Trenurile viitorului au ajuns si pe caile ferate de la noi, doar ca infrastructura limiteaza viteza de deplasare a acestora la 160 km/ora.
Aer conditionat, toalete ecologice, scaune reglabile, supraveghere video, monitoare cu plasma in vagoanele cuseta, internet wireless si muzica ambientala. Aceasta este oferta pentru calatori prezentata la expozitia Infratrans, din incinta Garii de Nord, de catre producatorii de vagoane care vor furniza cele mai noi modele si pentru CFR Calatori. O parte dintre aceste vagoane sunt folosite deja pe unele rute din tara, dar prototipurile prezentate ieri ar putea spori confortul calatorilor.
„In Romania, cel mai rapid tren poate atinge 160 kilometri pe ora, intre Bucuresti si Campina, si pentru ca nu avem o cale ferata performanta putem inlocui acest dezavantaj cu un confort sporit”, ne spune Alexandru Claudiu, directorul Atelierelor CFR Grivita. Viitorul poate fi si mai spectaculos, crede Catalin Cornea, director Remar Pascani: „Pot fi dezvoltate garnituri cu servicii complete de genul restaurant, minisala de conferinte, vagon pentru copii sau chiar vagoane-cinema, cum sunt in Franta”.
Luxul din vagoanele romanesti Astra Vagoane de Calatori a prezentat compartimente cu scaune similare celor din TGV-uri, „cu reglare hidraulica, precum in avion”, internet si sistem de informare pentru calatori. Compania poate produce 20 de astfel de vagoane cu tehnologie inalta pe luna, iar jumatate merg la export in zone precum Orientul Mijlociu, Egipt si Iran, spun reprezentantii Astra, unicul producator de vagoane din Romania.
Compania Grivita a reabilitat o parte din vechile vagoane-cuseta, din care a pastrat doar carcasa. „Parcul nostru are 27 de vagoane reamenajate si va urma o licitatie pentru inca 20”, spune Alexandru Claudiu. Vagoanele de dormit au supraveghere video pe culoar, care memoreaza imaginea opt zile, iar investitia de modernizare pentru un vagon a fost de 300.000 euro, adica 30% din cat ar fi costat unul nou. „Nu vor fi diferente de tarif pentru aceste vagoane, chiar daca au monitoare de plasma, sistem GPS de localizare si pot atinge 200 kilometri pe ora”, spune Claudiu.
INVESTITII
Infrastructura mai asteapta Remar Pascani a investit 21 miliarde lei vechi in reabilitarea a 20 de vagoane supraetajate care circula din Bucuresti catre Galati, Constanta si Botosani. Directorul Catalin Cornea spune ca investitiile in sistemele de iluminat, aerul conditionat, muzica din compartimente, transmiterea datelor despre starea tehnica a vagoanelor in timp real vin sa suplineasca timpul la fel de lung petrecut in tren ca pe timpul cand aceste servicii nu existau.
Desi este cel mai ecologic mijloc de transport si singurul care nu depinde aproape deloc de conditiile meteo, transportul pe calea ferata este ramas cu mult in urma la noi in tara. Romania are in obiectiv dezvoltarea a doua coridoare paneuropene de transport feroviar (si rutier).
La ora aceasta, din reabilitarea si modernizarea coridorului IV a fost finalizata doar sectiunea Bucuresti-Campina si se lucreaza la Bucuresti-Constanta. Pentru coridorul IX este inca in lucru documentatia necesara. Constantin Manea, directorul Companiei CFR, spune ca unul dintre proiecte vizeaza realizarea unei linii de mare viteza (300 kilometri pe ora) care, pe un traseu nou, sa lege Estul Romaniei de Vestul Europei.