Ministerul Transporturilor a semnat contractul de finanțare pentru metroul din Cluj Napoca, iar investiția se ridică la peste 13 miliarde de lei. Primele stații de metrou trebuie finalizate până în 2026.
Ministerul Transporturilor a semnat joi contractul de finanțare pentru construcția metroului din Cluj-Napoca. Este vorba despre o investiție de 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean.
Potrivit unei postări a ministrului Sorin Grindeanu este cel mai mare contract de finanțare semnat în ultimele trei decenii.
Investiție importantă
Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou cu lungimea de 21 de kilometri. De asemenea, linia va avea 19 stații subterane și un depou suprateran.
„Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.
În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria - Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților -Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km“, a scris pe Facebook, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Două oferte din Turcia
Licitația pentru metroul din Cluj a fost lansată în luna martie, dar apoi a fost amânată de mai multe ori pentru actualizarea indicatorilor tehnico economici. La termenul limită, care a fost 28 octombrie, au fost depuse două oferte. Anunțarea câștigătorului licitației va fi făcută în 27 ianuarie 2023.
În cursă s-au înscris două companii din Turcia, Dogus și Gulermak, firme care au în portofoliu liniile de metrou din Istanbul sau Dubai. Potrivit ClubFeroviar, Gulermak și Alstom aduc în Ardeal echipa care a extins metroul din Dubai. În prima asociere unde Gulermak este lider, sunt incluși și constructori români specializați în lucrări feroviare precum Arcada, Alstom sau TIAB ca ofertanți sau subcontractori, iar în asocierea condusă de Dogus companii precum Siemens Mobility și Tekfen.