Un val de sesizări au fost adresate Ministerului Educației, în plină sesiune de examene pentru ocuparea posturilor de directori de licee. Oficiali din minister au dezvăluit, pentru „Evenimentul zilei”, că metodologia „inovatoare” din acest an este incompletă și a permis abuzuri din partea primarilor sau consilierilor, membri ai unor partide politice, care fac parte din comisiile de evaluare. Mai grav este că multe școli nu au directori pentru că reprezentanții primăriilor nici măcar nu au catadicsit să participe la examene. Din acest motiv, titularizările pe posturi sunt blocate
Situații de-a dreptul halucinante au avut loc în timpul probelor de concurs pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct din învățământul preuniversitar. Oficiali din Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) au dezvăluit, pentru „Evenimentul zilei”, că multe posturi de directori de licee sunt blocate, deoarece reprezentanții primăriilor care trebuia să facă parte din comisiile de examinare nu s-au prezentat. Astfel de situații sunt întâlnite în județele Bacău și Vrancea. În alte situații, însă, anumiți primari și consilieri locali au acordat nota 2 sau nota zero, care nu există în învățământul românesc, unor dascăli, chiar și cu două facultăți. Strigător la cer este faptul că, printre „examinatori” s-au numărat consilieri, membri ai unor partide politice, care nu au decât opt clase.
Ordinul ministerial
Oficialii din Ministerul Educației consultați de „Evenimentul zilei” au explicat că Metodologia prevăzută în Ordinul MENCS 5080/2016, emis de ministrul Mircea Dumitru, pe 31 august, nu prevede obligații și sancțiuni pentru membrii comisiei de examinare de la primării, dacă aceștia nu se prezintă. În plus, în același ordin nu sunt prevăzute, clar, criteriile pe baza cărora oficialii administrațiilor locale pot să evalueze un cadru didactic, dar le facilitează participarea la concursuri de ocuparea posturilor de directori în învățământul preuniversitar, iar votul lor poate fi decisv la numirile în funcții. Așa se face că, spre exemplu, la Școala Gimnazială Nr.1 Sănduleni, județul Bacău, profesoara Ramona Ciubotaru, care a absolvit două facultăți și are un master, candidată la funcția de director, a obținut nota 9 la proba scrisă, 8,5 la proba Curriculum vitae, iar la interviu a fost notată de primar și de un consilier local cu nota 2.
Examinator cu opt clase
Comisia de evaluare a fost formată din cinci membri care au dat două note de 10 și una de 8,5. Numai cei doi aleși locali au dat nota 2 „ca să demonstreze că funcțiile publice stau la mâna primarului”, cum ne-a semnalat un cadru didactic. „E strigător la cer cum un primar și un consilier local analfabet poate evalua competențele unui profesor de limba română și da o astfel de notă”, ne-a transmis, revoltat, profesorul. Dascălii care ne-au relata acest caz susțin că „examinatorul” consilier are doar opt clase, iar când a fost întrebat pe ce criterii a dat nota a răspuns: „Ascult ce spune domnul primar”.
Primarul către profesor: „Eu și consilierul vă pun 2”
Situația de la Sănduleni a fost semnalată ministrului Educației printr-o scrisoare deschisă, de profesoara Alina Crina Terinte, profesor de limba engleză și lider sindical la Școala Gimnazială Nr.1. Cadrul didactic, care a candidat pentru postul de director adjunct, relatează cum a dvecurs concursul de la proba CVului, din data de 19 octombrie.
FOTO: Ramona Ciubotaru
Edilul nu știa metodologia
Redăm cele mai importante fragmente: „Am fost sceptică în privința corectitudinii evaluării în momentul apariției OMENCS nr 5080/31.08.2016 cu privire la Metodologia de organizare a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, dar am avut încredere în demersul dumneavoastră de a depolitiza învățământul românesc.(…) La nivelul școlii Consiliul de Administrație nu este constituit legal până la această dată. Nu au fost respectate următoarele articole din OM 4619/22.09.2014 ale Metodologiei de organizare și funcționare a consiliului de administrație din învățământul preuniversitar (…) Desemnarea cadrelor didactice care urmau să facă parte din comisia de concurs nu a respectat prevederile OMENCS 5080/31.08.2016, art 27. De asemenea s-a încălcat art.10, alin 7, din metodologia de funcționare a consiliului de administrație, care spune clar că ,,…hotărârile care vizează personalul didactic…se iau prin vot secret’’. Se constată și încălcarea art. 9 ce menționează că ,,membrii consiliului de administrație care se află în conflict de interese nu participă la vot.’’ În acest caz, s-au aflat trei persoane cu drept de vot – directorul adjunct actual, un candidat și domnul primar. În al treilea rând, până la data primei probe a concursului, pe 12.10.2016, nu au fost făcute publice numele persoanelor care vor face parte din comisia de concurs. Nu se cunoșteau decât parțial, în urma amenințărilor făcute unui candidat: ,,Eu și consilierul vă pun doi’’. În urma amenințărilor, am dedus că un evaluator este dl Clopotaru Petrea, primarul comunei Sănduleni.
FOTO: Alina Crina Terinte
(…) În prima zi de concurs, candidații nu cunoșteau nici numele, nici nivelul de studii al celor doi evaluatori din partea Consiliului Local, nici dacă s-a respectat Metodologia de selecție a acestora.(…) Pe data de 18.10.2016, ziua precedentă evaluării CV -ului, la nivelul unității școlare a fost convocat un Consiliu de Administrație. În timpul consiliului, evaluatorul – domnul Primar, ne-a solicitat să îi dăm planurile operaționale să le studieze. Această solicitare dovedește slaba informare a acestuia, faptul că nu a citit Metodologia de concurs. În dimineața zilei de examen, la ora 09.58, primesc un mesaj: ,,Vă rog să aveți la dv toate documentele în original încărcate electronic! Clopotaru Petrea, membru în comisia de examinare!’’. Deși Metodologia nu specifică acest lucru, pentru a demonstra corectitudinea celor încărcate, mă prezint la ora 13.30 la centrul de evaluare cu dosarul având originalele. Începe evaluarea. Șeful comisiei face instructajul, după care, fiecare candidat intră să se prezinte în fața comisiei. Intră primul candidat, iar ceilalți așteaptă. Aflu de la colegul meu că el nu are încărcat pe platformă decât 5 puncte. Sunt uimită. În Metodologie este specificat, cu exactitate, un punctaj minim de 7 puncte. Vine rândul colegului, care după 10 minute iese din sală. Este rândul meu! Șeful comisiei începe să prezinte fiecare document de pe platformă. Nu sunt întrebări. Domnul Primar solicită să vadă unul din articolele cu ISBN. I le ofer pe toate, în original, le studiază, spune ,,DA!’’ și le returnează. Nu sunt întrebări, se notează, se face totalul: 32 puncte. Apoi sunt afișate notele: președintele comisiei – 7.5; cadrul didactic din corpul de experți – 8; cadrul didactic – 5,75; Primarul – 5,75; consilierul local – 5. După cum se poate observa, diferențele ajung până la 3 puncte. Dacă se întâmplă asta, se reface examinarea de către altă comisie. Acest lucru solicit și eu!”.
Primarul Clopotaru: i-am dat nota 2 pentru că nu a comunicat cu administrația
Replica lui Petrea Clopotaru, primarul PNL din comuna Săndulești, a fost că cele două candidate, profesoarele Ramona Mihaela Ciubotaru și Alina Crina Terinte, au fost evaluate corect. Mai mult, edilul susține, citat de Ziarul de Bacău, că reprezentantul Inspectoratului Școlar a greșit de fapt, când a notat- o, la CV cu 7,5, pe Terinte. În opinia lui, profesoara ar fi trebuit să plece cu un handicap de 3 puncte: pentru că nu are doctorat, nu a avut funcție de conducere și nu a fost în stagii de perfecționare. Primarul, care este profesor de Matematică și a fost director al școlii din Săndulești l-a acuzat chiar și pe președintele comisiei de examinare: „Trebuia notată cu maximum 7, mi s-a părut ciudat că președintele comisiei i-a dat 7,5, ceea ce este ilegal”. Referitor la Ramona Mihaela Ciubotaru, cealaltă candidată, Clopotaru susține că i-a dat nota 2 pentru că nu a inclus unele activități în Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) dar și că în CV-ul candidatei a fost lipsa comunicării, în ultimii doi ani, cu administrația locală, ceea ce nu are nicio legătură cu competențele profesionale ale candidatei. Primarul a promis că îi va expedia, și el, o scrisoare ministrului Educației.
Brambureala care afectează elevii
Oficiali din Ministerul Educației ne-au relatat că situația de la concursurile pentru ocuparea posturilor de directori în școli poate perturba serios anul de învățământ. Dacă, de exemplu, un director nu va mai câștiga postul pe care a fost numit până acum, el se va reîntoarce la catedră unde va lua locul profesorului titular. În acest fel, elevii sunt cei care pierd, deoarece se văd nevoiți să continuie cu un alt dascăl decât cu cel cu care au învățat la disciplina respectivă. Și în acest an, multe posturi vor fi ocupate, ca și până acum, prin detașare. Examenele au debutat pe data de 12 octombrie cu proba scrisă și se vor încheia pe 17 noiembrie. Rezultatele vor fi afișate pe 18 noiembrie. Candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţii între 21 şi 23 noiembrie. Acestea vor fi soluţionate între 24 noiembrie şi 9 decembrie. Pe 9 decembrie vor fi afişate rezultatele finale. Validarea rezultatelor finale și transmiterea acestora la MENCȘ sunt etape programate pentru data de 16 decembrie. Concursurile pentru posturile în care au lipsit reprezentanții primăriilor vor fi reprogramate.
„Politica nu are ce căuta în universități”
Studenții, prin vocea lui Vlad Cherecheș, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), solicită Guvernului să adopte măsuri care să împiedice politizarea sistemului de învățământ superior
Despre ce este vorba mai exact? Se apropie alegerile și tot mai mulți rectori, decani sau prodecani și-au anunțat intenția de a candida, trecându-și numele pe diverse liste ale partidelor politice, fără a renunța însă la funcția pe care o dețin în învățământ. Cel mai bun exemplu în acest sens este Marilen Gabriel Pirtea, rectorul Universității de Vest, care și-a anunțat deja candidatura în direct, la televizor. Iritați de această situație, studenții cer lămurirea situației: „În condițiile în care mai mulți rectori ai unor universități șiau anunțat public intenția de a candida la alegerile parlamentare, considerăm necesar ca incompatibilitățile între funcțiile de conducere din universități și calitatea de parlamentar să fie reintroduse, pen tru a evita transformarea in stituțiilor de învățământ superior în arene care să servească intereselor politice”.
Reglementare eliminată mișelește
VladCherecheș, președintele ANOSR, este tranșant: „Politica nu are ce căuta în universități. Avem nevoie de oameni cât mai bine pregătiți în Parlament și sunt convins că o parte dintre actualii rectori ar putea crește semnificativ nivelul dezbaterilor din acest for. Dar, dacă aleg să meargă pe calea politicii, ar trebui să renunțe imediat la funcția de rector (...). Considerăm că Guvernul Cioloș trebuie să adopte măsuri care să reintroducă incompatibilitățile dintre funcțiile de conducere din universități și funcțiile politice. Această reglementare a existat în forma inițială a Legii Educației Naționale nr. 1/2011, dar a fost eliminată mișelește, printr-o ordonanță de urgență emisă fără consultare publică și apoi ținută blocată în Senatul României, pentru a servi anumite interese de grup(...)”. (Florian Saiu)