Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pus STOP. „Ministrul Grindeanu nu a lansat nicio licitație pentru autostrăzi noi in acest an", acuză un fost secretar de stat

Sursa foto: Razvan valcaneantu EEC

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, conform afirmațiilor făcute într-o postare pe pagina de socializare de Horatiu Cosma, fost secretar de stat la ministerul respectiv pe vremea când acesta era condus de liderul USR, Cătălin Drulă, nu a fost capabil să lanseze în 2023 nicio licitație pentru vreun proiect de autostradă nouă.

Totodată, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, conform lui Horatiu Cosma, are mai bine de 550km de drumuri noi cu contracte de proiectare mult întârziate.

Reamintim că Grindeanu era să arunce în aer actuala Coaliție, la rocadă, din cauză că nu a dorit să părăsească scaunul de la Ministerul Transporturilor. Motivul invocat era legat de numeroasele proiecte aflate în derulare și altele care urmau să fie inițiate în scurt timp.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pus STOP licitațiilor în infrastructura rutieră

Horaţiu Cosma a precizat:

"Blocaj total la Ministerul Transporturilor pe proiecte noi. Grindeanu nu a lansat nicio licitație pentru autostrăzi noi în 2023. Anul acesta se vor inaugura autostrăzi şi drumuri expres contractate sau intrate în șantier în 2021. Însă, pentru ca România să continue seria inaugurărilor consistente de proiecte şi după 2026, trebuie lansate licitații pentru proiecte noi astăzi. Dar Grindeanu nu vrea asta. Nu vrea dezvoltare pe termen lung pentru România. Se mulţumeşte să culeagă roadele semănate de USR în 2021 şi cam atât. După el, potopul. Deşi de 2 ani promite marea cu sarea, în 2023 nu a lansat nici măcar o licitaţie pentru autostradă sau drum expres nou. Iar lista de restanțe e lungă. Vorbim despre mai bine de 550km de drumuri noi cu contracte de proiectare mult întârziate în mandatul lui Grindeanu:

- A8 Unirii sectorul montan dintre Miercurea Nirajului şi Leghin (circa 150 km)

- A7 Paşcani - Suceava - Siret (100 km)

- Autostrada Timişora - Moraviţa (70 km)

- Autostrada A13 Braşov - Făgăraş (40 km)

- Autostrada Alternativa Techirghiol (30 km)

- Drumul expres Craiova - Tg. Jiu (110 km)

Un om de stat vizionar construieşte astăzi viitorul prosper de mâine pentru ţara sa. În cazul lui Grindeanu, singurul viitor pe care îl construieşte este cel al specialilor PSD-PNL. În 2024 va veni vremea decontului".

Sursa foto: Pixabay

Cu toate acestea, amintim că în acest an au fost finalizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii mai multe proceduri de achiziţie publică privind lucrările ce urmează a fi efectuate pe tronsoanele de pe autostrăzile A7 şi A8, precum şi pentru mai multe drumuri naţionale, dar şi pentru mai multe lucrări privind infrastructura feroviară de pe cele mai importante coridoare de transport.

Cel mai recent exemplu este finalizarea licitaţiei pentru mai multe tronsoane din A13 Sibiu-Făgăraş, lucrare finanţată din fondurile europene pe Programul Operaţional Transport, zilele trecute fiind atribuit şi tronsonul 2 din această lucrare aceleiaşi companii din Turica care se va ocupa şi de tronsoanele 1,3 şi 4.

În afara proiectelor de mai sus, la contracte întârziate, prezentate de fostul secretar de stat,  poate fi trecută şi A3 Ploieşti-Braşov, proiect estimat la lansare a fi finalizat în perioada 2026-2027.

Printre proiectele fără niciun fel de orizont la Ministerul Transporturilor, deşi se află incluse în Programul Investiţional 2021-2030 se numără "Drumul Siretului", Drumul Expres Giurgiu - Bucureşti, "Coridorul de conectivitate 2 Moldova", şi Coridorul de Conectivitate 5 Danubius Expres Alexandria - Craiova, conform bursa.ro

Eșec major al Ministerului lui Grindeani și la licitațiile pentru infrastructura feroviară

Eșec major la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii generat de CFR Infrastructură la conducerea căruia se află Ion Simu, directoru general, promovat și susținut în funcție de ministrul Sorin Grindeanu, director care, după concursul pentru mandat de 4 ani, are un salariu de 6.000 de euro, conform economedia.ro

CFR Infrastructură a anulat toate cele șase licitații pentru modernizarea Magistralei Craiova – Caransebeș, la termenul limită de luni 25 septembrie nefiind depusă nicio ofertă. Licitațiile au fost lansate în această primăvară, iar valoarea investiției este de peste 10 miliarde lei, finanțare europeană prin Programul Transport (40% nerambursabilă). În contestațiile depuse, constructorii au reclamat documentația slabă a CFR sau estimările de cost nerealiste.

Anularea licitațiilor înseamnă câteva luni pierdute și chiar risc de pierdere a finanțării. Reamintim că sunt alocate 5 miliarde de euro pentru întreg Programul Transport (rutier, feroviar și metrou), banii se dau pe principiul „primului proiect venit primul servit”.

În decembrie 2022, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, scria pe pagina de socializare:

”Undă verde de la Bruxelles pentru România! Programul Operațional pentru Transport a fost aprobat de Comisia Europeană. Suma alocată prin POT 2021- 2027 este de 9,6 miliarde de euro, din care 4,65 miliarde sunt fonduri europene nerambursabile.

Banii vor fi folosiți pentru dezvoltarea infrastructurii mari de transport rutier, feroviar (inclusiv metrou) și naval a României, în următorii 7 ani. Printre proiectele care urmează să fie finanțate prin POT 2021-2027 se numără: Autostrăzile Sibiu-Pitești, Sibiu-Brașov, Ungheni-Iași-Ungheni-Târgu Neamț, Brașov-Bacău, Timișoara-Moravița și Pașcani-Siret. Vor mai fi finanțate extensii și modernizări ale infrastructurii feroviare (inclusiv rețeaua de metrou), dar și îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre”.

O altă procedură blocată la CFR Infrastructură, în urma contestațiilor depuse, este o licitație, considerată suspectă, pentru modernizarea Gării de Nord din București (la Regionala CFR București) pe care o verifică zcum Ministerul prin Corpul de Control.

Până ministrul Sorin Grindeanu, va reuși să vadă eșecurile din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, rămâne să ne bucurăm de puținele inaugurări de lucrări parțial finalizate și cu probleme cum este și podul de la Brăila.

Asfaltul de pe Podul de la Braila are crăpături mari

La nici patru luni trecute de la deschiderea podului peste Dunăre este nevoie de o nouă asfaltare, a doua, după inaugurare. Din loc în loc, podul este presărat de crăpături tot mai multe și tot mai adânci. La kilometrul cinci al podului suspendat peste Dunăre, pe sensul de mers spre Brăila, asfaltul s-a crăpat din nou. Gaura este atât de adâncă, încât dacă introduci mâna, atingi tablierul.