Documentarul "Marea Unire - România, la 100 de ani" a fost urmărit, de la premiera din februarie și până acum, de peste 50.000 de persoane, fiind cel mai vizionat film românesc, potrivit directorului Agenției de presă, Agerpres, Alexandru Giboi. După ce a fost proiectat în mai multe zone din țară, filmul a fost prezentat și la Constanța.
Evenimentul, organizat în colaborare cu primăria Constanța, a adunat, în Piața Ovidiu, sute de localnici și turiști, inclusiv turiști străini, filmul fiind subtitrat în limba engleză. "Marea Unire - România, la 100 de ani" a fost difuzat pe un ecran uriaș. amplasat în fața Muzeului de Istorie Națională și Arheologie, lângă statuia lui Ovidius. După o oră și 20 de minute, cât durează documentarul realizat de Agerpres, filmul a primit aplauze îndelungi.
“Are peste 50.000 de vizualizări pe online, adică pe youtube și facebook, fiind o cifră foarte mare pentru un film românesc, realizat de șase oameni care au muncit mai mult de un an. Mie îmi place să îi spun filmul Centenarului. Parțial, și pentru că nu mai există și alt film cu ocazia Centenarului, dar e un film care la 100 de ani de la Marea Unire, practic, pe mine, personal, mă emoționează și acum, deși l-am văzut de peste 20 de ori”, a declarat directorul Agerpres, Alexandru Giboi, prezent la eveniment.
Filmul urmărește două perioade importante, Marea Unire și cel de al doilea Război Mondial. Documentarea necesară pentru perioada respectivă a fost anevoioasă, iar imaginile dar și oamenii nu au fost ușor de găsit. „Avem în film un om de 107 ani, care a prins cele două războaie mondiale, avem istorici din Bucovina de Nord, acum în Ucraina, din Republica Moldova. Îl avem pe domnul Ion Aurel Pop, pe vremea când era doar rectorul UBB. Colegii mei au încercat, practic, să creeze un mix între partea istorică, spusă de istorici foarte competenți, cu povești de viață reale, trăite de niște personaje extraordinare, oameni simpli dar cu povești care ne conectează cu ceea ce a însemnat Marea Unire, dar și marea despărțire din 1940 și ce a urmat după aceea”, a explicat, pentru EVZ, Alex Giboi.
Directorul Agerpres susține că, în mai toate zonele unde a fost difuzat documentarul, realizatorii au fost sfătuiți să fie dat în școli pentru că “nu educă doar istoric, educă și uman”. Iar mesajul filmului este unul optimist, “în sensul că dă niște teme de gândire, ce au făcut niște oameni acum 100 de ani, ce ar trebui să facem noi în viitor ca să funcționeze treburile mai bine în țara noastră?” În următoarea perioadă, până la sfârșitul anului, filmul va fi prezentat la Berlin, Praga, Paris, Montreal etc. “În principal, este un film care rezonează cu comunitățile române. Este difuzat gratuit și prin asta ne dorim să ajungă în fața cât mai multor oameni”, a punctat directorul Agenției de presă Agerpres, Alexandru Giboi.
Directorul Agerpres a spus că nu știe cât a costat filmul “dar cheltuielile cele mai mai sunt legate de deplasările pe care le-au făcut colegii în Moldova și Ucraina.”