Noul model asiatic imită cu destul succes hitul Volkswagen, cel mai bine vândut SUV străin din România. Rămâne de văzut dacă asta îi va şi folosi la ceva.
Bine sau rău, SUV-urile nu mor. Devin mai mici, mai multe şi mai irezistibile. Pentru şoferii care îşi doresc o maşină confortabilă, sigură şi, într-o oarecare măsură, relevantă pentru propriul statut.
În 2006, piaţa europeană a SUV-urilor compacte de volum însuma 425.000 de unităţi. După cinci ani şi o creştere copioasă, ajungea la 1,3 milioane de maşini. Nu există producător important care să nu aibă cel puţin un model pe acest segment, iar Mazda este printre ultimii care se alătură trendului, cu noul CX-5, un SUV compact dintre cele cu adevărat încăpătoare.
CX-5 este cel mai puţin poluant model din segment. Turbodieselul de 2.2 litri (care a echipat versiunea testată zilele trecute de noi) respectă normativul de poluare Euro 6 (propus pentru 1 septembrie 2014). Mazda CX-5 2.2 – 150 CP emite în atmosferă numai 119 grame de CO2 pe kilometru.
Spre comparaţie, SUV-ul Dacia Duster 1.5 dCi – 90 CP (motor şi dimensiuni inferioare) este creditat cu 130 g/ km.
Dincolo de cifrele spectaculoase (care le includ şi pe cele privitoare la performanţe şi consum), noul CX-5 aduce înaintea publicului o maturitate neaşteptată şi o imagine serioasă – două atribute esenţiale. Plusuri şi minusuri
Prin dinamism (direcţie, ţinută de drum), CX-5 face o incursiune în teritoriul dominat de Ford Kuga. Calitatea materialelor, oricât ar părea de improbabil, aminteşte de modelele premium din segment.
Însă cel mai mult se resimte apropierea de Volkswagen Tiguan, liderul vânzărilor pe zona SUV-urilor de import.
Confortul (susţinut de un tren de rulare elastic, o noutate la Mazda), la fel şi ergonomia poziţiei de condus sau dispunerea comenzilor par copiate după o reţetă teutonă.
Minusuri? Interfaţa sistemului de navigaţie nu este tocmai intuitivă, iar cotiera faţă nu culisează, drept urmare va fi folositoare doar persoanelor înalte.
Românii cumpără tot mai puţine maşini noi, dar din ce în ce mai multe SUV-uri. În timp ce vânzările generale au scăzut cu 6,2% în primul trimestru al anului, cele pe segmentul dominat autoritar de Dacia Duster au înregistrat un avans de 31,2 procente comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, până la 3.392 de unităţi.
Numai maşinile de clasă compactă se vând mai bine în România. Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Dacia Duster (care a depăşit chiar şi Loganul!) a totalizat 1.369 de comenzi în perioada ianuarie- martie. De peste zece ori mai multe decât ocupantul locului doi – Volkswagen Tiguan (230).
Topul primelor cinci SUV-uri este completat de Hyundai ix35 (174 de unităţi), Ford Kuga (99) şi Volkswagen Touareg (95). Până la locul zece se înşiruie apoi numai modele premium: Mercedes-Benz ML şi GLK, Audi Q5, BMW X1 şi Range Rover Evoque.
- VOLKSWAGEN pregătește un atac în segmentul CROSSOVER
- Chevrolet va avea încă un SUV
- Miracolul DUSTER: lider european după doar doi ani de la lansare