Subiectele ușoare date la olimpiada de informatică a lăsat pe dinafară concurenți cu punctaj maxim, în timp ce la concursul de geografie „Terra” subiectele au fost greșite.
Subiectele greșite, bugetele de organizare mai mici și metodele deficitare de selecție au transformat, în ultimul timp, olimpiadele și concursurile școlare în subiecte de scandal.
Astfel, la olimpiada de informatică, în urma fazei pe județe de anul acesta, unii elevi participanți din Capitală nu pot accede la faza națională, chiar dacă au acumulat punctajul maxim. În această situație sunt doi elevi de la Colegiul Național „Tudor Vianu”, unul dintre cele mai bune din Capitală. Și asta pentru că Bucureștiul a primit doar 32 de locuri la această fază a olimpiadei, câte opt pentru fiecare an de studiu. Subiectele prea ușoare au făcut ca, la clasa a X-a, 10 elevi să întrunească scorul maxim, situație care s-a dovedit a fi neacoperită de regulamentul de concurs al Ministerului Educației.
Departajarea concurenților s-a făcut în funcție de rezultatele obținute la faza anterioară a olimpiadei, ceea ce nu este tocmai corect, este de părere Cătălin Frâncu, coordonatorul cercului de informatică de la „Vianu”.
Elevi calificați cu punctaje rușinonase
Elevi din județe care au realizat scoruri de 30-40 de puncte din 200 pot accede fără probleme la faza națională pentru că au locuri alocate de minister, pe principiul reprezentativității. Nemulțumiți, elevii de la „Vianu” și părinții lor au inițiat o petiție online, însă războiul pare pierdut, întrucât concursul începe astăzi, 3 aprilie, la Târgoviște.
Geografie cu busola pierdută
Nereguli au fost și la Concursul național de geografie „Terra” de anul acesta, adresat elevilor din clasele VVII. Astfel, pe 28 martie, mii de elevi au luat parte la un experiment cel puțin bizar. Subiectele realizate la minister au fost transmise cu o zi înainte de concurs, prin e-mail de inspectoarea generală Steluța Dan, către adresele de poștă electronică ale inspectorilor școlari din județe, urmând ca a doua zi, sâmbătă, în jurul orei 8.00, aceștia să primească și parola pentru a le putea deschide și printa color.
La clasa a VII-a, însă, subiectele primite erau greșite. Elevilor li se cerea, la una dintre întrebări, să spună cum se numesc niște state care nici măcar nu figurau pe harta de examen și, în plus, să facă referiri la asemănările climatice dintre țările respective. Potrivit unor surse din interior, sesizând situația, la ora 8.20 a venit un al doilea e-mail de la minister cu variantă corectă de subiecte. Numai că aceasta conținea însă și rezolvările pentru trei dintre întrebările date la concurs. Elevii au rămas uimiți de această ciudățenie, care a dus la compromiterea a 40 de puncte. Puțin după ora 10.00 au început să sune telefoanele prin județe, profesorii fiind rugați să retragă foile cu rezolvările, să le înlocuiască cu altele și să corecteze lucrările ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat. Ministerul recunoaște doar o eroare și susține că a fost remediată în cca 10 minute și că nu a fost afectat concursul.
Olimpiada la Română, în pană de bani
Olimpiada de Limba Română are și ea probleme, de această dată, de natură financiară. Deși Ministerul Educației spune că totul este sub control, inspectorii din Brăila, unde ar urma să se desfășoare acest concurs național, între 6 și 10 aprilie, spun că fondurile venite de la minister – 56.000 lei - sunt prea firave și nu acoperă cazarea și masa celor peste 350 de elevi și profesori participanți. Potrivit acestora, pentru masa și cazarea unui copil, ministerul a bugetat 50 de lei, astfel că inspectoratul județean trebuie să asigure o suplimentare la masa copiilor pentru ca aceștia să fie în formă la susținerea probelor. Pentru premii, inspectorii au apelat la sponsori, dar încă au reușit să strângă decât circa 9.000 de lei din 11.500.