Navă cu 22 marinari români reținută, în Franța, pentru restanțe salariale

O navă sub pavilion Panama, având la bord 22 de marinari români, a fost reținută de autoritățile franceze după ce, în urma reclamației navigatorilor, s-a confirmat că munceau în condiții inumane, fiind neplătiți de luni de zile.

Nava St Elias sub pavilion Panama a fost reținută în portul Lorient din Franța pe motiv că sunt încălcate, prevederile convenției MLC 2006, privind neplata salariilor și lipsa condițiilor de muncă și viață la bord. Potrivit Comitetului Executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor, la bordul navei sunt 22 de navigatori români au reclamat mai multe luni de neplată și lipsa condițiilor de muncă și viață la bord. În data de 2 iulie 2018 nava a fost inspectată de Port State Control (PSC) și Inspectorul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF)  din Franța, iar in urma controlului nava a fost reținută.

Conform familiilor marinarilor români, citate de SLN, condițiile de muncă și viață la bordul navei sunt inumane și inacceptabile. Armatorii navei St Elias cum fac demersuri rapide pentru plata salariilor și repatrierea echipajului impuse de autorităț în urma plângerilor navigatorilor de la bord și îndreptarea problemelor găsite la bord. SLN spune însă că mai navigatori români debarcați care au de primit sume de bani promise că vor fi plătite imediat ce vor ajunge acasă, promisiuni neonorate însă până la această dată.

ITF Franța colaborează cu Sindicatul Liber al Navigatorilor și ITF România pentru rezolvarea tuturor problemelor de neplată a navigatorilor, în măsura în care aceștia pun la dispoziție documentele necesare care să ateste sumele de bani care sunt de primit.  De reținut este că la această navă, navigatorii de la bord au inlocuit alți navigatori care au fost debarcați fără plata salariilor la zi. Sindicatul Liber al Navigatorilor atrage atenția personalului navigant român că ar trebui evitate navele cu probleme de neplată.

Liderul SLN Adrian Mihălcioiu recomandă ca în caz de neplată a salariilor pentru o perioadă care depășește  două luni, navigatorii trebuie să se adreseze organizațiilor din care fac parte sau să facă plângere la administrația pavilionului navei și clubul de asigurare al navei, în conformitate cu prevederile convenției MLC 2006. Asigurarea acoperă maxim patru luni salariu neplătit și costul cu repatrierea, informează Comitetul Executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor.