Microbuzele vor lua locul RATB-ului pe străzile înguste

O călătorie cu metroul, autobuzul sau cu maxi-taxi ar putea costa la fel. Preţul pentru un traseu va fi stabilit după unificarea tarifelor existente. Curând, călătoria cu autobuzul va fi 1,8 lei sau 2 lei.

Maxi-taxi-urile vor lua locul autobuzelor pe străzile înguste, abonamentul de la metrou va fi valabil şi pe autobuz, iar în microbuze s-ar putea monta aparate de taxat la fel ca în tramvai. Aşa ar putea arăta noul transport în comun din Capitală, dacă Executivul va aproba o ordonanţă de urgenţă prin care se va putea înfinţa Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti.

Maxi-taxiurile vor înlocui unele autobuze

"Noua instituţie va decide unde şi ce mijloc de transport va circula prin Capitală. Totodată, analizăm reintroducerea maxitaxi- urilor. În prezent, nici un microbuz nu mai are licenţă. Ele vor circula pe străzile cu puţini călători şi acolo unde autobuzul ajunge greu", a explicat directorul executiv al Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din cadrul Primăriei Capitalei, Ion Dedu.

Potrivit acestuia, în zonele Rahova şi Andronache ar putea fi introduse microbuzele, care au fost scoase în 2009, pentru că traseele lor se suprapuneau cu cele ale autobuzelor. "Pe străzile Teiuş şi Pucheni ar putea circula transportatorii privaţi. Dacă îşi vor monta aparate de taxat, vor trebui semnate protocoale, pentru ca aceştia să-şi primească banii la sfârşit de lună şi ca să fie integraţi în sistemul unic de transport", a mai spus Dedu.

Tarif unic la toate mijloacele de transport în comun

După ce sistemul va fi creat, iar metroul, tramvaiul şi microbuzele vor fi coordonate de către noua instituţie, o călătorie cu metroul va costa cât una cu maşinile Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB), potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor.

Suma va fi stabilită în funcţie de costurile de management şi după ce se va face o analiză a tarifelor practicate pe toate mijloacele de transport în comun, inclusiv pe trenurile regionale din jurul Capitalei, au mai precizat reprezentanţi din cadrul ministerului condus de Anca Boagiu.

"În Paris şi Berlin există deja un sistem unic de tarifare, iar unificarea transportului în comun a fost cerut acum aproximativ patru ani şi de europeni şi de Banca Mondială", a explicat Dedu.

Mai mult, directorul RATB Adrian Criţ a spus şi el că noua instituţie a fost cerută de FMI şi că termenul limită de înfiinţare a ei este august 2011.

Capitala are cel mai mic tarif

Până una alta, preţul unei călători RATB va fi de 1,8 sau 2 lei, potrivit şefului Regiei. "Proiectul va fi pus în dezbatere publică în viitorul apropiat. Mărirea tarifului va fi decisă de către Consiliul General al Capitalei. Majorarea trebuie făcută, mai ales că în Capitală este cel mai mic tarif. Dacă în oraşele mai mici se poate practica un tarif mai mare, la fel se poate face şi în Bucureşti", a explicat şeful Direc ţiei de Transport din cadrul Mu ni cipalităţii.

Noua instituţie va stabili tariful unic

Dedu a mai precizat că patrimoniul Regiei nu va fi preluat de Autoritate, ci doar atribuţiile. "Nu autobuzele vor fi preluate de către autoritate. Noua instituţie va gestiona bunul mers al transportului în comun", a mai spus directorul. Astfel, specialiştii instituţiei vor face "planificarea în domeniul politicii tarifare şi de taxare" şi vor coopera cu autorităţile locale care gestionează managementul traficului, administrarea străzilor, a par cărilor şi planul de urbanism.

În ceea ce priveşte conducerea Autorităţii, aceasta va fi alcătuită din şapte membri: unul al ministerului Transporturilor, câte unul de la finanţe şi interne, dar şi câte un reprezentant al Consiliului General al Capitalei şi cel din Ilfov.

TARIFE

Cât costă autobuzul şi metroul

Tarifele de călătorie cu mijloacele de transport în comun sunt diferite, chiar şi în cazul RATB-ului:

  • o călătorie cu RATB-ul prin Capitală costă 1,3 lei;
  • o călătorie pe o linie expres costă 3,5 lei; 
  • un bilet pe o linie RATB preorăşenească costă 1,5 lei; 
  • pentru o cartelă de metrou, care poate fi folosită de două ori, trebuie să achitaţi 3 lei; 
  • o călătorie cu maxi-taxi de la Chibrit la Chitila costă 2 lei.

STATISTICĂ

Sute de milioane de călători, pe an

  • Aproximativ 177 de milioane de pasageri au călătorit cu metroul anul trecut, iar în primul trimestru al acestui an au folosit transportul subteran 43 de milioane de pasageri, potrivit Companiei Naţionale "Metrorex;
  • În ceea ce priveşte transportul de suprafaţă, au fost înregistrate aproximativ 760 milioane de calatorii ( 340 milioane calatorii la tramvaie, 75 milioane calatorii la troleibuze si 345 milioane la autobuze) 

"Analizăm introducerea maxi-taxiurilor. În prezent nu mai circulă nici unul. Ele vor fi introduse pe străzile cu puţini călători şi pe cele unde nu poate ajunge autobuzul“

  • DEZBATERE. Sunteți de acord cu unificarea transportului în comun din Capitală?

ION DEDU, director Transporturi PMB