Metrosexualii, un produs al modernităţii?

Mereu în pas cu moda, stilat, cu un simţ estetic puternic şi care se preocupă foarte mult de felul în care arată. Cheltuieşte mulţi bani pe produse cosmetice şi garderobă, având un ritual de infrumuseţare zilnic. Îşi petrece mult timp prin magazine, intră în "beauty shop" de câte ori are ocazia şi nu uită să meargă la sală de mai multe ori pe săptămână. Acesta este metrosexualul.

Termenul de „metrosexualitate” , folosit pentru prima dată în 1994, de către jurnalistul Mark Simpson, de la cotidianul britanic The Independent, poate fi văzut ca o împotrivire la rolurile de gen stereotipic şi tradiţional masculin.  Este important de precizat că, deşi seamănă cu termene precum "homosexual", "bisexual" şi "heterosexual", care se referă la orientări sexuale, „metrosexualitatea” nu are nimic în comun cu orientarea sexuală.

„Un James Bond urban”

Psihologul Bogdana Bursuc a făcut un portret robot al bărbatului metrosexual. „Este o persoană care se îngrijeşte mult mai mult faţă de cum suntem obişnuiţi să observăm bărbaţii. Ei răspund, într-un fel, la alte valori decât cele obişnuite. Aceştia au o igienă deosebită a feţei, lucru pe care bărbaţii îl trec mai repede cu vederea. Utilizează multe dintre obiceiurile de îngrijire care sunt feminine”, a explicat specialistul.

Bărbatul metrosexual poate fi considerat un „James Bond mai urban”, în opinia analistului de modă Alin Gălăţescu.

„La noi încă se mai confundă metrosexualitatea cu zona gay, deoarece ei sunt primii care s-au apropiat de aceste caracteristici. Metrosexualul este, însă, acel tip de bărbat foarte îngrijit”, a subliniat analistul.

Referitor la părerile potrivit cărora metrosexualilor le lipseşte masculinitatea, psihologul contactat de evz.ro a precizat că „aceste lucruri nu îi fac mai feminini, ci îi fac metrosexuali, în sensul că sunt mult mai îngrijiţi decât ceilalţi. Imaginea contează foarte mult pentru aceste persoane decât pentru celelalte. Ei sunt diferiţi de ceilalţi doar din punct de vedere al comportamentului de îngrijire”.

Bărbaţii, care sunt preocupaţi foarte mult de aspectul fizic se conformează la nişte norme socio-culturale, schimbându-şi preferinţele astfel încât să fie coerenţi cu aceste valori.

Bogdana Bursuc ne-a explicat „că această caracteristică a bărbaţilor este un răspuns la presiunile socio-culturale care au început să schimbe accentele sau să acorde mai multă valoare şi să prioritizeze mai multe lucruri faţă de trecut”.

Ce preferă femeile

Orice femeie îşi doreşte să aibă lângă ea un bărbat îngrijit, care se preocupă de aspectul fizic. Însă,  ce se întâmplă în momentul în care aceasta trebuie să se „lupte” cu soţul sau iubitul pentru oglinda din baie sau pentru cremele de îngrijire?

În opinia psihologului Bogdana Bursuc, femeile văd lucrurile în funcţie de două variabile, şi anume valorile socio-culturale şi caracteristicile vieţii individuale.

„Există două variabile care influenţează modul în care femeile văd lucrurile. O variabilă ar fi valorile socio-culturale, în sensul că dacă femeile fac parte dintr-un contex social în care se valorizează calităţile fizice ale bărbaţilor, clar ele o să dorească să aibă un astfel de partener. Ele sunt evaluate în funcţie de partenerul pe care îl au şi dacă bărbatul răspunde la aceste valori, femeile sunt apreciate, dacă nu, atunci ele sunt evaluate negativ. Dacă, însă, ele fac parte dintr-un context social în care aceste lucruri nu sunt valorizate, atunci nu vor prefera nici ele astfel de bărbaţi”, a arătat specialistul.

De asemenea, un alt aspect care influenţează modul în care privesc femeile bărbaţii metrosexuali este setul de caracteristici ale vieţii individuale.

„Pe de altă parte, o altă variabilă care influenţează modul în care femeile se raportează la aceşti bărbaţi este constituită din caracteristicile vieţii individuale. Sunt femei care au anumite standarde de curăţenie şi pe care le aplică celorlalţi. În acest caz, indiferent de normele si valorile sociale, ele o să dorească şi o să aleagă un partener care respectă acele standarde de igienă şi aspect exterior. Pentru femeile care, însă, nu au aceste standarde s-ar putea ca bărbaţii metrosexuali să aibă o conotaţie peiorativă”, a explicat Bogdana Bursuc.

Rolurile s-au schimbat în timp

Masculinitatea implica, în trecut, rigiditate şi toleranţă minimă faţă de comportamentul specific femeilor. Bărbaţii erau cei care aveau puterea de decizie în interiorul familiei, rol generat de faptul că aduceau veniturile. Metrosexualul contrazice părerile conform cărora barbatii nu pot fi la fel de preocupaţi de ei înşişi precum femeile.

Potrivit lui Alin Gălăţescu, bărbaţii nu mai sunt cum erau înainte. „Bărbatul şi-a asumat din ce în ce mai multe elemente care ţineau de latura sa feminină, chiar de genul operaţiilor estetice. Vechiul macho era derivat din nişte nevoi. Bărbatul era capul familiei, era singurul care aducea bani în casă. Acum familiile s-au schimbat. Femeile contribuie la veniturile familiei”, a afirmat analistul de modă.

Psihologul a explicat că „aceste norme s-au schimbat şi au evoluat în timp. Nu neapărat ceea ce face o femeie este strict feminin, sau ceea ce face un bărbat este strict masculin. Se lărgeşte foarte mult aria feminităţii”.

„Normele socio-culturale de gen, masculin sau feminin, integrează din comportamentele părţilor opuse. Astfel, întâlnim comportamente masculine, cum ar fi puterea de decizie, de a lua decizii, de a fi autonomă, de a avea carieră, care sunt întâlnite din ce în ce mai mult la femei. De asemenea, o serie de comportamente feminine sunt preluate de bărbaţi şi încep să fie valorizate şi încurajate”, a concluzionat specialistul contactat de evz.ro.

Voi ce părere aveţi despre metrosexuali? Consideraţi comportamentul lor normal sau unul deviant?