Serviciile consulare pentru românii din străinătate devin din ce în ce mai eficiente. Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, începând cu anul 2020 a fost lansată o reformă consulară al cărei obiectiv este să asigure un acces mai facil la serviciile oferite de aceste instituții. În acest sens s-a pus accent pe redimensionarea şi modernizarea reţelei consulare şi au fost luate măsuri pentru înfiinţarea unor noi oficii consulare.
Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a anunțat că la nivelul rețelei consulare a României este în curs de implementare o amplă reformă menită să ușureze accesul cetățenilor români la serviciile oferite de aceste instituții din cadrul MAE. De asemenea, se urmărește asigurarea protecţiei și asistenţei consulare, la standarde cât mai ridicate.
Bogdan Aurescu a arătat că s-a pus accent pe redimensionarea şi modernizarea reţelei consulare a României şi au fost luate măsuri pentru înfiinţarea unor noi oficii consulare de carieră. este vorba despre oficiile de la Chişinău, Madrid, Roma, Londra, Paris, Salzburg, Belfast, Nantes, Valencia şi Ismail. În perioada următoare, a mai declarat ministrul de Externe vor fi operaționalizate consulatele generale de la Londra şi de la Paris.
„De asemenea, în a doua parte a anului, consulatele generale de la Nantes şi respectiv biroul consular de la Belfast, respectiv consulatul general de la Salzburg, până la finalul anului. De asemenea, am luat măsuri pentru organizarea mai bună a acelor consulate mobile, itinerante, în acest an am prevăzut în planul nostru de acţiune 161 de astfel de misiuni, din care deja s-au efectuat 87, care au prestat deja 21.502 de servicii consulare”, a precizat ministrul Bogdan Aurescu.
Misiuni diplomatice în Asia
El a precizat că, totodată, a fost înființată o misiune consular itinerantă la Dhaka, în Bangladesh, prin intermediul căreia sunt acordate vizele de muncă cetățenilor asiatici care vor să lucreze în România. Bogdan Aurescu a afirmat că Bangladesh, Nepal și India sunt statele din care sunt recrutați cei mai mulți lucrători pentru piața românească.
„Pentru că înainte problemele principale se referă la acordarea vizelor de muncă, aşa cum bine ştim, a fost organizată deja în perioada aprilie - iulie o misiune consulară itinerantă în Bangladesh, la Dhaka, care a reuşit deja să acorde peste 5.400 de vize de muncă. Şi avem în pregătire o misiune similară în Nepal, pentru că Bangladesh, Nepal, India sunt sursele de forţă de muncă străine cele mai importante”, a mai spus ministrul de Externe.
România are nevoie de 100.000 de lucrători
În acest context, premierul Nicolae Ciucă a subliniat că acestă activitate trebuie intensificată. El a arătat că există cereri din partea firmelor românești pentru aproape 100.000 de lucrători care să le asigure funcționalitatea afacerilor.
„Este şi motivul pentru care am şi acţionat pentru a realiza un nou sediu al ambasadei României la New Delhi. De exemplu, pentru a lărgi spaţiile de lucru, am alocat personal suplimentar, a fost trimis personal şi din centrală. De asemenea, am beneficiat de sprijinul colegilor de la Ministerul de Interne cu personal detaşat, pentru care mulţumim!
Măsuri de debirocratizare s-au luat pentru simplificarea procedurilor de programare, pentru optimizarea fluxurilor, în aşa fel încât, de exemplu, dacă legislaţia permite, să se facă o singură vizită la consulat. S-a prelungit programul de lucru cu publicul, s-au transmis documente prin corespondenţă şi extindem acest serviciu. Cel mai bine ar fi dacă am putea să transmitem direct din ţară cetăţenilor români din străinătate documentele pe care le obţin, de exemplu, paşapoartele”, a răspuns Bogdan Aurescu.
Digitalizarea simplifică procedurile de eliberare a documentelor
Totodată, ministrul a enumerat procedurile care au fost simplificate, în folosul cetățenilor care au nevoie de documente. Un accent sporit a fost pus pe digitalizarea procedurilor de obținere a actelor justificative.
„Am eliminat necesitatea prezentării de fotocopii pentru documentele justificative, măsură care a fost foarte apreciată de solicitanţii de servicii consulare. Pe digitalizare ne-am interconectat sistemele informatice cu alte instituţii, cum ar fi: Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei şi altele şi, de asemenea, am luat măsuri pentru modernizarea call-centerului, care asigură interfaţa cu solicitanţi prin modernizarea robotului telefonic şi sporirea numărului de operatori”, a arătat Bogdan Aurescu.
Măsuri de îmbunătățire a serviciilor pentru români
În acest sens, tot pentru îmbunătățirea serviciilor destinate românilor din afara granițelor a fost suplimentat numărul de personal consular care va deservi oficiile nou înființate.
„În sfârşit, aţi aprobat în şedinţă de guvern creşterea numărului de personal consular deja şi mai avem astăzi pe ordinea de zi o hotărâre de guvern care continuă acest efort de creştere a numărului de posturi cu profil consular, numai că este nevoie şi de alte măsuri şi din acest punct de vedere, sunt necesare modificări de ordin legislativ pentru a continua acest efort de debirocratizare, de digitalizare şi de degrevare”, a spus ministrul.
Bogdan Aurescu a precizat că a identificat o serie de acte normative care ar trebui să fie modificate şi speră că în colaborare cu colegii de la Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei, să pot să facă progrese în acest sens.
„Toate aceste modificări, în opinia noastră, sunt utile pentru a putea să continuăm acest proces de reformă consulară şi sunt convins că împre împreună cu colegii de la ministerele de resort, vom putea să adoptăm cât mai curând aceste modificări”, a mai afirmat Aurescu.
Solicitarea premierului Nicolae Ciucă
Precizările lui Bogdan Aurescu au venit în condițiile în care premierul Nicolae Ciucă a declarat în ședința de guvern că a cerut MAE să ia măsuri pentru îmbunătăţirea serviciilor consulare pentru cetăţenii români din diaspora. El a cerut ministrului de Interne şi celui de Justiţie să acorde sprijinul necesar în derularea modificărilor legislative.
„Am cerut MAE să ia măsuri pentru îmbunătăţirea serviciilor consumare pentru cetăţenii români din diaspora. Am primit o notă de informare de la domnul ministru, cu o serie de măsuri care vizează îmbunătăţirea serviciilor consumare, prin debirocratizare, digitale şi degrevare şi în mod deosebit pentru modificări de ordin legislativ şi de reglementare”, a spus premierul în şedinţă.