Capitala ar fi trebuit să aibă semafoare corelate, intersecţii degajate de unul dintre cele mai inteligente programe din lume, pentru care s-au plătit nu mai puţin 21 de milioane de euro. Doar că sistemul care ar fi trebuit să fluidizeze traficul nu mai funcţionează, după ce au fost tăiate mai multe cabluri în Piaţa Sudului şi Piaţa Victoriei…acum mai bine de şase luni.
Bucureştiul este pe locul opt în lume în materie de aglomeraţie. Şi asta nu din cauza că avem un număr mare de maşini, ci din cauza incompetenţei autorităţilor. Un bucureştean care pleacă la un drum de 30 de minute face alte 27 de minute în trafic, iar întârzierea anuală este de 103 ore. Consumul de benzină şi motorină a crescut cu 40% în Capitală, din cauza aglomeraţiei şi traficului, arată rapoartele oficiale. E imposibl că după ce treci de un semafor cu verde, următorul să fie roşu şi tot aşa. Cauza haosului de pe străzi: Sistemul de Management Inteligent al traficului e la pământ. ProTV a realizat un amplu material pe această temă, după ce Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, care a suportat mare parte din această suma uriaşă, a cerut un raport. Din raport reiese că Primăria Capitalei nu a mai înnoit contractele de mentenanţă şi, practic, acum circulaţia a revenit la situaţia din anii 2000. Adică pe străzi domneşte haosul "încolonat".
Centrul de comandă al Sistemului de management al Traficului, aici ar trebui să fie creierul unui program care a costat 21 de milioane de euro. Dar nu apare nimic pe aceste ecrane pentru că o lucrare între Piaţă Sudului şi Piaţă Victoriei a tăiat cablurile. Cum Primăria nu a mai înnoit contracte de mentenanţă, nu are cine să remedieze situaţia. Şi nu de ieri de azi, ci de la jumătatea anului, astfel că cei şapte angajaţi care monitorizează aceste calculatoare vin la serviciu degeaba de aproape jumătate de an. Se uită pur şi simplu la aceste monitoare şi după opt ore pleacă acasă.
Sistemul din Trafic a fost montat din 2007 până în 2009 şi a funcţionat cu pauze, până în 2014. Sunt 240 de intersecţii cu echipamente montate. Antene, camere de luat vederi, transmiţători legaţi la semafoare şi senzori în asfalt.
Dacă situaţia nu se rezolvă, Banca Europeană ar putea cere cele aproximativ 17 milioane de euro înapoi. "Dacă sunt probleme şi nu funcţionează şi se dovedeşte că e din vină beneficiarul, există cai prin care să ne luăm banii înapoi", spune Mario Patrone, director general BERD.