O propunere legislativă care ar fi putut veni în sprijinul românilor cu venituri mici riscă să aducă haos în magazine.
Senatul a adoptat un proiect de lege prin care produsele vândute cu preţ redus şi care urmează să expire în trei zile ar trebui expuse în rafturi separate. Proiectul a ajuns acum la Camera Deputaţilor, care este for decizional în acest caz. Mai bine pentru consumatori Măsura propusă de senatori ar trebui să vină în sprijinul consumatorilor cu venituri mici, care ar putea astfel identifica mult mai uşor produsele mai ieftine. În prezent, comercianţii reduc preţul unor produse care mai au puţin şi expiră, dar le expun, de regulă, în aceleaşi rafturi cu produse similare. Spre exemplu, dacă un lot de iaurt expiră în câteva zile, iar comerciantul vrea să-l vândă, poate reduce preţul, dar vom găsi aceste produse, în general, în acelaşi raft cu iaurturile care nu expiră în curând. Astfel, consumatorilor le vine greu să găsească exact produsele cărora li s-a redus preţul pentru că urmează să expire în perioada imediat următoare.
CITIȚI ȘI:
- Troc în era tehnologiei. Ce mai schimbă românii pe internet
- Producătorii de iaurt fac importuri pe bandă rulantă de lapte
- Porcul românesc a intrat la cură de slăbire
O primă problemă este că, în proiectul adoptat de Senat nu se precizează clar dacă toate produsele care vor expira în trei zile trebuie expuse în rafturi speciale sau doar cele cu preţ redus. Ce spune legea În forma actuală, proiectul ar putea mai degrabă să încurce şi consumatorii şi producătorii şi comercianţii. În primul rând, normele sanitar-veterinare nu permit ca produsele din carne să fie vândute de pe acelaşi raft cu pungile cu bomboane. În al doilea rând, aceleaşi norme prevăd că produsele uşor perisabile, cum sunt carnea, lactatele sau legumele congelate trebuie expuse în vitrine sau lăzi frigorice, ca să nu se strice înainte de expirarea termenului de valabilitate. În aceste condiţii, dacă proiectul adoptat de Senat va trece în aceeaşi formă şi de Camera Deputaţilor, atunci comercianţii vor trebui să aibă câte un raft sau vitrină frigorifică pentru fiecare tip de produse vândute la preţ redus cu trei zile înainte de expirare în parte. Aviz negativ Astfel, atât pentru supermarketuri, cât şi pentru magazinele mici, de cartier, va fi aproape imposibil să respecte legea în aceste condiţii, iar investiţiile necesare vor fi foarte mari. "Este o iniţiativă care nu rezolvă nimic, ci va încurca şi mai mult consumatorii. Magazinele vor avea şapte mii de rafturi, pentru că sunt produse care expiră în şapte sau patru zile de la producere, cum sunt carnea proaspătă sau produsele tradiţionale, iar consumatorii vor alerga buimaci între ele", a declarat pentru EVZ Bogdan Nica, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Instituţia a avizat negativ acest proiect. Fără consultări La rândul lor, nici producătorii sau comercianţii nu văd cu ochi buni iniţiativa. Sorin Minea, preşedintele Romalimenta, spune că măsura va da peste cap industria, deoarece oamenii vor pândi rafturile cu produse pe cale de expirare, astfel că marfa proaspăt livrată de producători nu se mai vinde. "Magazinele care vor avea asemenea rafturi vor rămâne cu restul produselor nevândute, pentru că oamenii ar aştepta reducerile", ne-a precizat acesta. Mai mult decât atât, măsura adoptată de Senat va crea haos în zona de carmangerie.
"Puiul proaspăt are termen de valabilitate patru zile. Dacă se va aplica această măsură, ar trebui să existe un angajat care să păzească raftul cu pui şi, la o zi după ce marfa este adusă în magazin, să o mute în raftul special", ne-a declarat Delia Nica, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Atât Sorin Minea, cât şi Delia Nica spun că asociaţiile patronale pe care le conduc nu au fost chemate la consultări de senatori.
"Este inadmisibil ca nicio asociație a producătorilor, procesatorilor sau comercianților să nu fie chemată la consultări înainte să iasă o struțo-cămilă", a mai spus Delia Nica. Soluţii alternative Şeful ANPC, Bogdan Nica, a precizat pentru EVZ că există alte soluţii care pot fi implementate fără să încurce consumatorii sau comercianţii. Spre exemplu, în alte state europene, există magazine specializate care comercializează produse care expiră în câteva zile, la preţ redus. O altă practică este ca aceste produse să fie vândute la preţ mult diminuat către instituţii de tipul cantinelor sociale. Totodată, spune acesta, comercianţii expun deja voluntar produsele al căror termen de valabilitate se apropie de final, la preţ mai mic, în rafturi separate.
CITIȚI ȘI:
- Război pe ardeii bio. Cine va câştiga lupta?
- Guvernul Ponta dă alocaţia a 200.000 de copii pe CNP-uri pentru stupi