Din cauza concurenţei neloiale a hipermarketurilor, vânzările micilor comercianţi s-au diminuat, a declarat pentru Agerpres, secretarul executiv al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România(ANCMMR), Cora Muntean, scrie Agerpres.
,,Această perioadă, a sărbătorilor, confirmă temerea noastră, că situaţia comercianţilor mici şi mijlocii devine, pe zi ce trece, tot mai gravă. Desigur, nivelul vânzărilor a crescut şi la ei, dar mult mai puţin decât în alţi ani. Această situaţie, pe care am sesizat-o tuturor autorităţilor, este cauzată de concurenţa neloială a hipermarketurilor amplasate în centrul oraşelor (nu la periferie, aşa cum este în toate ţările care înţeleg să-şi apere şi protejeze proprii comercianţi). În ceea ce priveşte Capitala, există un lanţ de retail, devenit deja un fenomen prin extinderea sa, a devenit unul toxic, iar Consiliul Concurenţei ar trebui să observe că hipermarketul are deja poziţie de monopol şi să ia măsuri', spune Cora Muntean.
Nici marii furnizori nu au avut o atitudine mai corectă faţă de micii comercianţi. Au preferat tot hipermarketurile pentru produsele de promoţie.
,,În aceste condiţii, oricât de mult patriotism ar avea cumpărătorul, se va duce acolo unde este mai ieftin. Dacă aceste locuri ar fi acolo unde trebuie, adică la câţiva kilometri distanţă de oraş, cu siguranţă cumpărătorul ar lua în calcul timpul şi costurile pe care le-ar suporta deplasându-se acolo. Pentru a avea o imagine despre situaţia critică, trebuie spus că nu doar magazinele mici au avut vânzări foarte slabe, ci şi cele care sunt de dimensiuni mai mari şi care sunt sufocate, la figurat, dar şi la propriu, de hipermarketuri', ne-a precizat Cora Muntean.
ANCMMR acuză autorităţile locale care au dat autorizaţii de construire pentru hipermarketuri exact în proximitatea magazinelor care funcţionează de zeci de ani în anumite locuri.
,,Pentru aceste autorităţi nu a mai contat nimic, nici viitorii şomeri pe care-i generează închiderea magazinelor autohtone, nici calitatea şi provenienţa mărfurilor din hipermarketuri, nici faptul că la bugetul local încasează doar spuza de pe plăcintă. Ei au dorit să fie amabili cu reprezentanţii investitorilor străini. Nici presa nu are o contribuţie benefică pentru comerţul autohton. În afara reclamelor plătite, se fac ştiri pozitive, publicitate mascată, hipermarketurilor. Am auzit, de exemplu, o ştire potrivit căreia cheltuielile pentru sărbători scad la jumătate dacă se fac cumpărăturile din hipermarketuri şi nu de la producătorii autohtoni. Patriotismul declarativ, cu fluturarea de steaguri, nu valorează nimic dacă nu înţelegem că primul gest de patriotism înseamnă încurajarea economiei autohtone', spune secretarul executiv al ANCMMR.
Micii comercianţi au avut cumpărătorii lor fideli - cei care trec zilnic pragul micilor magazine, care, pe lângă cumpărarea celor necesare, simt nevoia să schimbe o vorbă bună.
,,Aşa cum am spus, micii comercianţi fac negoţ din vocaţie: ei ştiu ce doreşte cumpărătorul şi mai ştiu că dacă omul este trist, are nevoie de o vorbă bună, iar dacă este vesel simte nevoia să-şi împărtăşească bucuria', mai spune Cora Muntean.
Sursa: Agerpres