Ministrul Economiei Dănuț Andrușcă a avut o întâlnire extrem de importantă cu unul dintre cei mai mari investitori din industria maritimă mondială. Președintele grupului olandez Damen Shipyards, Kommer Damen, miliardar aflat în topul celebrei reviste Forbes, a discutat cu oficialul Guvernului României despre viitorul Șantierului Naval din Mangalia. Concluzia: șantierul își va dubla capacitatea, țara noastră va deveni principalul exportator de nave de la Răsărit iar statul roman va încasa sume uriașe de bani, grație unei negocieri echitabile pentru ambele părți, în care și-a păstrat acționariatul majoritar.
Ministrul Economiei Dănuț Andrușcă a avut o întâlnire cu președintele grupului olandez Damen Shipyards, Kommer Damen, cu prilejul unei vizite pe care acesta din urmă a efectuat-o în România, a anunțat ministerul de resort.
Damen Group este acum unul dintre cei mai mari constructori de nave din Europa, cu vânzări de 2,5 miliarde de dolari în întreaga lume, conform datelor oficiale din anul 2017. Este un grup internațional important care își desfășoară activitatea în 120 de țări. Damen Shipyards Group operează la nivel global, cu mai mult de 50 de șantiere navale, șantiere de reparații și companii conexe - precum și numeroase șantiere partenere. Kommer Damen este prezent în topul celebrei reviste Forbes cu o avere estimată la peste 1,6 miliarde de dolari.
După îndelungi tratative cu echipa de negociatori a acestui om, ministrul Economiei, Dănuț Andrușcă, omul care „tace și face”, a obținut un parteneriat care poate aduce beneficii uriașe, atât investitorului cât, mai ales, muncitorilor români și economiei naționale.
Dănuț Andrușcă: „Președintele Kommer Damen m-a asigurat că vrea să restabilească poziția României drept un stat cu tradiție în construcția de nave”
Așa cum reiese din comunicatul oficial, transmis după întâlnirea dintre Dănuț Andrușcă și Kommer Damen, discuțiile purtate la sediul Ministerului Economiei au avut ca punct central Șantierul Naval Mangalia. În acest context, Ministrul Economiei s-a referit la parteneriatul de încredere care stă la baza asocierii dintre Damen și Șantierul Naval 2 Mai și a subliniat faptul că industria navală este de interes strategic pentru România, iar așteptarea sa este ca relația dintre Ministerul Economiei și Damen Shipyards Group să ducă la dezvoltarea acestei industrii spre atingerea întregului potențial.
„Am fost informat despre intențiile grupului Damen chiar de către Președintele Kommer Damen. Șantierul de la Mangalia este foarte important pentru grupul olandez pentru că le permite diversificarea gamei de produse, în special în ceea ce privește cosntrucția de nave de mari dimensiuni, cu valoare adăugată foarte mare, cum sunt navele de croazieră. Cea mai importantă informație pe care am primit-o de la Președintele Kommer Damen ține de viitorul forței de muncă din șantier. Intențiile grupului olandez, așa cum mi-au fost aduse la cunoștință, sunt să dezvolte această forță de muncă și să restabilească poziția României drept un stat cu tradiție în construcția de nave, și ca atare, mi-a fost comunicat că urmează să facă angajări importante, care în următorii 2-3 ani ar însemna un plus de aproape 1.500 de noi locuri de muncă, ceea ce ar însemna că pe Șantierul Naval vor ajunge să lucreze, în total, peste 3.000 de angajați”, a declarat Ministrul Econoiei Dănuț Andrușcă, care a adăugat că Ministerul Economiei monitorizează cu atenție evoluția obiectivului industrial din Mangalia.
Nave de peste 200 de milioane de dolari
Damen Shipyards are peste 30 de șantiere navale și companii în întreaga lume și este implicat în construcția de nave, precum și în activități de întreținere și reparații. Are o gamă largă de produse, inclusiv remorchere, bărci de lucru, ambarcațiuni militare de patrulare, vase de marfă, drage, mega iahturi și feriboturi rapide. În Mangalia, olndezii vor să construiască, cu prioritate, feriboturi. Însă, în condițiile în care la Șantierul Naval Galați, pe care îl dețin din 1999, se construiește spărgătorul de gheaţă destinat Australian Antarctic Division (AAD), pentru care încasează circa 200 milioane de dolari, evident că orizontul constructorului olandez se orientează și spre nave de mari dimensiuni. Mai ales că Șantierul Naval Mangalia are o suprafață de 980.000 de metri pătrați, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri și un spațiu de prindere de 1,6 kilometri. „Docurile, cu o lățime cuprinsă între 48 și 60 de metri, vor asigura Damen capacitatea de a satisface cele mai mari nave și structuri maritime. Că atare, această mișcare reprezintă o completare strategică a portofoliului actual al șantierului naval al Damen”, se arată într-o precizare a companiei Damen Shipyards Group.
Una dintre cele mai aprecite nave militare, construită de Damen, la Galați, este Nava amiral a flotei Poliţiei de Frontieră Române „Ştefan cel Mare”. Ambarcațiunea a fost construită în perioada 2009 – 2010. Este considertă una dintre cele mai eficiente nave folosite de FRONTEX - Agenţia Europeană pentru Gestionarea Cooperării Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene - în vederea supravegherii frontierelor externe ale UE.