Un sfert din vanzarile anuale ale celui mai mare magazin on-line din lume sunt realizate in luna decembrie.
Patru miliarde de dolari. Aceasta este valoarea estimata a vanzarilor care vor fi realizate de Amazon.com, cel mai mare magazin on-line din lume, in luna decembrie. Carti, DVD-uri, electronice si bunuri de larg consum, toate sunt inghesuite in cele treizeci de depozite amplasate in Statele Unite, Europa si Asia ale retailerului si asteapta sa plece catre clientii din toata lumea. Zilnic, circa 50 de milioane de vizitatori intra pe site-ul Amazon, iar in perioada de dinaintea Craciunului se realizeaza mai bine de un sfert din totalul vanzarilor anuale.
In Statele Unite, se da start la achizitia de cadouri in prima luni de dupa Ziua Recunostintei (26 noiembrie, anul acesta - n.r.), denumita si „Cyber Monday” (lunea virtuala - n.r.). In mai putin de treizeci de zile, vanzarile magazinelor on-line americane vor atinge 31 de miliarde de dolari, in crestere cu aproape 20% fata de anul trecut, potrivit estimarilor companiei de consultanta eMarketer, citata de Reuters.
Criza dot-com-urilor din 2000, generata de supraevaluarea actiunilor companiilor cu afaceri pe internet, a dus la disparitia mai tuturor magazinelor care vindeau exclusiv on-line.
Cu putine exceptii, asa cum este Amazon, vanzarile pe internet continua sa fie dominate de paginile web ale retailerilor traditionali, asa cum sunt Wal-Mart, Circuit City, Best Buy si Target. Asa se explica faptul ca mai bine de 10% din totalul vanzarilor in perioada Craciunului sunt realizate de un singur jucator, Amazon.
Afacere cu carti, inceputa in garaj
Amazon a fost fondat in 1994 de Jeff Bezos, a carui avere este estimata astazi de „Forbes” la 4,4 miliarde de dolari. Dupa tipicul oricarei afaceri americane de succes, a inceput intr-un garaj din Statele Unite. La inceput, vindea doar carti, dar intre timp si-a extins considerabil portofoliul de produse.
Chiar si asa, cartile continua sa fie un segment important in afacere, nu mai putin de 250.000 de titluri fiind disponibile pe site. In zece ani de la lansarea site-ului, Amazon a ajuns la afaceri anuale de 5 miliarde de dolari.
MAREA BRITANIE
Magazinele stradale isi pierd suprematia
Si britanicii vor fi „mana larga” in perioada de dinaintea Craciunului. Vor cheltui pe cadourile cumparate de pe internet circa 4 miliarde de lire (8,2 miliarde de dolari), cu 50% mai mult decat anul trecut, potrivit estimarilor Deloitte, citate de BBC News. Cresterea este explicata de compania de cercetare a pietei prin lejeritatea mai mare a cumparaturilor prin internet fata de cele din magazinele traditionale, dublata de cresterea numarului de magazine on-line.
Noua tendinta in materie de cumparaturi diminueaza semnificativ vanzarile magazinelor stradale, subliniaza cercetatorii Deloitte. Boom-ul vanzarilor on-line este asteptat sa fie atins in data de 20 decembrie, ultima zi in care se mai poate cumpara de pe internet, astfel incat cadourile sa ajunga la destinatari pana in Ajunul Craciunului.
ROMANIA
Crestere de 20a pentru Posta
In lunile noiembrie si decembrie, traficul de coletarie creste in Romania cu circa 20a, potrivit directorului general al Companiei Nationale Posta Romana, Mihai Toader. „Piata de coletarie se misca tot mai bine. De la un an la altul, Posta Romana inregistreaza cresteri de peste 30a pe acest segment”, ne-a declarat Toader.
Posta Romana nu detine date privind numarul de colete expediate din centrele de distributie ale Amazon catre Romania. Cert este insa ca trei sferturi din traficul de mesagerie vine din Europa, potrivit directorului operational al Postei Romane, Cristian Baciu.
Vanzarile din perioada Sarbatorilor de Iarna ale eMag, cel mai mare retailer on-line din Romania, sunt asteptate sa se dubleze fata de perioada similara a anului trecut, depasind in luna decembrie 10 milioane de euro, potrivit directorului de marketing al companiei, Catalin Gligan.