Aproape 40% din drumurile publice din România sunt pietruite și de pământ și doar o treime din întreaga rețea de drumuri, care însumează 85.000 de kilometri la nivel național, era modernizată la sfârșitul anului trecut. Însă, prețul motorinei vândute în România este mai mare ca în Germania.
România este pe locul doi la cele mai mari creșteri ale taxelor la benzină și motorină sub guvernarea Ponta, arată deputatul Andreea Paul, într-o analiză.
„România avea cel mai mic preț la benzină la instaurarea Guvernului Ponta. În numai 2 ani de guvernare, am urcat pe locul 10. Creșterea prețului la motorină a fost și mai accentuată: dacă acum 2 ani aveam al treilea cel mai mic preț la motorină, astăzi ne aflăm pe locul 19 în UE-27 și suntem depășiți de state precum Polonia, Franța, Austria, Spania, Germania. În acest context, România se clasează pe locul doi cu cea mai mare creștere a valorii taxelor care intră în calculul prețului final la benzină și la motorină. Ne depășește numai Cipru”, se arată într-un comunicat remis EVZ de deputatul PDL Andreea Paul.
În România, taxele care intră în calculul prețului final la benzină au crescut cu mai mult de 20% de la instaurarea Guvernului Ponta. În schimb, la nivel european, taxele au scăzut, în medie, cu peste 1,5% pentru că majoritatea țărilor din UE au scăzut valoarea taxelor la benzină, se precizează în documentul citat.
„Ce înseamnă aceasta pentru fiecare român? Că taxele din prețul benzinei au crescut cu aproape 122 de euro la mia de litri. Cehii însă s-au bucurat de o reducere cu 9,7% a taxelor care intră în calculul prețului final al benzinei, ungurii de diminuarea cu 9,5% a acestora, iar polonezii – de o scădere cu 3,7%”, arată Andreea Paul.
La venirea la guvernare a USL, România era pe locul 3 în UE-27 cu cele mai mici taxe care intră în calculul prețului final al benzinei, după Cipru și Bulgaria. Astăzi, țara noastră se află pe locul 12, iar taxele de la noi sunt mai mari decât Ungaria, Austria sau Polonia. În schimb, în intervalul precizat, bulgarii au reușit să se mențină pe primul loc, continuând să aibă cele mai mici taxe și și-au și consolidat poziția, reușind să reducă valoarea taxelor.
„La motorină, taxele care intră în calculul prețului final la motorină au crescut cu aproape 23,5% din aprilie 2012 până în prezent. Și în acest caz, taxele la nivel european s-au redus cu aproape 0,4%. Practic, pentru români, taxele au crescut cu aproape 132 de euro la mia de litri. În țările din regiune, taxele care intră în calculul prețului final al motorinei au scăzut cu 8,6% în Cehia, cu 8,3% în Ungaria și cu 2,8% în Polonia”, mai arată deputatul PDL.
Totodată, în ceea ce privește valoarea taxelor pentru motorină, România se clasează pe locul al optulea, la capitolul „cele mai mari taxe pe motorină” din 27 de state membre ale UE, după țări precum Austria, Belgia, Franța, Polonia, Spania.
În schimb, șoferii care circulă pe drumurile din România trebuie să facă slalom printre gropi. Aproape 40% din drumurile publice din România sunt pietruite și de pământ și doar o treime din întreaga rețea de drumuri, care însumează 85.000 de kilometri la nivel național, era modernizată la sfârșitul anului trecut, după cum reiese din datele transmise vineri de Institutul Național de Statistică (INS), citate de Mediafax. La sfârșitul anului trecut, drumurile publice totalizau 84.887 kilometri, din care 17.110 km (20,2%) drumuri naționale, 35.587 km (41,9%) drumuri județene și 32.190 km (37,9%), drumuri comunale.
Peste 93% din drumurile naționale (15.956 de kilometri) erau modernizate, în timp ce drumurile județene erau modernizate în proporție de 29% (10.304 km), iar cele comunale, de 9% (2.893 km).
La sfârșitul anului trecut, 29.153 kilometri (34,4%) din totalul rețelei publice de drumuri erau drumuri modernizate, 22.191 kilometri (26,1%) - drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 33.543 kilometri (39,5%) - drumuri pietruite și de pământ. Aproximativ 44,5% din lungimea drumurilor modernizate și 52,3% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminți ușoare rutiere aveau durata de serviciu depășita la finele anului trecut.
Din totalul drumurilor naționale, 6.269 km (36,6%) erau drumuri europene, 644 km (17,1%) insumau autostrazile, 270 km (1,6%) reprezentau drumurile cu trei benzi de circulație și 1.704 km (10,0%) drumurile cu patru benzi de circulație.
Potrivit INS, anul trecut s-au construit doar 94 de kilometri de autostradă.