MASACRU. Peste 5.000 de oi din România, lasate să moară de foame pe un vapor

Organizația internațională pentru protecția animalelor VIER PFOTEN deplânge moartea a mii de oi pe durata transporturilor pe distanțe lungi. După ce inițial au fost transportate pe uscat, 13.000 oi au fost urcate, din portul Midia, pe un vas cu destinația Iordania. Potrivit autorităților iordaniene, aproximativ 5.200 de oi au murit pe vas după 8 zile fără hrană pentru animale și fără apă. Președintele unei asociații de crescători de oi din România a declarat pentru VIER PFOTEN că procentul real al animalelor moarte este de 85%, deci aproximativ 11.000

Investigațiile VIER PFOTEN arată că unele miorite erau bolnave sau moarte și nu aveau cercelul de identificare în ureche încă de când se aflau pe pământ, în camioanele de la intrarea în port . Constatările arată că oile moarte aparțin Holder Trade, o companie românească cu o cifră de afaceri anuală de peste 6 milioane de euro care exportă 12.0000 de oi și 4.000 de vite în fiecare an în Europa de Vest, Africa și Orientul Mijlociu. Există materiale video care arată animalele moarte și bolnave, fără cercei de identificare, în interiorul unui vehicul Trade Holder parcat la intrarea în portul Midia de la Marea Neagră. Conform legii, imediat după naștere, fiecare animal de fermă trebuie să fie poarte un crotaliu in ureche care să îi ateste identitatea și originea.

"Am constatat că această societate cumpără animale din întreaga țară, pentru ca apoi să le exporte. Astfel, atunci când animalele ajung în port sunt deja epuizate, în urma transportului dintr-o parte a țării în alta.", spune Gabriel Paun, International Campaigner VIER PFOTEN. "La sosirea noastră cele mai multe animale erau deja urcate la bordul navei, dar cele pe care le-am filmat în camion păreau a fi refuzate pentru export în Iordania, așa că urmatoarea lor destinație este necunoscută. Fără crotalii, transportul acelor animale este absolut ilegal".

Incidentul are loc la câteva săptămâni după ce Ministerul Iordanian al Agriculturii a ridicat o interdicție de 8 luni pentru importul de animale din România unde, în 2014, a fost raportat un focar de infecție al bolii limbii albastre. Acum autoritățile iordaniene au solicitat ca nava să scape de animalele moarte înainte ca cele sănătoase să intre în țară. "Aruncarea animalelor moarte peste bord, în mare, este o practică ilegala si dezgustătoare, comună companiilor de transport. Aceste animale moarte pot răspândi boli și afectează viața marină. Valurile au adus de multe ori la țărm corpuri ale unor animale moarte. În aprilie, am primit informații că o vacă moartă a fost găsită pe plaja de la Tel Aviv, după ce 32 de vaci au murit în timpul transportului din România în Israel.” a adăugat Gabriel Păun.

Potrivit legislației europene, sunt considerate călătorii de lungă durată, acelea care depășesc opt ore. Având în vedere dimensiunea medie a unui stat european, un transport mai lung de opt ore înseamnă, de cele mai multe ori, un transport internațional. Transportul cu camionul, cu nava sau cu avionul nu a fost o practică obișnuită în trecut. A explodat recent ca urmare a nevoii de carne proaspătă, ieftină, pe diferite piețe. De exemplu în Europa de Vest cele mai comune rase de bovine sunt Charolaise, Black Angus, Red Angus, Blue Belgian sau Limousine, iar multe animale din aceste rase sunt trimise cu camionul în Europa de Est pentru reproducere sau îngrășare. Având o poziție geopolitică strategică, România adună animale de fermă din Europa de Est și le exportă către Europa de Vest, Africa, Orientul Mijlociu și Asia.

”Mulți oameni de afaceri nu realizează că aceste animale sunt ființe vii, nu produse. Dacă aceste animale mor în timpul transportului pe distanțe lungi este limpede că animalele suferă. Este suferința supremă prin care poate trece o ființă vie. Indiferent cât de strictă ar fi legislatia, aceste decese în masa se întâmplă tot mai des. Statele europene ar trebui să transporte carne nu animale vii. Moartea suspectă a mii de animale ar trebui să fie investigată în profunzime. Adevărul trebuie să iasă la suprafață, iar cei responsabili trebuie trași la răspundere.” a spus Gabriel Păun.