Maşinile noi, scutite de taxa de poluare?

Guvernul ia în calcul eliminarea taxei de poluare auto pentru vehiculele noi, ca măsură într-un proiect de atenuare a efectelor crizei economice, ne-au declarat surse din cadrul executivului.

Industria auto din România se resimte şi ea, în tandem cu pieţele din restul lumii. Noile norme de creditare ale Băncii Naţionale au îngreunat accesul populaţiei la credite, atât auto, cât şi de consum, iar taxa de poluare mai mare decât cea de primă înmatriculare la autoturismele noi a erodat şi ea vânzările. Luna trecută, piaţa internă de maşini noi a scăzut cu 30%.

„Propunerea a venit în contextul discuţiilor despre valul de maşini second-hand care se înregistrează în România în acest moment. Guvernul s-a gândit că o astfel de măsură ar ajuta producţia autohtonă de maşini şi importurile de maşini noi“, au declarat surse ministeriale pentru EVZ.   Măsura nu va rezolva problemele

Şi reprezentanţii importatorilor şi producătorilor de maşini noi văd cauza acestei situaţii în actuala formulă a taxei de poluare, care favorizează comerţul masiv de automobile vechi şi defavorizează comerţul cu automobile noi. Ei spun că la aceasta se adaugă şi înăsprirea accesului la credite în sistemul bancar, pe fondul crizei financiare.

„Aceasta este o decizie care se ia în situaţie de criză. Intenţia de a elimina taxa de poluare pentru automobilele noi o consider o acţiune curajoasă şi în concordanţă cu sloganul «cine poluează plăteşte». Dacă cel care poluează mult plăteşte puţin, de ce cel care poluează puţin trebuie să plătească mult? (aşa cum se întâmplă după actuala formulă a taxei de poluare - n.r.) Măsura nu va stopa însă importul de automobile second-hand deoarece taxele plătite pentru acestea sunt mici“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia. El a adăugat că pe termen scurt intenţia executivului va da rezultate doar dacă este susţinută şi de eforturi ale producătorilor şi importatorilor de maşini noi şi anume să ofere preţuri mai mici.   Proiectele de mediu ar avea de suferit Administraţia pentru Fondul de Mediu nu este însă de acord cu o astfel de măsură. „România nu-şi poate permite în acest moment să renunţe la taxa de poluare şi la banii care sunt strânşi din colectarea acestei taxe“, ne-a declarat Mihai Toti, preşedintele instituţiei.

Fondul de Mediu are în acest moment în lucru proiecte care privesc mai ales energia regenerabilă. Reducerea fondurilor venite pe filiera taxei de poluare ar afecta finanţarea acestora.

Comercianţii de maşini second-hand nu se tem

Comercianţii de automobile la mâna a doua (second-hand) au prevăzut această mutare, astfel că nu au fost luaţi prin surprindere. „Eram siguri că se va întâmpla asta în cele din urmă. Cred că au fost şi presiuni mari din partea companiilor auto care au investit masiv în România. Pe noi nu ne dezavantajează atât de mult situaţia deoarece oamenii, fără credite de la bancă, nu au bani de maşini noi, care sunt scumpe.

Prevăd o scădere de maximum 20% a vânzărilor second-hand în următoarele trei luni, dacă această măsură se ia, ceea ce nu este foarte mult pentru dimensiunea pieţei de maşini la mâna a doua autohtone. Nu taxa de poluare auto a scăzut vânzările de maşini noi, ci noile norme de creditare impuse de Banca Naţională instituţiilor de credit. Schimbările din sistemul bancar au afectat această piaţă“, a declarat pentru EVZ Dinu Nicolescu, consilier în cadrul Autovit, compania care operează cel mai mare târg auto din România.

Potrivit Registrului Auto Român, în octombrie au fost înmatriculate peste 27.000 de autovehicule mai vechi de zece ani, în timp ce în primele şase luni au fost înregistrate doar 14.000 de maşini cu o vârstă de peste 10 ani.

Dinu Nicolescu, consilier în cadrul Autovit: ” Eram siguri că se va întâmpla asta în cele din urmă. Cred că au fost şi presiuni mari din partea companiilor auto care au investit în România. ”