Ministrul finanţelor promite că certificatul digital se va ieftini

Preţul obţinerii unui certificat digital calificat, necesar firmelor pentru a depune declaraţiile online, va scădea în următorii ani până la 30 de euro, a declarat astăzi Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor publice.

Certificatul digital calificat permite reprezentantului companiei să semneze electronic documentele. Începând cu data de 25 noiembrie, companiile mari şi mijlocii au fost obligate să depună toate declaraţiile fiscale online, prin intermediul portalului e-România.

De la 1 ianuarie, obligaţia depunerii pe net a declaraţiilor a fost extinsă şi pentru restul firmelor, odată cu introducerea declaraţiei unice. Ca o excepţie de la regulă, până la jumătatea acestui an, companiile pot depune declaraţia unică şi în format fizic, la ghişeele Fiscului, dar şi ale altor instituţii.

În prezent, pentru a obţine un certificat digital calificat, companiile trebuie să suporte costuri care pornesc de la 58 de euro şi ajung la 67 de euro, în funcţie de compania care le emite. Aceste certificate sunt valabile un an, iar prelungirea cu încă 12 luni costă 37 de euro.

De unde obţineţi semnătura electronică Cei trei emitenţi autorizaţi de certificate digitale sunt companiile CertSIGN, Trans Sped şi DigiSign.

Firmele însă pot depune cererile pentru obținerea acestui dispozitiv, care seamănă cu un memory stick, direct la administrațiile financiare.

Ştefan Daia, şeful Direcţiei IT din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), a recomandat angajatorilor să transmită declaraţiile unice pe internet.

Dezavantajele depunerii online a declaraţiilor sunt costul certificatului digital, dar şi aplicaţiile care nu funcţionează întotdeauna la calitatea necesară.

În schimb, avantajele sunt faptul că reprezentantul firmei nu mai pierde timp cu deplasarea la ghişeele administraţiei financiare şi ale caselor de asigurări, poate depune declaraţiile la orice oră din zi şi din noapte şi elimină contactul cu funcţionarii ANAF.