Constructorul japonez schimbă dieselul de pe modelul Mazda6. Noul motor este mai mare, dar consumul rămâne acelaşi.
Majoritatea constructorilor auto încearcă să micşoreze capacitatea motoarelor pentru a reduce consumul şi emisiile de dioxid de carbon.
Mazda se pregăteşte de lansarea comercială a unui nou propulsor turbodiesel de 2.2 litri, care va înlocui actualul motor pe motorină de 2.0 litri aflat în oferta modelului de clasă medie Mazda6.
Noul motor, pe care l-am testat recent la Palma de Mallorca, va fi disponibil, din prima parte a anului viitor, în trei versiuni - cu 125, 163 şi 185 de cai-putere. Propulsorul oferit în prezent dezvoltă 140 CP. Producătorul japonez estimează că varianta de echipare Mazda6 TE Plus (163 CP) va putea fi achiziţionată cu 25.990 de euro (plus 300 de euro faţă de preţul actual), iar versiunea GTA (185 CP), cu 28.890 de euro (plus 1.700 de euro faţă de preţul actual). Toate sumele includ TVA.
Puterea care nu murdăreşte
Creşterea capacităţii motorului, a puterii şi a cuplului (400 Nm pentru varianta de 185 CP) s-a soldat, cum era firesc, cu îmbună- tăţirea performanţelor modelului Mazda6.
În cazul celei mai puternice versiuni, sprintul până la 100 km/h cu start de pe loc durează numai 8,3 secunde - o îmbunătăţire de 2,4 secunde în comparaţie cu actualul diesel de 2.0 litri. Chiar şi versiunea 2.2 - 125 CP reuşeşte să fie mai rapidă cu o zecime de secundă, potrivit datelor oficiale.
Aceleaşi informaţii oferite de producător relevă un aspect mai puţin aşteptat. Noul motor, mai mare şi mai puternic, consumă exact aceeaşi cantitate de carburant. În plus, emisiile de CO2 cresc cu numai 3 g/km - în cazul versiunii celei mai puternice.
TEST Penalizare neaşteptată
La testul din Mallorca au fost prezente numai două dintre cele trei variante ale noului diesel - 163 CP, pe care am condus-o, şi 185 CP. Primul lucru pe care l-am remarcat a fost rafinamentul propulsorului de 2.2 litri, unul dintre cele mai silenţioase din această clasă. La relanti, zgomotul e foarte mic, iar la viteze ridicate, sunetul aproape că nu trădează natura motorului.
Teoretic, momentul maxim situat la numai 1.800 rpm favorizează atât un stil de condus relaxat (mai puţine schimbări ale treptei de viteză), cât şi unul activ (resurse suficiente pentru manevrele de depăşire, bunăoară). În realitate, puţin sub acest nivel se manifestă o lentoare dezarmantă, care impune retrogradarea neîntârziată într-o viteză inferioară.
Mai mare este mai bine
Paradoxal, un alt aspect neplăcut a fost reprezentat de dificultatea cu care maşina a pus pe asfalt întreaga putere a motorului. Nu de puţine ori, sistemele electronice de asistenţă au simţit nevoia să intervină chiar şi pe o simplă accelerare mai entuziastă în linie dreaptă.
Ce-i drept, în anumite zone, drumurile fuseseră udate în prealabil de ploaie, dar chiar şi aşa putem vorbi de o penalizare neaşteptată dată de plusul de cai-putere.
Consumul indicat de computerul de bord la finalul testului - 8,2 l/100 km - indică faptul că cifra înaintată de Mazda - 5,5 l/100 km în regim mixt - nu este lipsită de temei şi asta pentru că traseul pe care am biciuit maşina de test a alternat pasajele rapide de autostradă cu cele dificile de munte şi foarte aglomerate din Palma. Chiar şi cu neajunsurile constatate, noul diesel japonez ne reaminteşte că, în ciuda a ceea ce pretind destui, mai mare e, totuşi, mai bine!