Metro franeaza, Auchan accelereaza

Cele doua retele de hipermarketuri au strategii opuse pe piata autohtona: nemtii au decis sa-si „remodeleze” magazinele existente, in timp ce francezii vor sa mai deschida sase.

Unele dintre retelele de comert modern (retail) prezente in Romania incep sa apese pedala de frana la capitolul investitii in extindere, dupa un an 2007 in care au fost inaugurate mai multe hipermarketuri decat in toata perioada 2001-2006.

Investitorii germani si francezi din comertul modern au strategii diferite de abordare a pietei din Romania. In timp ce primii vorbesc despre „o posibila saturare a pietei” si au decis sa incetineasca ritmul de expansiune, cei din urma mizeaza pe cresterea fara precedent a apetitului pentru consum al romanilor si planuiesc bugete de sute de milioane de euro pentru inaugurari de magazine.

Nemtii sunt precauti Metro, primul lant de retail intrat pe piata romaneasca, nu va mai deschide in acest an niciun magazin, preferand sa continue strategia de remodelare a magazinelor demarata in 2006, dupa cum ne-au comunicat oficialii companiei.

„Decizia Metro Cash&Carry Romania a fost aceea de a ne focusa pe remodelarea magazinelor. Anul 2008 va continua aceeasi strategie de consolidare a retelei”, ne-au comunicat oficialii companiei. Metro a investit 20,2 milioane de euro in remodelarea magazinelor din Timisoara, Brasov-Ghimbav, Bucuresti-Militari, Suceava si Cluj.

La inaugurarea magazinului din Bucuresti, si Tjeerd Jegen, seful Real Hypermarket (parte a grupului Metro), s-a aratat precaut cu privire la deschiderea de noi magazine dupa 2009.

Ce-i drept, compania a reusit pana acum cea mai rapida expansiune: intr-un an de existenta pe piata romaneasca, Real a deschis zece hipermarketuri, iar pana in 2008 va ajunge la 21 de unitati, patru fiind planificate in Capitala. Nici Selgros nu mai investeste masiv in noi unitati: doua magazine vor fi deschise in acest an.

Francezii ies la cumparaturi

La polul opus, investitorii francezi. Lantul Auchan planuieste sa deschida, in fiecare an, intre sase si zece magazine, de la trei - cat detine acum. „Doar in Bucuresti ar mai fi loc pentru inca opt magazine si nici nu ne gandim sa pierdem aceasta oportunitate”, a spus seful Auchan, Regis Mougel.

Carrefour si-a bugetat investitii de sute de milioane de euro nu doar pentru deschiderea de noi magazine, ci si pentru achizitii de alte lanturi de magazine. „Nu excludem alte achizitii de supermarketuri”, spune Jacobo Cellestino, managerul Carrefour Romania.

Francezii au cumparat, anul trecut, lantul de supermarketuri Artima, pe care le vor transforma in „Carrefour Mini” si „Carrefour Express”. Potrivit datelor furnizate de compania de cercetare a pietei Nielsen, comertul modern nu reprezinta in prezent decat 25% din comertul cu amanuntul de la noi. Prin comparatie, in Polonia s-a ajuns la 50-60%, astfel incat ar mai fi loc pentru noi inaugurari de magazine.

Bariera: pretul ridicat al terenurilor

Potrivit oficialilor companiei, expansiunea lanturilor de retail este franata de pretul ridicat al terenurilor din marile orase. Acesta este, de altfel, principalul motiv pentru care Jerome Peyrard, directorul de dezvoltare al hipermarketurilor Cora pentru Romania si Ungaria, a exclus accelerarea ritmului de extindere pe piata.