Primarul Capitalei a vrut să arate, ieri, că e pusă pe treabă: l-a demis fără ezitare pe managerul unuia dintre cele mai mari spitale din București, acuzându-l că ține pacienții și cadrele medicale în frig. Doar că nici dacă era fochist, managerul n-avea cum să facă revizie: punctul termic care-i alimentează spitalul aparține Institutului de alături, „Matei Balș”. Problema pare a fi , de fapt, la RADET, reprezentanții acesuia încurându-se în minciuni
L-am demis pe managerul Spitalului Colentina!”, anunța, ieri, cu surle și trâmbițe, primarul Capitalei, Gabriela Firea. Motivul este acela că doctorul Bogdan Andreescu ar fi pus în pericol sănătatea pacienților și a angajaților spitalului, ținându-i în frig.
„Aproape o jumătate de zi, pacienții au stat în frig. Am dispus luarea unor măsuri urgente, control, să aflăm de ce spitalul nu este pregătit să facă față unei perioade geroase și care este motivul pentru care pacienții și medicii stau în frig. Nu era o problemă de la RADET, presiunea și temperatura erau normale, ci era o problemă internă, de lipsă de management, de inexistența unui contract de mentenanță și a unei revizii care se face întotdeauna înaintea sezonului rece și, în general, o tratare superficială a actului managerial”, explica Firea.
FOTO: Punctul termic aparține administrativ de Institutul „Matei Balș”, nu de Spitalul Colentina. FOTO: NICU DÎRDÎIAC
Punctul termic aparține altui spital!
Doar că demiterea managerului de la Colentina pare mai degrabă epurare politică sau o poliță plătită acestuia.
În primul rând pentru că Spitalul Colentina – unde era manager dr. Bogdan Andreescu - este alimentat cu căldură de la un punct termic care, administrativ, ține de Institutul „Matei Balș”, aflat în subordinea Ministerului Sănătății, și care funcționează pe aceeași platformă. Așadar, managerul Andreescu a fost demis pentru că nu a făcut revizie și n-a semnat contract de mentenanță pentru un dispozitiv care aparține spitalului vecin și asupra căruia n-avea, practic, niciun drept!
Echipele RADET, chemate aproape zilnic
„Nu știu ce i s-a spus doamnei primar Firea, dar nimeni nu a înghețat de frig. Într- adevăr, a fost oprită căldura duminică, pentru câteva ore, dar să știți totul a pornit de la probleme cu alimentarea cu agent termic primar de la RADET. Și am tot avut astfel de probleme de când a început frigul, nu a fost duminică prima dată. Am făcut mereu sesizări, iar dânșii au trimis echipe. Am avut echipe aproape zilnic. Chiar și acum este una aici (luni, ora 11.30, n.r,), care aerisește conductele, pentru că înțeleg că de aici pleacă problema cu lipsa de presiune a agentului termic. Punctul termic pe care îl avem este în administrarea și exploatarea Institutului „Matei Balș”. Nici noi, nici ei nu am avut defecțiuni la țevile din clădiri. Problema e pe rețeaua de agent primar termic a RADET- ului”, a explicat, pentru EVZ, ing. Florian Nicolescu, directorul administrativ al Spitalului Colentina.
FOTO: Luni, la prânz, reprezentanții RADET spuneau că la conductele lor nu sunt probleme. Și atunci, ne întrebăm, ce făcea echipa de intervenție călare pe țevile regiei? FOTO: CAPTURĂ VIDEO
Exact același lucru îl spune și dr. Cătălin Apostolescu, purtătorul de cuvânt al Institutului „Matei Balș”, unitate în administrarea căreia se află de fapt punctul termic buclucaș.
„Duminică dimineață, la ora 9.00, când am intrat în tură, caloriferele erau călâi. A venit o echipă de la RADET, a lucrat, iar pe la 2-3 erau calde. E o problemă cu presiunea agentului termic, dar astfel de lucruri s-au mai întâmplat. Nimeni nu a înghețat de frig, nici vorbă de așa ceva”, a explicat, pentru EVZ, dr. Cătălin Apostolescu.
FOTO: Presiunea în țevile RADET artrebui să fi e de 4,3. După cum se vede, luni era aproape 0! FOTO: CAPTURĂ VIDEO
Și totuși cine a înghețat de frig?
Spitalul Colentina este o unitate medicală mare, cu nouă pavilioane în care sunt tratați, anual, în jur de 35.000 de oameni. Așa că, reporterii EVZ au mers, ieri, la spitalul bucureștean, ca să vadă cum au răbdat de frig bolnavii și în ce condiții s-a desfășurat actul medical.
Cum am intrat pe ușa primului pavilion, am dat peste un doctor care ne-a povestit că nu au fost probleme decât în două locuri, unde caloriferele au fost reci câteva ore, duminică dimineață, dar că nimeni nu a stat în frig și că nu se pune problema să fi înghețat cineva în vreo secție a spitalului.
„S-au răcit un pic camerele, dar pereții sunt groși și țin căldura. Când lumea aude așa ceva se gândește automat că avem gheață pe pereți și scoatem aburi când respirăm. Nici vorbă de așa ceva! Nu s-a plâns nimeni de frig și nici n-a înghețat cineva. E absurd să spuneți așa ceva”, ne-a explicat, revoltată, o asistentă medicală din același pavilion.
Aceeași reacție am avuto și în a doua clădire, unde însoțitoarea unui pacient care este internat în spital de aproape o săptămână era uluită de întrebarea noastră: „Nu a fost deloc frig! E chiar foarte cald în unele saloane”.
Medicii spun că mai bine șefii din administrație ar rezolva problemele adevărate ale spitalului decât să caute pacienți înghețați acolo unde nu sunt. „Nu a fost frig, nu înțeleg de unde scandalul? De ce nu a făcut scandal doamna primar pentru că două luni la rând nu au venit banii de la buget pentru medicamente și ne-am descurcat cum am putut?”, ne-a spus unul dintre ei.
De ce nu răspunde Primăria Municipiului București?
Date fiind informațiile descoperite de reporterii EVZ, am solicitat, ieri, Biroului de Presă al Primăriei Capitalei să ne explice:
1. Care este motivul și care este motivația demiterii managerului Spitalului Colentina, dr. Bogdan Andreescu?
2. A existat vreo plângere la Primăria Muncipiului București sau la Administrația Spitalelor legată de activitatea managerului în cauză? Dacă da, despre ce este vorba?
3. Cum s-a făcut efectiv demiterea managerului Andreescu? În baza căror prevederi din Codul Muncii?
4. Ați realizat în prealabil o anchetă privitoare la activitatea managerului demis? Dacă da, ce acuze îi sunt aduse?
Până la închiderea ediției, însă, singurul răspuns dat de reprezentanții Primăriei Municipiului București a fost că „solicitarea dumneavoastră a fost dată în lucru. O să vă răspundem”.
Jandarmii, puși să curețe aleile deja deszăpezite
În timp ce la Spitalul Colentina jurnaliștii încercau să obțină declarații de la medici și pacienți, pe aleea din spatele corpului B, care se află fix lângă punctul termic cu probleme, și-au făcut apariția în jur de 20 de jandarmi.
FOTO:Aleea fusese curățată deja, luni dimineață. Jandarmii au mai lărgit-o puțin, să fi e loc pentru toată lumea. FOTO: NICU DÎRDÎIAC
Scoși în fața televiziunilor
„Cineva de la Comandamentul de Iarnă al Capitalei s-a gândit că acum, că spitalul a rămas fără manager și până când directorul medical, dr. Dana Gabriela Ionescu preia frâiele, poate e cazul să dea o mână de ajutor”, spun sursele EVZ.
Ce a ieșit, însă, e un exercițiu de imagine prost regizat.
Aliniați, la distanță regulamentară unul de altul și cu lopeți în mână, cei 20 de jandarmi s-au pus pe deszăpezit aleea... care fusese deja curățată. Fix pe unde filmau sau fotografiau jurnaliștii, evident. Au mai lărgit spațiul curățat cu vreo 20- 30 de centimetri și apoi s-au mutat pe o altă alee, și ea curățată în prealabil, și tot așa. Cât au stat televiziunile la fața locului, și-au făcut conștiincioși treaba.
Cum se încurcă RADET în declarații
Deși angajații de la Colentina și „Matei Balș” spun că, de când a venit iarna, aproape că nu e zi în care echipe de la RADET să nu fie chemate să rezolve probleme la punctul termic, reprezentanții Regiei spun că ei au livrat, tot timpul, căldură la „parametri optimi” și că n-au fost mari probleme.
„Parametri de livrare a căldurii erau la valori normale. Au fost vineri angajaţi de la Regie ca să regleze instalaţia şi ştim că ar fi fost probleme la ei, în interior, o piesă lipsă, nu ştim exact”, susţineau şefii RADET contactaţi de EVZ.
Uite presiunea, nu e presiunea!
Însă, Evenimentul zilei a intrat în posesia a două filmulețe realizate ieri, care dovedesc că reprezentanții RADET mint! Ambele sunt postate pe site-ul publicației noastre. În primul clip, se vede foarte clar că ceasul care indică presiunea agentului termic arată valoarea 0, nicidecum 4,2-4,3 cât ar trebui să fie pe țeava care vine de la RADET. Până și angajații a căror voce este înregistrată recunosc că „am avut presiune, acum nu avem, nu mai dau căldură”.
Rețeaua e, totuși, defectă!
În a doua filmare, se vede cum angajații aceleiași regii, lucrează călare pe țevi, la înălțime.
Tot ieri, când au fost luați la întrebări de reporterii EVZ, cei trei paznici de la o firmă privată care vegheau punctul termic au intrat în panică și au făcut tot ce-au putut ca să scape de întrebările incomode. Doar că unui i-a scăpat adevărul: totul e un joc de imagine: „De unde vreți să știu eu? O fi făcut cineva vreo plângere, cine știe. Imagine şi doar atât! Parametri de căldură au fost optimi”, ne-a aruncat peste umăr unul dintre ei, în timp ce se depărta de noi.