ar fi frumos să o facă în condiţii bune.

Vasile Voica, pensionar: "Pentru oamenii din Bucureşti, ar fi o mare pierdere să se închidă aeroportul. Ştiu că se pune problema zgomotului. Dar trebuie bine cântărite toate când vine vorba de aşa ceva."

VIITOR

Pe „Aurel Vlaicu“, doar curse business

Premierul Călin Popescu- Tăriceanu a spus acum zece zile ceea ce se zvoneşte de mult timp în legătură cu soarta aeroportului Băneasa: acesta ar urma să deservească societatea Romaero şi să preia doar avioane mici, în timp ce cursele low cost vor ajunge pe Otopeni. „Dincolo de inconvenientele privind poluarea fonică, aeroportul a devenit un real pericol pentru locuitorii din zonă, pentru că se află în mijlocul oraşului. Există anumite reglementări de prudenţă care fac ca aeroporturile să fie amplasate în afara oraşelor“, a declarat premierul. Totodată, acesta a arătat că Otopeniul poate prelua zborurile low cost, întrucât dispune de capacitatea necesară. Într-un viitor îndepărtat, acestea ar putea fi mutate pe un aeroport - nici măcar desenat încă -, dar plasat, se pare, la Adunaţii Copăceni. Tăriceanu nu a exclus ca, peste câţiva ani, aeroportul Băneasa să fie definitiv închis: „Nu există în acest moment o intenţie conturată, dar părerea mea este că, ţinând cont de dezvoltarea urbanistică a Bucurestiului, nu va mai putea supravieţui un aeroport în oraş“, a precizat acesta. Dincolo de problemele legate de zgomot şi de siguranţa locuitorilor din zonă, restrângerea şi închiderea traficului de pe Băneasa are o miză imensă: cele 180 de hectare de teren, aflate într-una dintre cele mai „vânate“ zone imobiliare ale Capitalei.

Ne puteți urmări și pe Google News