Ministrul Ecaterina Andronescu şi părinţii vor să scoată tezele unice

Elevii de clasele a VII-a şi a VIII-a îşi bat capul cu tezele unice, în vreme ce părinţii fac demersuri pe la noul ministru al educaţiei, Ecaterina Andronescu, să le elimine.

Asta, deşi ele fuseseră introduse, la iniţiativa ministrului Mihail Hărdău, începând cu anul şcolar 2007-2008. Aproximativ 20% dintre elevii claselor a VII-a, care au susţinut, în primul semestru, teze cu subiect unic la limba şi literatura română, au luat note sub 5, cei mai mulţi fiind din judeţele Harghita şi Covasna. La polul opus, cele mai multe note de 10 au fost înregistrate în judeţele Mehedinţi şi Cluj, în vreme ce Bucureştiul are cea mai mare promovabilitate - 83,83%. Şi la nivelul clasei a VIII-a, cele mai multe note de 10 au fost înregistrate în Mehedinţi, dar şi în Dolj. Numărul notelor sub 5 a reprezentat 15,20%.

La matematică, procentul elevilor de clasa a VII-a care au picat proba este de 25%, cele mai numeroase note sub 5 fiind înregistrate în Tulcea şi Sibiu. În topul notelor de 10 se situează, ca şi la română, judeţul Mehedinţi, dar şi Bucureştiul. În rândul elevilor de clasa a VIII-a, promovabilitatea a fost de 90%, cu cele mai multe note de 10 în Mehedinţi, Dolj şi Bucureşti, şi cei mai mulţi picaţi în Bistriţa-Năsăud şi Braşov.

Andronescu: „Tezele sunt caduce, iar Bac-ul nerelevant“

Cele 10 teze cu subiect unic, la română, matematică, istorie sau geografie şi limba maternă, pe care elevii trebuie să le susţină pentru a intra la liceu, sunt considerate de către părinţi irelevante. Ei le califică drept un factor inutil de stres. „Considerăm că această metodă de testare nu este corectă şi nici obiectivă. Să nu uităm că profesorii sunt evaluaţi şi în funcţie de rezultatul elevilor, şi atunci, au interesul să le dea note cât mai mari la teze“, e de părere Mihaela Gună, preşedintele Federaţ iei Naţionale a Asociaţiei Pă- rinţilor. Gună crede că o metodă mai bună ar fi să li se dea liceelor libertatea de a-şi stabili singure modalitatea de examinare a elevilor. Federaţia va avea săptă- mâna viitoare o întâlnire cu ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu, în cadrul căreia va fi dezbătut şi acest subiect.

De altfel, noul ministru a fost întotdeauna împotriva acestui sistem de testare. În discursul rostit la nominalizare, în faţa Comisiilor pentru învăţământ ale celor două Camere ale parlamentului, ministrul Andronescu a subliniat importanţa modernizării evaluării elevilor, apreciind că tezele cu subiect unic trebuie înlocuite. „Tezele cu subiect unic sunt caduce şi trebuie înlocuite cu altceva, iar Bac-ul a devenit nerelevant, să îl regândim şi să îi creştem relevanţa“, a promis Andronescu.