Moartea lui Oedip

Baritonul David Ohanesian s-a stins din viata duminica, la 80 de ani.

David Ohanesian, unul dintre cei mai apreciati baritoni romani, ramas in memoria iubitorilor de opera pentru rolul din „Oedip”, a murit duminica seara, la 80 de ani, in urma unui stop cardiac.

Artistul va fi inmormantat maine, la Cimitirul Armenesc din Bucuresti, dupa ce, in cursul zilei de astazi, intre orele 12.00 si 17.00, trupul sau va fi depus in foaierul Operei Nationale Bucuresti.

La ora 13.00, ministrul culturii si cultelor, Adrian Iorgulescu, va propune un moment de doliu. Corpul neinsufletit al artistului va fi ingropat cu onoruri militare, baritonul fiind decorat cu Ordinul Steaua Romaniei in grad de comandor.

Alaturi de Octav Enigarescu si Nicolae Herlea, David Ohanesian s-a inscris in trioul celebru al celor mai mari baritoni romani. Cariera sa a cunoscut o ascensiune rapida inca de la primele sale aparitii pe o scena romaneasca.

In 1948, si-a inceput studiile la Conservator, iar doi ani mai tarziu devenea prim-solist al Operei Romane din Cluj-Napoca, apoi al Operei Romane din Bucuresti, intre 1958 si 1977. In rolul care i-a adus titulatura de cel mai apreciat „Oedip” al secolului XX a debutat in anul 1958, in cadrul primului Festival International „George Enescu”.

Pe scena cu Pavarotti

„Pentru foarte multi, el va ramane inegalabilul „Oedip”, dar eu va spun cu foarte mare certitudine ca a fost un mare cantaret de opera, orice rol ar fi interpretat. Era un artist care ardea intr-un mod foarte special pe scena”, spune apreciatul tenor Ionel Voineag, care a cantat alaturi de maestrul Ohanesian inclusiv in „Oedip”. Rolul din opera cu acelasi nume, de George Enescu, l-a purtat pe scenele din Paris, Atena, Berlin, Sofia, Stockholm sau Moscova.

Remarcat de Opera din Hamburg, baritonul a cantat pe scena germana ca artist invitat, intre 1968 si 1977. Acolo a avut ca parteneri nume impresionante din arta lirica: de la Mirella Freni, Montserrat Caballe, Lucia Popp, Tatiana Troyanos la Luciano Pavarotti, Peter Schreier, Nicolai Gedda, Carlo Bergonzi.

„Ramane o figura emblematica in arta secolului XX, pentru diversitatea rolurilor pe care le-a abordat, caz unic. De la „Barbierul din Sevilla” pana la marile roluri dramatice, „Aida”, „Rigoletto”, „Lohengrin” si atatea altele”, apreciaza Cristian Mihailescu, directorul Operei din Brasov, care a colaborat cu Ohanesian in multe dintre cele peste 2.000 de spectacole din cariera baritonului.

„Facea un rol absolut verosimil!” Cristian Mihailescu isi aminteste de meticulozitatea cu care baritonul isi lucra partiturile: „Isi pregatea rolul pana in cele mai mici detalii, chiar daca il canta pentru a suta oara, cum ar fi „Scarpia” din Tosca.

Ca un fapt amuzant, in „Logodna la manastire” juca rolul unui calugar betiv. Si imi amintesc ca o doamna mai in varsta comenta langa mine: „Domnule, dar asta este chiar beat!”. Facea un rol absolut verosimil!”.

Tenorul Ionel Voineag ii datoreaza inceputurile carierei. „L-am cunoscut foarte bine, am fost foarte apropiati inca de la debutul carierei mele, cand am facut impreuna cu maestrul o productie a „Boemei” de Puccini.

Memorabile pentru mine sunt spectacolele cu „Tosca”, unde rolurile sale erau absolut fantastice”, povesteste artistul. Ultima aniversare a artistului a fost organizata in ianuarie de Opera Nationala din Bucuresti. „Din pacate, nu aveam de unde sa stim ca urma sa fie si ultima”, regreta Catalin Arbore, directorul Operei.