Mercedes made in Banat

Autorităţile judeţene au confirmat că următoarea generaţie de automobile clasele A şi B va fi produsă într-o uzină care va fi construită în judeţ.

Producătorul german Mercedes va fabrica, lângă Timişoara, următoarea generaţie de automobile clasa A şi clasa B. Informaţia, vehiculată în zonă de mai bine de o lună, a fost confirmată luni, indirect, de către ministrul pentru IMM, comerţ şi turism, Ovidiu Silaghi. Acesta a precizat că producătorul german a luat în calcul mai întâi Oradea, însă ulterior, în urma unor probleme legate de terenul pe care urma să aibă loc investiţia, a ales Timişoara. Ieri, şi autorităţile judeţene din Timiş au confirmat că nemţii vor veni la Timişoara.

Toate aceste declaraţii au demonstrat cu certitudine faptul că Mercedes negociază cu guvernul construcţia unei fabrici de automobile în Timiş, în apropiere de graniţa cu Serbia şi Ungaria. De ce vin nemţii la Timişoara? „În două-trei săptămâni, decizia privind amplasamentul din Timiş va fi o certitudine. Partenerii germani au purtat discuţii la nivel înalt cu oficiali guvernamentali pentru construcţia unei fabrici aici. Este vorba de un teren în nordul Timişoarei, înspre Arad, un teren de 150 de hectare, de la un proprietar privat. Un avantaj important pe care îl va avea Mercedes aici este viitoarea autostradă Timişoara- Arad-Nădlac, a cărei construcţie va începe anul acesta şi care va fi gata până în 2011-2012, asigurând posibilitatea optimă de transport a mărfii spre Europa“, explică Marius Popovici, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş.

Timişoara a fost aleasă pentru că e aproape de graniţă, la 120 de kilometri distanţă de autostradă, iar aeroportul internaţional de aici asigură conexiuni spre 20 dintre cele mai importante oraşe europene, plus spre alte 10 din ţară.

Demararea producţiei de autoturisme Mercedes în judeţul Timiş ar concretiza activităţile începute încă de anul trecut de Regiunea V Vest de Dezvoltare, care a creat AutomotiVest, o structură asociativă care grupează mai multe companii din domeniul automotive. Prin intermediul acestei structuri, Mercedes poate găsi, la prima mână, furnizori apropiaţi de subansamble, componente şi piese. Toţi furnizorii, pe o rază de 50 de kilometri În zona Timişoarei funcţionează mai multe astfel de companii: Siemens VDO (recent absorbit de Continental), care produce softuri pentru calculatoarele de bord ale maşinilor şi pentru sistemele lor audio, Continental AP, primul producător de anvelope, Hella Electronics sau Elba, care produc faruri şi sisteme de iluminat, Lisa Draxlmayer - producător de sisteme electrice auto şi TRW Automotive, fabricant de volane.

La 30 de kilometri de Timişoara, la Deta, funcţionează o altă companie din domeniul automotivelor: Eybl, unitatea care produce volane şi tot ce ţine de tapiţeria unei maşini, având Mercedes pe lista clienţilor.

Alţi producători importanţi din acest domeniu se găsesc la Arad, la 50 de kilometri de Timişoara: Takata Petri, fabricant de airbaguri, Leoni, care produce o gamă largă de instalaţii electrice pentru automobile, releuri, senzori, comutatori, sisteme de iluminat, generatoare, alternatoare. Forţă de muncă specializată În ceea ce priveşte forţa de muncă, cei de la Mercedes se pot aştepta să găsească oameni calificaţi, pe care să-i plătească cu sume încă mici, comparativ cu cele din Europa Occidentală. Un tehnician cu studii medii primeşte un salariu de 250 de euro lunar, în timp ce un inginer are o leafă între 450 şi 550 de euro, la oricare dintre celelalte firme producătoare din domeniul automotivelor.

„Forţa de muncă, chiar cea calificată, nu reprezintă o problemă. Pe o rază de 50 de kilometri în jurul oraşului, în judeţele Caraş-Severin sau Hunedoara se vor găsi muncitori şi ingineri cu experienţă în maşini“, consideră Sorin Maxim, directorul ADR V Vest. PREGĂTIRE Ingineri pentru Mercedes Ideea noii fabrici e văzută cu ochi buni în primul rând de mediul universitar. Timişoara are o Universitate Politehnică care, de ani de zile, are o secţiune specializată, Autovehicule rutiere, anticipând nevoia de ingineri foarte bine pregătiţi. „Pentru noi ar fi o şansă extraordinară. Universitatea noastră are de şapte ani lansată o nouă specializare, în Autovehicule rutiere, care are laboratoare excepţionale şi care atrage din ce în ce mai mulţi tineri ce sunt pasionaţi şi au un fond de maximă calitate“, a declarat rectorul UPT, Nicolae Robu.

Investiţia din apropierea Timişoarei era cunoscută în mai multe cercuri, chiar dacă, pentru moment, se păstrează secretul asupra amplasării exacte. Asta şi pentru că Daimler AG a mai tatonat terenul din zonă şi în urmă cu trei ani, şi a cerut discreţie maximă. Marius Popovici vicepreşedinte Consiliul Judeţean Timiş: "Este vorba de un teren în nordul Timişoarei, înspre Arad, un teren de 150 de hectare, de la un proprietar privat."