Ministrul Culturii vrea recunoașterea iei cu șinoare, ca sursă de inspirație pentru Louis Vuitton

Louis Vuitton copiază ia. Sursa foto: Facebook/Raluca Turcan

„Această situație merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoașterii la nivel internațional a valorii inestimabile a tradiției românești!”, spune Ministrul Culturii, Raluca Turcan, într-o postare pe Facebook, din data de 4 iunie 2024, referindu-se la copierea iei cu șinoare de către renumita firmă de produse de lux, Luis Vuitton, fără menționarea sursei de inspirație.

Turcan vrea recunoașterea valorii iei cu șinoare

„În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoașterea valorii patrimoniale și culturale a modelului iei cu șinoare, specifică zonei Sibiului. Creația populară autentică și-a menținut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost și rămâne o sursă de inspirație pentru pictori, designeri sau producători de produse de lux, precum Louis Vuitton,” a scris pe contul său de Facebook, ministrul român al Culturii, Raluca Turcan.

Reacția ministrului român al Culturii vine la scurt timp după declanșarea de către asociația La Blouse roumaine a unei campanii intitulate "Give Credit", prin care i se cere renumitei companii de produse de lux, Louis Vuitton "să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului din partea comunităţilor, cu creditarea originii".

Raluca Turcan a reacționat ferm la reclama revoltătoare lansată de Sephora. Sursa Foto: Twitter/X

La Blouse roumaine a lansat campania Give credit

În noua sa colecţie din 2024 intitulată LV By Pool (LV La Piscină), compania Louis Vuitton foloseşte modelul iei cu șinoare din Mărginimea Sibiului , fără menţionarea originii şi fără acordul păstrătorilor de zestre culturală, arată pe pagina sa de Facebook, asociația La Blouse roumaine.

"Dragi comunităţi din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Ţara Făgăraşului, Argeş, Sudul şi Centrul Transilvaniei şi orice persoană, colecţionar, artizan şi simplu iubitor, iubitoare a cămăşii şi portului specific Marginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, va rugăm să ne sprijiniţi în noua campanie “Give Credit” (A da recunoaştere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămăşii de Mărginime în noua colecţie 2024, fără menţionarea originii şi acordul păstrătorilor de zestre culturală", scrie La Blouse roumaine pe Facebook.

Mesajul a fost trimis şi pe pagina mărcii

Prin același mesaj, publicul este invitat să adauge fotografii cu cămaşa de Mărginime la această postare cu indicarea zonei: ”dacă aveţi, o scurtă descriere în câteva rânduri, să ceară brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului din partea comunităţilor, cu creditarea originii”, iar "dacă sunteţi organizaţi în cadrul unor asociaţii, fundaţii, grupuri de iniţiativă, companii etc, va rugăm să ne scrieţi mesaje de susţinere oficiale şi să le trimiteţi pe adresa contact@lablouseroumaine.io".

Mesajul a fost trimis şi pe pagina brandului de mii de persoane.

Bluza este o creaţie a lui Nicolas Ghesquière. În descrierea care apare pe site-ul Louis Vuitton, bluza care este inspirată din imaginea iei cu șinoare este descrisă drept „vaporoasă, îmbracă o siluetă romantică cu detalii grafice pentru un look proaspăt, boem. Este confecţionată din in, într-o croială amplă, iar mânecile balon şi decolteul sunt accentuate cu inserţii de dantelă contrastantă. Talia şi manşetele sunt elastice pentru a sublinia volumul, în timp ce legăturile largi din piele adaugă dimensiune în partea din faţă".