Marele colaps al rețelelor de socializare este declanșat de Big Tech. Treptat, companiile Meta, Google, X sau TikTok renunță la site-urile de știri. Iar întrebarea care se pune este de unde se vor informa oamenii.
Marele colaps al rețelelor de socializare a fost declanşat deja. Relația dintre Big Tech şi jurnalism este mult mai complicată decât pare. Tinerii se uită la influencerii de pe Instagram ca la surse de încredere.
În ultimul deceniu, Silicon Valley a învățat că știrile sunt o afacere costisitoare, cu marjă redusă. Nu este nicio surpriză că Big Tech a decis să renunțe complet la ele. După alegerile din anul 2016, știrile au devenit o responsabilitate împovărătoare a arbitrajului adevărului.
Big Tech rupe relația cu știrile
Treptat, și apoi nu atât de lent, companiile au renunțat la știri. Facebook a redus prezența acestora în fluxurile utilizatorilor. Atât Meta, cât și Google au restricționat distribuirea de știri în Canada. Șeful Meta pentru Instagram, Adam Mosseri, a spus că Threads nu va face eforturi pentru a amplifica conținutul de știri.
Elon Musk a nimicit Twitter, aparent ca parte a unui proiect reacționar împotriva presei. A luat o serie de decizii care au făcut ca platforma X să fie inundată de prostii. După cum a afirmat recent The New York Times.
Big Tech. Sursa foto: Pixabay
Jurnaliștii au tendința de a se concentra asupra modului în care munca lor este sau nu distribuită. În cazul în care munca lor nu este distribuită, este vina exclusivă a algoritmilor. Dar și a directorilor din domeniul tehnologiei.
Platformele, în special Facebook, au încurajat companiile de știri să își redefinească strategiile de publicitate. De asemenea, au permis ca platformele lor să fie folosite pentru propaganda periculoasă. Pur şi simplu elimină informațiile autentice.
Există și o latură mai puțin convenabilă și probabil mai importantă cu privire la dispariția știrilor din mediul online. Nu este vorba doar de platforme: Cititorii renunță și ei la știrile tradiționale.
Big Tech a contribuit la scăderea încrederii în mass-media
Pew Research Center a publicat un studiu care arată că, în medie, mai puțini adulți au spus că au urmărit cu regularitate știrile. Există o oarecare incertitudine atunci când analizăm datele demografice. În general, 38% dintre adulții americani urmăresc îndeaproape știrile. Față de un maxim de 52% în 2018.
În anul 2022, Axios a adunat date de la diferite companii de monitorizare a traficului web. Şi au arătat că consumul de știri a scăzut după 2020. Şi că, în ciuda zilei de 6 ianuarie, a războiului din Ucraina, interesul pentru toate mediile de știri a fost în scădere.
Problemele pe care le întâmpină organizațiile de știri tradiționale nu au o explicație simplă. Încrederea în mass-media a scăzut brusc în ultimele două decenii. Mai ales, în ultimii câțiva ani, deși mult mai mult în rândul republicanilor.
O parte din această situație este autoprovocată, ca urmare a faptului că organizațiile de știri greșesc în ceea ce privește articolele. Aceste greșeli sunt supuse atât criticilor, cât și celor de rea-credință, mai mult ca oricând.
Milioane de tineri se uită la influencerii și creatorii de pe Instagram
O mare parte din vină o poartă, de asemenea, eforturile depuse de dreapta pentru a destabiliza mass-media de masă. Agențiile de știri locale au murit încet în mâinile fondurilor speculative. Este în joc, de asemenea, și o schimbare a generațiilor: Milioane de tineri se uită la influencerii și creatorii de pe Instagram și mai ales de pe Tik Tok, dar și la realizatorii de podcasturi, ca la surse de știri de încredere.
În această situație, încrederea consumatorului nu se bazează neapărat pe calitatea informațiilor sau pe notorietatea și istoricul mărcii, ci pe relații parasociale puternice.
Se poate observa modul în care opinia publică s-a schimbat în sondajele care acoperă anii 2010. În 2014 - exact în zilele de glorie ale știrilor sociale - 75 % dintre adulții chestionați de Pew au declarat că internetul și rețelele sociale i-au ajutat să fie mai bine informați cu privire la știrile naționale.
Dar, până în 2020, părerile se schimbaseră. În acel an, un sondaj Pew efectuat pe un eșantion de peste 10.000 de persoane a arătat că „adulții americani care au acces la știri politice în principal prin intermediul rețelelor de socializare tind să fie mai puțin interesați de noutăți” și, în special, mai puțin informați cu privire la evenimentele curente și la politică.