Mobilul căutat, până în 300 lei

Pentru a plăti mai puţin pe un terminal, românii aleg să-şi deschidă un abonament nou.

Circa 60% dintre românii care şi-au cumpărat un telefon nou în 2007 au făcut-o „la pachet“ cu un abonament nou, pentru a reduce costul aparatului, se arată într-un studiu realizat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România. Pentru cei mai mulţi, opţiunea pentru un model sau altul a avut la bază oferta operatorului, şi nu preferinţa pentru o marcă de telefon.

În acelaşi timp, studiile arată că telefoanele ieftine continuă să domine piaţa. Principalele funcţii oferite de acestea sunt serviciile de SMS-uri şi voce. „Cea mai mare parte a cumpărătorilor preferă telefoane cu un preţ de vânzare sub 300 de lei“, ne-au declarat reprezentanţii Vodafone România.

Dacă în urmă cu doi ani se observa o tendinţă prin care majoritatea românilor nu ţineau celularul mai mult de un an şi jumătate, ultimele studii arată o scădere a acestei perioade. „Acum s-a ajuns la o medie de 14 luni, iar tendinţa este de scădere în continuare“, ne-au spus reprezentanţii Vodafone România.   Bateria e baza

Cea mai importantă caracteristică a unui telefon nou pentru români este durata de viaţă a bateriei, se arată în acelaşi studiu. Contează apoi camera foto, dimensiunile ecranului, greutatea aparatului şi designul. Alte caracteristici importante pentru utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă sunt memoria, Bluetooth, MP3-player sau jocuri. Pentru clienţii tineri primează designul şi performanţele telefonului.

„În acelaşi timp, performanţele terminalului determină alegerea telefonului şi pentru clienţii din categoria business. Aceştia îşi doresc un telefon care înglobează cele mai noi tehnologii de comunicaţii, care oferă performanţe deosebite în transferul de date mobile şi acces la internet. Mai mult, terminalul trebuie să permită accesarea diverselor aplicaţii de business şi să aibă o capacitate mare de stocare“, ne-au declarat reprezentanţii Vodafone România.

Piaţa autohtonă de telefoane mobile este estimată la circa 5 milioane de unităţi în 2008, iar pentru 2009 se aşteaptă o creştere cu 10% a numărului de unităţi vândute.

Până acum doi ani, românii nu prea foloseau accesorii la telefoanele mobile. Şi pe acest segment, piaţa este tot mai dinamică, spun reprezentanţii firmelor care vând telefoane. Cel mai des, românii îşi cumpără carcase de protecţie pentru mobile, carduri de memorie, dispozitive hands-free şi cabluri de date.

VÂNZĂRI

Nokia, lider şi în România

Mai mult de jumătate dintre români preferă terminalele produse de finlandezii de la Nokia. Dacă, în România, finlandezii au avut o cotă de piaţă de 52% în 2007, telefoanele lor domină autoritar şi piaţa mondială, unde au o cotă de piaţă de circa 40%. Pe locul doi la nivel mondial se situează compania coreeană Samsung, cu o cotă de piaţă de 14,4%, urmată de Motorola - 10,2%, Sony Ericsson - 9% şi LG - 8%, conform site-ului marketshare.hitslink.com. În România, LG a anunţat că doreşte să vândă 80.000 de terminale în acest an.