Cel mai popular model Mazda a fost retuşat cu fineţe, pentru a se putea măsura mai bine cu vedetele clasei compacte.
Când concurenţii tăi se numesc Volkswagen Golf/ Jetta, Ford Focus sau Opel Astra, perspectivele nu par dintre cele mai favorabile. Şi totuşi, chiar dacă nu a strălucit, 3-ul, modelul compact produs de Mazda, a făcut o figură frumoasă pe cel mai important segment al pieţei auto europene.
Mazda3, cea mai populară gamă a constructorului japonez, cu trei milioane de unităţi vândute la nivel mondial, a primit un retuş dintre cele mai fine în acest sezon.
Cu o eficienţă tipic niponă, designerii şi inginerii mărcii au modificat aproape insesizabil aspectul maşinii, lucru care a condus la o mică îmbunătăţire a aerodinamicii, situaţie care a contribuit la uşoara reducere a consumului şi emisiilor de dioxid de carbon.
Suplimentar, a fost rigidizată caroseria şi optimizată setarea suspensiilor, pentru o stabilitate superioară în viraje. În habitaclu, intervenţiile au fost minore. Cea mai vizibilă este noua temă aleasă pentru iluminarea cadranelor şi comenzilor de pe bord: combinaţia albastru-alb dominând roşul clasic Mazda.
"Benzinarul" de 1.6 litri, recomandarea EVZ
La nivelul motorizărilor, Mazda3 vine cu două unităţi normal aspirate alimentate cu benzină, de 1.6 şi 2.0 litri, cu 105, respectiv, 150 de cai-putere.
Al treilea "benzinar", dedicat versiunii sportive MPS, are 2.3 litri, un sistem de supraalimentare şi nu mai puţin de 260 de cai-putere care se înghesuie toţi la puntea faţă.
Pentru amatorii motoarelor turbodiesel, există două versiuni - 1.6 (115 CP) şi 2.2 litri - ultima pe două paliere de putere: 150 sau 185 CP. Majoritatea cutiilor de viteze manuale au 6+1 trepte.
Ca şi până în prezent, gama Mazda3 este alcătuită dintr-un hatchback cu cinci uşi plus o berlină compactă, aceasta din urmă cu mai puţine versiuni de motorizare.
Cu ocazia testului care a marcat lansarea europeană a modelului - disponibil deja şi în România - am condus cele mai accesibile versiuni, pe benzină, respectiv, motorină.
Dacă n-a fost nicio surpriză să descoperim că "benzinarul" de 1.6 litri este mai silenţios, mai prompt (fără a se putea "bate" în reprize cu turbodieselul) şi, în general, un companion mai plăcut, ne-a surprins să aflăm că a şi consumat mai puţin (7,1 l/100 km faţă de 7,4 l/100 km), pe acelaşi traseu şi în acelaşi regim de utilizare.
Fără a fi făcut progrese sesizabile la capitolul confort, cu acest facelift, Mazda3 a rămas unul dintre modelele compacte care stau cel mai bine pe drum.