Mania consumului nu se împiedică de criză

Vânzările din retail vor continua să crească în următorii zece ani, dar într-un ritm mai scăzut ca până acum.

Vânzările de retail din România ar putea creşte cu 73% în următorii zece ani, apreciere ceva mai domoală faţă de perioada 2000-2007, când creşterea a fost de 102%, se arată într-un studiul „European Retail Property 2009“, al firmei britanice de consultanţă imobiliară King Sturge. Potrivit specialiş tilor, acest lucru va încuraja şi scumpirea chiriilor pentru spaţiile comerciale cu până la 10%. Avizi după cumpărături

Creşterea estimată pentru următorii zece ani în România, respectiv de 73%, este una dintre cele mai mari din Europa, fiind depăşită doar de Bulgaria - 96%, Lituania - 86% şi Letonia - 74%. Datele arată că anul trecut românii au cumpărat mărfuri în valoare de 16,87 miliarde de euro, ceea ce înseamnă cam 782 de euro pe cap de locuitor. Din studiul „European Retail Property 2009“ reiese că, în cazul vânzărilor pe cap de locuitor, creşterea în cazul României va fi şi mai mare, ajungând la 82% în urma scăderii numărului de locuitori. „Bulgaria şi România au în prezent cele mai scăzute vânzări pe cap de locuitor, de unde şi posibilitatea de a obţine unele dintre cele mai rapide creşteri din Europa în următorii zece ani. Cu toate acestea, vânzările medii per capita în cele două ţări vor ajunge la 1.420 de euro pe cap de locuitor în 2018, sub nivelul consemnat în prezent de Polonia, Cehia, Ungaria şi Ţările Baltice“, se arată în raport. Chirii mai scumpe

Chiriile spaţiilor comerciale din Capitală vor creşte anul viitor cu până la 10% în ciuda crizei, se arată în studiul companiei King Sturge, la fel cum se va întâmpla în Praga şi Varşovia. În schimb, tarifele vor continua să scadă în cele mai dezvoltate ţări din Vestul Europei. „Deşi este posibil ca unii retaileri să dea faliment în 2009, pieţele din Est sunt mult mai rezistente. Chiriaşii devin din ce în ce mai exigenţi în privinţa spaţiilor solicitate, tendinţă care va rezulta într-o negociere drastică cu proprietarii şi deţinătorii de shopping centeruri“, susţin experţii britanici. Studiul a fost realizat în ţările Uniunii Europene - fără Cipru şi Malta - la care se adaugă Elveţia şi Norvegia.